Volvo 240 Säkringsproblem

CyberXR
29 juni 2010 · 18 Inlägg

:/

Hejsan hejsan alla kunniga och hjälpsamma människor!

Har fått ett litet problem med min Volvo 240 som jag tänkte beskriva: har tidigare haft problem med att oljelampan blinkade frenetiskt när jag var ute o körde, trots att det var god oljenivå i bilen. Nu för någon dag sedan så slocknade allt i princip (med allt menar jag  Instrumentpanelen, varvmätaren, blinkers, bränslemätare och lite sådant). Tittade vid säkringarna o såg att det var en säkring som var pajj så jag bytte ut den - dock när jag sedan skulle teststarta bilen igen så small säkringen igen (?!)  och igen och igen. Nu sist bytte jag till nån annan uteseendemässigt annorlunda säkring och den höll när jag startade bilen, men har inte vågat köra. Känns som om de är något fel :)

Någon hjälpsam person som skulle kunna komma med lite vänliga tips?
Hälsningar från en som kan byta säkringar dock inte mer ;)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
29 juni 2010 · 2 252 Inlägg

olje lampan är ju först och främst inte för olje NIVÅ utan för TRYCK

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
CyberXR
29 juni 2010 · 18 Inlägg

Jaha jaa det kan ju förklara saken. Tack för svaret. Ingen aning om hur man lättar på trycket till oljan, men nu har jag lite värre problem big_smile För nu funkar den inte alls. Kan det vara fel på ngn kabel? Och hur kollar jag i sådana fall det?

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
29 juni 2010 · 1 660 Inlägg

Det låter som elfel i någon krets som har med mätare o intrumentbelysning o sånt... Troligen kortslutning nånstans.. Mät med en ohmmätare på "utgående sidan" (med säkringen demonterad) samt andra polen från instrumentet i en bra jordpunkt.. Är det låg eller "ingen alls" resistans så är det kortslutning.. Hoppas på att någon som bor nära "någonstans i sverige" kanske kan hjälpa dig vidare om det fortfarande är problem.. : )

CyberXR
29 juni 2010 · 18 Inlägg

Tackar tackar för svaret. Har hållit på att skruva bort saker o ting hela dagen (Paneler och sådant). Har inte kommit långt och har inte funnit någon trasig kabel ännu. Besvärligt är det att få bort alltihop, och ännu besvärligare lär det ju bli att få dit det igen smile

Tack för tipset om OHM-mätare. Måste bara titta efter någon som har en sådan. Lär väl knappast vara något som varje hushåll har precis tongue Pratade med en kompis o han trodde att det kunde vara flera fel; så jag vet inte riktigt om min filisofi om att hitta en trasig kabel kommer att uppenbara sig.

Hur vet jag förresten vilken som är utgående sida på säkringshållaren?

BBAD Utbildad hobbymekare
29 juni 2010 · 1 125 Inlägg

byt instrument panel så lär de funka, oftast är det i dom som det blir fel på

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang