Hur ska jag få bort fjädrarna bak? (Volvo 740)

JimmyAndersson
28 juni 2010 · 1 679 Inlägg

hejsan, tänkte kolla om ni vet nåt bra sätt att få bort dessa fjädrar?
Ser ju förjävligt ut där just nu, tänkte försöka spruta på nå WD-40 några dagar för att kanske då till helgen skruva bort det med en 6-kantshylsa.

Nån som tror det går eller kommar jag att dra av det?

Bilder på hur infästningen ser ut på båda sidor:
http://img180.imageshack.us/img180/2049/201006282354.jpg
http://img682.imageshack.us/img682/2047/201006282359.jpg


Gärna tips på hur jag kan få bort det?
eller är det att föredra att lämna in detta till någon?

turboforssen Telge Drifting Team
28 juni 2010 · 5 398 Inlägg

sexkantshyla ,spärrskaft och förlängare brukar funka .
om du inte ska ha kvar fjädrarna så kan du ju kapa bort fjädern först , för att sen lättare kunna ta bort muttern smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
beckstroem
28 juni 2010 · 871 Inlägg

turboforssen skrev:
sexkantshyla ,spärrskaft och förlängare brukar funka .
om du inte ska ha kvar fjädrarna så kan du ju kapa bort fjädern först , för att sen lättare kunna ta bort muttern smile

+1

JimmyAndersson
28 juni 2010 · 1 679 Inlägg

turboforssen skrev:
sexkantshyla ,spärrskaft och förlängare brukar funka .
om du inte ska ha kvar fjädrarna så kan du ju kapa bort fjädern först , för att sen lättare kunna ta bort muttern smile

Jomen jag tänkte det verkar vara så jävla rostigt att jag är rädd att dra av dom, då blir det ju lite mera arbete, vilket jag egentligen inte orkar.
Men det blir nog att kapa av fjädrarna då jag inte ska ha kvar dom.

JimmyAndersson
29 juni 2010 · 1 679 Inlägg

Ingen som tror nåt annat?

båge montör och hobby mekaniker
29 juni 2010 · 2 672 Inlägg

bra mycket WD-40 och kapa av fjädern så du kommer åt ordentligt! och kanske lite värme..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 juni 2010 · 10 427 Inlägg

Köp en sån här:
http://www.seyboth.de/catalog/images/crc_rostflash.jpg
eller nåt sånt här:
http://www.biltema.se/ProductImages/36/large/36-333_l.jpg

De har lite mer kyleffekt än vanlig smörjolja, alltid funkat bra för mig smile

(Kyler till -40 grader sen knackar man lite så släpper rosten)

Senast redigerat av steifan (29 juni 2010)

JimmyAndersson
29 juni 2010 · 1 679 Inlägg

Får kanske prova den där sista rostlösaren, men annars hade jag tänkte spraya på WD-40 tills på söndag för att sedan byta!
Måste bara vara säkert på att jag får bort muttern, då äre bara att kapa fjäderna.

spolknopp
29 juni 2010 · 2 Inlägg

Har du provat att skruva ur den? Bulten som sitter genom skålen är en gängstång, när jag skruva ur bak på min lossna inte mutern utan hela stången uppifrån. Gick inte att skruva tillbaka samma igen. Bra att tänka på ifall du bara har den bilen så du inte blir strandad.

JimmyAndersson
29 juni 2010 · 1 679 Inlägg

spolknopp skrev:
Har du provat att skruva ur den? Bulten som sitter genom skålen är en gängstång, när jag skruva ur bak på min lossna inte mutern utan hela stången uppifrån. Gick inte att skruva tillbaka samma igen. Bra att tänka på ifall du bara har den bilen så du inte blir strandad.

Jag har ingen annan bil, men har hört att hela kan följa med men då är det ju bara att sätta dit en ny bult då det är en svetsad mutter på insidan.
Borde väl funka? eller?

loow Jävel
29 juni 2010 · 2 018 Inlägg

de går, så gjorde jag.

You got to risk it, to get the biscuit :)
turboforssen Telge Drifting Team
29 juni 2010 · 5 398 Inlägg

Plankpojk skrev:
de går, så gjorde jag.

det har funkat på alla mina bilar med

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
JimmyAndersson
29 juni 2010 · 1 679 Inlägg

turboforssen skrev:

Plankpojk skrev:
de går, så gjorde jag.

det har funkat på alla mina bilar med

alltså byta ut mutter och gängstaven till en vanlig bult smile

Evil_90 +Uppfinnare+
29 juni 2010 · 643 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

turboforssen skrev:

Plankpojk skrev:
de går, så gjorde jag.

det har funkat på alla mina bilar med

alltså byta ut mutter och gängstaven till en vanlig bult smile

Ja, det har jag också gjort smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
JimmyAndersson
29 juni 2010 · 1 679 Inlägg

Nån som vet vilken gänga och bult man ska ha?

fille90
30 juni 2010 · 76 Inlägg

har med varigt med om det jag värmde med gasen så lossa den lätt.. men var försiktigt så du inte har nått bensin läkage eller liknande för är ju ganska nära tanken.. bara trycka dit en ny bult sen:)

BMW 535d (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang