Problem med fönsterhiss på passagerarsidan på en Audi A4 -04

AEN
26 juni 2010 · 686 Inlägg

Efter jag tvättat bilen så körde jag fönstrer på passagerarsidan upp och ner ett par gånger då jag haft lite strul med att klämmskyddet slår in... mittsänker att rutan sitter lite tight mot listen men det är ett annat problem...

Hur som så körde jag den upp och ner att gäng gånger och det verkade funka bra på båda knapparna... helt plötsligt så gick det inte att få upp rutan... efter några försök så gick den upp... provade att trycka ner den en bit och det funkade... men inte upp... ner lite till men inte upp... tillslut så gick den upp igen... och jag hade inte tid att spekulera mer i det just då utan låter rutan vara uppe tillsvidare...

Notera det gäller bara rutan på passagerarsidan och oavsätt vilken av knapparna på antingen förar eller passagerarsidan...
Förarrutan fungerar upp och ner utan problem...

Läste runt lite ang något relä som heter PWCU... kan det vara denna som gett upp tro?
eller kan det kommit ner fukt på någon koppling på elmotorn eller motsvarande? men det lustiga är ju att rutan går ner utan problem...
När man försöker så klickar inte ens motorn i till fönstret förän den helt plötsligt fungerar igen och då kickar den ett par gånger om man trycker på knappen... men sen slutar den att fungera igen...

Låter det som relät???
Svårt att byta detta relä? och vad kostar ett nytt???

Mvh
Lars

Senast redigerat av AEN (26 juni 2010)

AEN
27 juni 2010 · 686 Inlägg

Testade nu lite senare och nu verkar den fungera som vanligt igen... hmm

Kan det ha varit någon form av automatsäkring som slog ifrån eller någon form av överhettningsskydd på motorn?? (körde den upp och ner ganska frekvent ett tag där)

Eller kan det helt enkelt varit fukt som trängt ner och på någon sätt åstakommit detta?

Sharky
27 juni 2010 · 10 287 Inlägg

Så vitt jag vet så sitter det termiska överströmsskydd på fönsterhissarna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
AEN
27 juni 2010 · 686 Inlägg

Skulle det kunna ge den symptomen? dvs att rutan går bra att få ner men inte upp hela tiden?

Sharky
27 juni 2010 · 10 287 Inlägg

Kärvande/slut/trasig mekanism borde kunna ställa till det på det sättet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
AEN
27 juni 2010 · 686 Inlägg

jo men då borde väl man höra motorn klicka till när man trycker på knappen, men att den inte orkar dra upp rutan... nu så klickade den inte ens till när man skulle köra upp den... förän efter ett tag när den gick upp igen... och den kärvar inte alls då...
Nu går den som vanligt igen (tom utan att slå i kanten högst upp så den vänder (klämskyddet) så ja jag vet inte vad problemet skulle kunna tänkts vara

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang