Dunkande ljud vid kraftig inbromsning, Mazda MX-3 1992

TurbOla Reservdansk
28 juni 2010 · 6 271 Inlägg

Hej alla glada.

Jag samåker med min kollega som har en Mazda MX-3, 92-års modell och med 1,8(?) liters motorn.
Hon hade bråttom i morse och det blev en del hastiga inbromsningar.

Då uppstår ett dunkande ljud som jag vill få till att det kommer från vänster fram, det har hörts förut någon enstaka gång, men nu lät det flera gånger vid kraftig inbromsning.

Jag är inte så hej på de bilarna, och vill höra ifall någon kan komma på vad det kan vara.

Kan det vara något med bromsklossar, ok eller skivor?

Ljudet uppstår dessutom endast vid kraftig inbromsning, ingen annan manöver framkallar ljudet.


MVH Ola

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
29 juni 2010 · 6 271 Inlägg

Ska tillägga att det inte är V6an som menas, utan den fyrcylindriga versionen om det har någon betydelse.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Brådhis * Voff voff *
29 juni 2010 · 10 293 Inlägg

Spricka i en bromsskiva?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (29 juni 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TurbOla Reservdansk
29 juni 2010 · 6 271 Inlägg

Tack för tipset, ska kolla dem optiskt idag. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
29 juni 2010 · 6 271 Inlägg

Kunde inte se några sprickbildningar, enda märkliga var att vänster bromsskiva fram såg lite misshandlad ut på kanterna, precis som om man brutit graderna, istället för en 90graders vinkel var det snarare 45 grader.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
30 juni 2010 · 6 271 Inlägg

Nu tycker jag det låter när hon svänger skarpt med, misstänker då istället vänster drivknut fram.

Låter väl mer troligt?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Brådhis * Voff voff *
30 juni 2010 · 10 293 Inlägg

TurbOla skrev:
Nu tycker jag det låter när hon svänger skarpt med, misstänker då istället vänster drivknut fram.

Låter väl mer troligt?

Eftersom belastning på drivknutar inte är särskilt stor vid inbromsning (om hon nu inte motorbromsar som en tok) och ljudet tilltar och kommer även vid sväng skulle jag, förutsatt att ni är säkra på att hjulen sitter fast ordentligt, rikta in mig på att kolla hjullagren...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sre
30 juni 2010 · 4 Inlägg

Skakar inget i bilen vid inbromsning ?
1 kolla efter annorlunda ytor på bromsskivorna fram (oftats på insidan)
2Kolla efte glapp i fjäderbenslagringen

TurbOla Reservdansk
30 juni 2010 · 6 271 Inlägg

Brådhis: Nej, det var inte motorbroms vid tillfällena, utan bara hård inbromsning (koppla och trampa bromspedal).

Om hjulen suttit löst så borde det väl ha märkts genom skakningar i ratten eller dylikt?
Bra tips på hjullager, får se om man kan komma på nåt bra tillfälle att lyfta upp framvagnen och känna efter glapp...

sre: Ingenting i bilen skakar så vitt jag vet vid inbromsning, utan man bara hör ett relativt högt dunkande ljud. Tycker det numera hörs vid sväng också, ska ta och kolla det noggrannare så fort vi får tid till det, svänga skarpt på en parkering och sådant...

Som jag beskrev tyckte jag ytterkanterna på vänster skiva fram såg konstiga ut, annars verkade skivorna bra.

Bilen besiktigades i maj strax innan hon köpte den, och då fick dåvarande ägaren en tvåa, vilket var brustet fjäderben vänster fram, men vilket ombesiktigades och godkändes, men jag har inte riktigt fått reda på hur detta åtgärdades, genom byte eller vad som gjordes.

Kanske är värt att kolla upp nu vid eftertanke? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
1 juli 2010 · 6 271 Inlägg

Jag bad henne svänga max åt både höger och vänster nu ikväll på firmans parkering, men det hördes inga missljud då.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
kenth66
1 juli 2010 · 1 212 Inlägg

kan vara så enkelt att inte oken sitter rätt åtdragna....

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Billy__bob
1 juli 2010 · 496 Inlägg

Jag skulle nog gissa på att skivorna är helt skeva, Har varit med om det ett antal gånger, och då har det varit skeva skivor. Bara vad jag tror.

TurbOla Reservdansk
2 juli 2010 · 6 271 Inlägg

Mjo, men det låter bara vänster fram, mest vid kraftig inbromsning, men ibland även vid svängar och sådant, och då påverkar ju inte skivorna något?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Billy__bob
2 juli 2010 · 496 Inlägg

TurbOla skrev:
Mjo, men det låter bara vänster fram, mest vid kraftig inbromsning, men ibland även vid svängar och sådant, och då påverkar ju inte skivorna något?

Pulserar det konstigt i bromspedelen eller inte när man bromasar hårt? om det nu var så att det dunkar när man endast bromsar så kan det även vara typ rost beläggningar på skivorna för att man kanske ofta bromsar som en kärring? De sägs ju att man ska bromsa till rätt hårt någon gång då och då för att det inte ska hända.

Mvh Billy

mange_240
2 juli 2010 · 1 562 Inlägg

TurbOla skrev:
Brådhis: Nej, det var inte motorbroms vid tillfällena, utan bara hård inbromsning (koppla och trampa bromspedal).

Om hjulen suttit löst så borde det väl ha märkts genom skakningar i ratten eller dylikt?
Bra tips på hjullager, får se om man kan komma på nåt bra tillfälle att lyfta upp framvagnen och känna efter glapp...

sre: Ingenting i bilen skakar så vitt jag vet vid inbromsning, utan man bara hör ett relativt högt dunkande ljud. Tycker det numera hörs vid sväng också, ska ta och kolla det noggrannare så fort vi får tid till det, svänga skarpt på en parkering och sådant...

Som jag beskrev tyckte jag ytterkanterna på vänster skiva fram såg konstiga ut, annars verkade skivorna bra.

Bilen besiktigades i maj strax innan hon köpte den, och då fick dåvarande ägaren en tvåa, vilket var brustet fjäderben vänster fram, men vilket ombesiktigades och godkändes, men jag har inte riktigt fått reda på hur detta åtgärdades, genom byte eller vad som gjordes.

Kanske är värt att kolla upp nu vid eftertanke? tongue

ngt kan ha blivit missat att dra åt efter ett byte av fjäderbenet.

TurbOla Reservdansk
2 juli 2010 · 6 271 Inlägg

Det låter också som en möjlighet.
Börjar få en lista av saker att kolla upp nu.
Tack för alla inlägg. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
kenth66
2 juli 2010 · 1 212 Inlägg

när du upptäckt felet.. tala om!

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang