Saab 9000 A50 Hack/boostcuts


#1
75 2

2010-06-27 14:12

Hej, har nydligen köpt en saab 9000 a50 -97 som lite av en bruksbil, av en gammal man som haft den i  6 år och enligt han har bilen haft samma problem under han ägo.
bilen är trimmad, men han visste inte med vad men sa att effekten var runt 225 hk. den är trimmad av nordic. å har 2,5" mer vet ja inte.

Problemet är att vid kraftig gas pådrag på alla växlar över 1-2 så vid ca 3 000 varv hackar hela bilen som sedan över går till ett blödder ett tag sen vid ca 5-6000 varv så släpper det.

så alternativen va jag har läst är Di/tändkasset, tändstift, bränsle filter/bränslepump? eller något annat?

någon som kan fastställa vad det är? tacksam för hjälp.roll


Audi A4 1.9TDI Quattro "Ceasars" (2000)
Porsche 924 "Whiteraw" (1983)

MarcusL #2573

#2
1489 4

2010-06-27 14:15

DI och tändstift är prio 1.. Du ska ha NGK i den, inget annat smile


• Även den starka måste ta i när han skiter
#3
75 2

2010-06-27 14:19

såg att tändstiften var bytta för ca 500 mil sen? fortfarande behov att byta dom tro? oki se om jag kan få tag i någon DI. och NGK är vad?big_smile


Audi A4 1.9TDI Quattro "Ceasars" (2000)
Porsche 924 "Whiteraw" (1983)

Gizmojohan BOOOOM!!

#4
3272 11

2010-06-27 14:21

tändstiften heter NGK BCPR7ES-11. finns på speedparts.se hur är bilen trimmad? sitter det magnetventil eller är bilen fultrimmad? (pystrim)


Peugeot 206 XTi "RC" (2004)
Saab 9-5 Aero "Biopower" (2004)
Saab 900s "T5.5" (1991)
#5
75 2

2010-06-27 14:28

ah tack! Just att ja inte vet hur den är trimmad. Men kan ta kort på motor rummet. även om det inte är en vacker syn.  sen tändkasset finns det någonstans man kan se utan att köpa en ny då dom kosta endel. e studerande så plånboken är inte vidare stor.


Audi A4 1.9TDI Quattro "Ceasars" (2000)
Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
#6
6473 4

2010-06-27 14:32

Jag har en gammal DI liggandes som fungerade klockrent på min bil.
Men kika över slangarna till magnetventilen.
Om dom är spruckna så kan allt hända med laddet.

Ventilen i sig kan också vara trasig.

Se även till att rätt tändstift sitter i. Dvs NGK stiften som nämnts tidigare.


Nissan Skyline R33 GT-R V-Spec "Carbon Purple" (1997)
#7
75 2

2010-06-27 14:54

så fixat bilder å film. hur laddar jag upp bilder?  och film? kollat megnetventil men vilka slangar går via den?


Audi A4 1.9TDI Quattro "Ceasars" (2000)
Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
#8
75 2

2010-06-27 15:19

http://forumbilder.se/images/287201031823P2171.jpg


Audi A4 1.9TDI Quattro "Ceasars" (2000)
Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
#9
75 2

2010-06-27 15:24

http://forumbilder.se/images/407201032009Pdc0b.jpg

http://forumbilder.se/images/667201032124Pe4e0.jpg

http://forumbilder.se/images/cb7201032250Pf583.jpg

http://forumbilder.se/images/b37201032402P61d4.jpg


Audi A4 1.9TDI Quattro "Ceasars" (2000)
Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
#10
461 1

2010-06-27 15:32

Skruva loss tändkasseten och kolla vilka stift som sitter i, vad det står på dom.
Är vanligt att folk sätter i dom billigaste stiften dom hittar vilket inte alltid funkar så bra med di-tändningen.
Bytt isåfall till NGK BCPR7ES-11.
Ser även att det fattas en skruv till din di-kasset, fixa en till där och se till så den sitter ordentligt.

När det gäller dina buntade slangar på ventilkopan så åker du till saab och köper ut den bussningen dom sitter i för en strunt summa så sitter slangarna kvar av sig själva.
Köp gärna ut den backventilen som sitter på den övre slangen då dom ofta är dåliga vid höga miltal, du ser den till vänster på din 4 bild.

Och magnetventilen är grejen längst ner till höger på din första bild där det går in 3st slangar från turbon.

Och som sagts tidigare, kolla över alla slangar efter sprickor.

Senast redigerat av M.Persson (2010-06-27 15:35)


When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
#11
75 2

2010-06-27 15:41

tack så hemskt mycket! ska se över det du så så återkommer ja om problemet kvarstår.


Audi A4 1.9TDI Quattro "Ceasars" (2000)
Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
#12
461 1

2010-06-27 21:01

Lundbergarn skrev:
tack så hemskt mycket! ska se över det du så så återkommer ja om problemet kvarstår.

Inga problem, hoppas det löser sig med detta!


When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
#13
75 2

2010-09-17 14:24

Såja nu är problemet löst!big_smile problemet var att slangen till vevhusventilation som hade torkat sönder och fel tändstift! nu går den som ett skållat troll igen big_smile tack alla för all hjälp!


Audi A4 1.9TDI Quattro "Ceasars" (2000)
Porsche 924 "Whiteraw" (1983)




Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon