850 tickar

m_s70R
29 juni 2010 · 56 Inlägg

Hej..

Min kompis 850 t5 tickar, låter som ett plingande metalliskt ljud, mer klickande..

Det vi har testat och kommit fram till: Ingen effektminskning (märkbar iaf). Lyssnat med en tändhatt ur (alla) för att se om det fortfarande tickar. Det gör det, vilket ska tyda på att det inte är lagerras?

Den tickar heller inte kall, (precis när man startat den) ljudet följer i frekvens med varvtal och när motorn varvar ner så försvinner tickandet för att sedan komma tillbaka när motorn är på tomgång igen.

Bilen är chippad så den får gå rätt hårt..

Är denna beskrivningen typisk för krökt vevstake eller?

mvh

Senast redigerat av m_s70R (29 juni 2010)

Marlboroman
29 juni 2010 · 8 234 Inlägg

En stake bör ju låta hela tiden. Manuell låda? I så fall kan ju ljudet komma från lådan då synkringarna brukar kunna väsnas en del.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
m_s70R
29 juni 2010 · 56 Inlägg

Tack för svar..

Det är manuell låda.

Ska förtydliga lite, det är bara någon sekund det inte tickar och det är som sagt precis när man varvat upp den lite och den lilla stunden motorn är på väg ner i varv som tickandet upphör, för att komma tillbaka.

Vad som är konstigt är att den låter normalt första minuten innan den blir varm typ..

Senast redigerat av m_s70R (29 juni 2010)

Marlboroman
29 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Ett alternativ är ju att ta ur stiften och mäta om alla kolvar övre dödläge ligger lika högt, om inte så har man ju en krökt stake.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
m_s70R
29 juni 2010 · 56 Inlägg

Sökte lite på tickande 850is och hitta denna som låter nästan såhär, bara att ljudet inte går att höra så bra över motorn i vårat fall utan hörs bäst när motorhuven är stängd och man står brevid bilen. I vårat fall så tickar ljudet när den varvas upp också..

http://www.garaget.org/video/yc80duxb0wgj

Senast redigerat av m_s70R (29 juni 2010)

volvo-racer
29 juni 2010 · 724 Inlägg

byt brytrullen till aggregatremmen också...

Evil_90 +Uppfinnare+
29 juni 2010 · 643 Inlägg

Hur är det med lyftarna då? Kanske kan vara nått där?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
perzy Snål gnällspik
29 juni 2010 · 402 Inlägg

Riv inte motorn för gissningar via internet, åk till en verkstad som kan avgöra med säkerhet.

Senast redigerat av perzy (29 juni 2010)

Volvo S80 2,9.
m_s70R
29 juni 2010 · 56 Inlägg

OK tackar för svar!

LeafBox Lat Perfektionist
29 juni 2010 · 6 359 Inlägg

Som jag skrivigt i videon du länkade.

Antagligen dom hydraliska ventiltryckarna.
Bilen tickar inte när den är kall för då är oljan fortfarande tjock och trögflytande.

Byt olja och filter så ska du se att det försvinner.

Tkr det är lite intressant dock att det hörs MINDRE med huven öppen...

Senast redigerat av LeafBox (29 juni 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
m_s70R
29 juni 2010 · 56 Inlägg

Att byta olja var det första kompisen gjorde och det låter likadant.

Jo, det är svårt att höra tickandet lutad över över motorn, det hörs mycket tydligare med huven stängd, låter som det kommer från undre delen av motorn.

Men får faktiskt tillägga att det låter jävligt lika, bara att ditt låter högre.

Senast redigerat av m_s70R (29 juni 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang