varför dör mina akvariefiskar?

dallelito med lem
20 juni 2006 · 1 147 Inlägg

varför dör mina fiskar?? dom sjunker till botten en efter en=/ måste man byta vatten i akvariumet ofta eller har jag matat ihjäl dom kanske? nån som kan sånt här på en bilsajt?=P hoppas på ett bra svar innan alla har drunknat. mvh dalle

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
AdamOpel DraMinBil.nu
20 juni 2006 · 1 016 Inlägg

du kanske byter vatten för ofta? du måste spara typ hälften av det gammla vattnet när du byter du vet..

hoppas du inte ger dom hamburgare typ.. smile

finns nått medel med du kan köpa o slänga i varje dag så dom mår bättre, även syretabletter om du inte har pump/värme.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
dallelito med lem
20 juni 2006 · 1 147 Inlägg

hehe inte hamburgare men nån fiskmat som liknar små pappersbitar. okej nae jag har bara bytt en gång på ca 6 månader o bara halva vattenmängden ungefär. jag har pump o tempen e 23grader ungefär.. okej jag kanske får höra me affären efter sånna tabletter då ifall dom saknar nått =/

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
AdamOpel DraMinBil.nu
20 juni 2006 · 1 016 Inlägg

hm.. du kan nog byta vatten lite oftare iaf.. typ 3 mån imellan.. max.. annars kan dom ju fått nån förgiftning o skit smile

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
FugitivE BMW Power
20 juni 2006 · 2 362 Inlägg

n0ll skrev:
hm.. du kan nog byta vatten lite oftare iaf.. typ 3 mån imellan.. max.. annars kan dom ju fått nån förgiftning o skit smile

Allt för att undvika att dom ska dö iallafall wink

BMW, bogsering med wire :/
dallelito med lem
20 juni 2006 · 1 147 Inlägg

hehe tack grabbs. ska kolla upp det

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Redbull Moderator+
20 juni 2006 · 1 081 Inlägg

Bytt vatten en gång på sex månader? Ser du ens fiskarna i akvariumet?

Ja inte konstigt att dom dör, försöka att minsta byta 15-20% åtminstone varannan vecka så ska du se att fiskarna lär må mycket bättre. Se till att inte mata för MYCKET heller, det är ett otroligt vanligt misstag.

www.zoopet.com är en bra sida om du vill ha lite mer tips.

Mvh

Vem jag?
dallelito med lem
20 juni 2006 · 1 147 Inlägg

Redbull skrev:
Bytt vatten en gång på sex månader? Ser du ens fiskarna i akvariumet?

Ja inte konstigt att dom dör, försöka att minsta byta 15-20% åtminstone varannan vecka så ska du se att fiskarna lär må mycket bättre. Se till att inte mata för MYCKET heller, det är ett otroligt vanligt misstag.

www.zoopet.com är en bra sida om du vill ha lite mer tips.

Mvh

oj så ofta? jadå det e klart o fint i vattnet, rensar pumpen 1 gång i veckan. ja jag e lite orolig att dom får för mycket mat, men ändå törs jag inte minska för jag vill inte att dom stackarna ska svälta.. tack för länken, hittar nog en del bra tips därsmile

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Hejhoppet
20 juni 2006 · 337 Inlägg

Jag hade fiskar en gång. På nått konstigt sett så började fiskarna att mögla och dog. Men hittade endast 7 av 8 st. Den 8:onde vette fan va han tog vägen. Har ej haft fiskar sen dess.

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN
Fredrik.Gustavsson
20 juni 2006 · 2 123 Inlägg

dallelito skrev:
hehe inte hamburgare men nån fiskmat som liknar små pappersbitar. okej nae jag har bara bytt en gång på ca 6 månader o bara halva vattenmängden ungefär. jag har pump o tempen e 23grader ungefär.. okej jag kanske får höra me affären efter sånna tabletter då ifall dom saknar nått =/

Jag vet att vi bytte en gång i månaden och då endeast hälften.
Sen tror jag inte du ska köpa nån billig fiskmat, för man får vad man betalar för.
Pumpen kanske lagt av ?
Prova med  Syretabletter kanske ?

En annan rolig sak var när min syster och hennes kompis matade våra fiskar med en hel burk pepparkakor.
När alla sedan kom hem låg det 23 fiskar och flöt upp och ner

Saab_girl C70 byggande djurvårdare
20 juni 2006 · 545 Inlägg

Delvattenbyte ska göras en gång i veckan! Med delvattenbyte menas at du tar ut 1/3 av vattnet och fyller på med nytt i samma temperatur. Detta görs för att det ska komma nytt syre till vattnet. Fiskarna behöver mkt mindre foder än vad man tror! Mata dem bara i SMÅ GIVOR, gärna 2-3ggr per dag istället för bara en, med tanke på att det ska likna deras naturliga miljö så mkt som möjligt, då de inte äter endast 1gång per dag!. o med små givor menas att man bara lägger så mkt mat som fiskarna hinner äta upp på ca halvminuten. du märker ju själv hur "på" de är när du lägger i den.
hela akvariumet ska rengöras 1gång i månaden, för att inte bakterier och alger ska kunna hinna föröka sig.
fler frågor??

// Djurvårdaren

Två ord räcker, SAAB knäcker
dallelito med lem
20 juni 2006 · 1 147 Inlägg

Saab_girl skrev:
Delvattenbyte ska göras en gång i veckan! Med delvattenbyte menas at du tar ut 1/3 av vattnet och fyller på med nytt i samma temperatur. Detta görs för att det ska komma nytt syre till vattnet. Fiskarna behöver mkt mindre foder än vad man tror! Mata dem bara i SMÅ GIVOR, gärna 2-3ggr per dag istället för bara en, med tanke på att det ska likna deras naturliga miljö så mkt som möjligt, då de inte äter endast 1gång per dag!. o med små givor menas att man bara lägger så mkt mat som fiskarna hinner äta upp på ca halvminuten. du märker ju själv hur "på" de är när du lägger i den.
hela akvariumet ska rengöras 1gång i månaden, för att inte bakterier och alger ska kunna hinna föröka sig.
fler frågor??

// Djurvårdaren

ja jag kan passa på o fråga lite till. ska man göra rent grusen också? o var e lämpligt att ha fiskarna under tiden? en hink?

det var mer jobb än jag trodde o ha fiskar

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Saab_girl C70 byggande djurvårdare
20 juni 2006 · 545 Inlägg

dallelito skrev:

Saab_girl skrev:
Delvattenbyte ska göras en gång i veckan! Med delvattenbyte menas at du tar ut 1/3 av vattnet och fyller på med nytt i samma temperatur. Detta görs för att det ska komma nytt syre till vattnet. Fiskarna behöver mkt mindre foder än vad man tror! Mata dem bara i SMÅ GIVOR, gärna 2-3ggr per dag istället för bara en, med tanke på att det ska likna deras naturliga miljö så mkt som möjligt, då de inte äter endast 1gång per dag!. o med små givor menas att man bara lägger så mkt mat som fiskarna hinner äta upp på ca halvminuten. du märker ju själv hur "på" de är när du lägger i den.
hela akvariumet ska rengöras 1gång i månaden, för att inte bakterier och alger ska kunna hinna föröka sig.
fler frågor??

// Djurvårdaren

ja jag kan passa på o fråga lite till. ska man göra rent grusen också? o var e lämpligt att ha fiskarna under tiden? en hink?

det var mer jobb än jag trodde o ha fiskar

¨

du ser ju på gruset om det är smutsigt el inte(beror mkt på om man har en pump el inte). räcker kanske att du rör runt i det lite bara så att skiten mellan stenarna flyter upp lixom.... 
ja när du rengör hela akvariumet så räcker det bara att du tar lite vatten från akvariumet o häller i en hink o sedan tar fiskarna dit.
vid delvattenbyte så kan de vara kvar i akvariumet, akta bara om du suger ut vattnet med slang så ingen fisk åker me;)

Två ord räcker, SAAB knäcker
dallelito med lem
20 juni 2006 · 1 147 Inlägg

okej tack så mycket för hjälpen=) trodde inte jag skulle få så här mycket seriös hjälp me akvariet på en bilsida, men det gick ju bra=)

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
ghost_boy83 CREW
20 juni 2006 · 2 594 Inlägg

Tjena tängte klämma in lite tip ja me har ett 250l aqvarium me tre pirayor hade lite annan fisk me innan men dom försvann under mystiska omständigheter nån påstog pirayorna men jag vet inte ja,
nog om detta du skall byta vatten ungefär varannan månad och när du byter ska du använda en speciell handpump som man kan köpa på djuraffärn som du kör bland stenmarna för att få upp all skit det är filter på dom så att du inte suger upp sten å fisk,sen finns det även vatten testare som du kan köpa som du kan kolla vilken kvalite vattnet har ochså bra, nu vet jag inte vad du har för fiskar men det är bra att ha några som äter på botten alger och sånt skit hör gära av dig opm du har mer fuderingar

dallelito med lem
20 juni 2006 · 1 147 Inlägg

jag har lite neontetror, nån orange/gul, nårra black molly, men guppyfiskarna dör en efter just nu o min mal jag hade e spårlöst försvunnen. okej vad kostar en sån pump till grusen då? ungefär?

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
zazkar52
20 juni 2006 · 90 Inlägg

Klipp av en flaska på mitten o sätt en trädgårdsslang i halsen på den halva flaskan,se till att det blir tätt runt....sen fungerar den som en  " hävert"  o du kan trycka ner den i sanden,så att det rör runt o suger upp skiten o det smutsiga vattnet,men låter sanden va kvar!!

Smart som fan,se bara till att sluta suga innan du får vattnet i munnen...hehe

ghost_boy83 CREW
20 juni 2006 · 2 594 Inlägg

dallelito skrev:
jag har lite neontetror, nån orange/gul, nårra black molly, men guppyfiskarna dör en efter just nu o min mal jag hade e spårlöst försvunnen. okej vad kostar en sån pump till grusen då? ungefär?

kange kostar en hundring funkar som en hävert men man slipper få vatten i munnen eftersom man har en hand pump mycket praktisk,andvände en trägårdsslang innan men då hände det tyvärr som när man slangar bensin att man fås skiten i munnen

Gladen
20 juni 2006 · 311 Inlägg

haha. det låter inte som att garagenissar ska ha akvarium med fiskar i tonguewink

Kristian Glad
Honda CRX ED9 '90
Mugen - DC Sport - VIS Racing - Blox - Buddy Club - WedsSport - 5Zigen - Recaro - GUSS
ghost_boy83 CREW
20 juni 2006 · 2 594 Inlägg

Gladen skrev:
haha. det låter inte som att garagenissar ska ha akvarium med fiskar i tonguewink

visste du inta att ha akvarium i bilen är innne nu, har du inte sett mr fun perssons bil??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang