Bränsle problem saab 9000 2.3t

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
29 juni 2010 · 2 853 Inlägg

Har kört slut på soppan i bilen i förra veckan, sedan tankat i exakt 26l skumt tänkte jag.. Idag har jag tankat i 26liter igen, och nu är de "slut"..

kan det vara så att tanken sugit ihop sig?

Bränslemätaren fungerade korrekt innan, nu funkar den inte alls.

det låter om pumpen som FN. speciellt nu när de "verkar" vara tomt igen. 

Nån som vet? har ideer? har kikat på tanken under bilen och den verkar ha förflyttat sig lite från upphägningen. ca 2-3cm..

tips mottages

bumpe Lastbilsmekaniker
29 juni 2010 · 3 878 Inlägg

Jag hade tankat fullt, sen kollat hur myckett soppa det verkligen är i tanken i samband med byte av komplett armatur...

Högst tveksam till att en 9000 tank skulle kunna suga ihop sig...

Var det samma pump/mack båda gångerna?

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
29 juni 2010 · 2 853 Inlägg

bumpe skrev:
Jag hade tankat fullt, sen kollat hur myckett soppa det verkligen är i tanken i samband med byte av komplett armatur...

Högst tveksam till att en 9000 tank skulle kunna suga ihop sig...

Var det samma pump/mack båda gångerna?

Har testat lite saker nu och kommit fram till att de är locket de är fel på.. bilen funkar som den ska nu..

dock är jag fundersam på om tanken verkligen ska vara så "bucklig" på undersidan? spännbanden går ju runt tanken, men ska de vara utseendemässigt en "grop" i mitten av tanken?

när jag skulle skruva upp korken så gick det knappt, så de är väl fel på den då, eller luftningen.. avluftningsrören då.. eller har saab luftning genom korken?

bränsletanken är väl i plast så varför skulle den inte kunna sugas ihop? (funderar på om den gjort det, kan den nu när det kommer luft i den töjjas ut?) om den sugits ihop..

Jag ska tanka i soppa imorgon, har jag tur och den sugits ihop, så hamnar allt på den rätta sidan, så bilen går framåt tongue

Fråga.. kan man med tryckluft eller på någe vis pressa ut tanken om den sugits ihop?

jonTe
30 juni 2010 · 5 710 Inlägg

Jag är oxo tveksam till att tanken sugit ihop sig....anledningen är att den är så stabil så det skulle behövas rätt mycket kraft för att göra detta.
Dock kan jag inte ta gift på´t......

Avluftningen sker genom en slang som mynnar ut i en kolkanister som sitter innanför höger framskärm.
Denna är sedan kopplad till motorn via en ventil (EVAP) så motorn under rätt förutsättningar sug i sig gaserna.
Misstänker du att det är ventilationen som felar så demontera höger innerskärm så kommer du åt kolkanister + ventil.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
30 juni 2010 · 2 853 Inlägg

jonTe skrev:
Jag är oxo tveksam till att tanken sugit ihop sig....anledningen är att den är så stabil så det skulle behövas rätt mycket kraft för att göra detta.
Dock kan jag inte ta gift på´t......

Avluftningen sker genom en slang som mynnar ut i en kolkanister som sitter innanför höger framskärm.
Denna är sedan kopplad till motorn via en ventil (EVAP) så motorn under rätt förutsättningar sug i sig gaserna.
Misstänker du att det är ventilationen som felar så demontera höger innerskärm så kommer du åt kolkanister + ventil.

mvh Jonas

okok. har detta stor betydelse? menar om ja kör utan tanklock så funkar de ju..

ska kika på detta idag, återkommer om jag har frågor..

jonTe
30 juni 2010 · 5 710 Inlägg

Läste igen och....:

pattilatti2 skrev:
har kikat på tanken under bilen och den verkar ha förflyttat sig lite från upphägningen. ca 2-3cm..

.....kan ju faktiskt ha gjort att du har klämt luftningsledningen som är en enkel plastslang.

okok. har detta stor betydelse? menar om ja kör utan tanklock så funkar de ju..

Njaee, klart det är mer miljövänligt/mer luktfritt att ha EVAP funktionen kvar men kör du utan lock eller med väldigt löst draget lock sålänge.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
30 juni 2010 · 2 853 Inlägg

jonTe skrev:
Läste igen och....:

pattilatti2 skrev:
har kikat på tanken under bilen och den verkar ha förflyttat sig lite från upphägningen. ca 2-3cm..

.....kan ju faktiskt ha gjort att du har klämt luftningsledningen som är en enkel plastslang.

okok. har detta stor betydelse? menar om ja kör utan tanklock så funkar de ju..

Njaee, klart det är mer miljövänligt/mer luktfritt att ha EVAP funktionen kvar men kör du utan lock eller med väldigt löst draget lock sålänge.

mvh Jonas

okok. ja jag tänkte på de då den möjligen dragit ihop sig, att de måste påverkat luftningen, ska kika lite bättre på de då jag ska lyfta bilen, men det är ju rätt troligt..

jo det blir att köra utan packningen på locket smile samt inte helt nerskruvat. smile hehe..

förbannat att man måste lös med skärmen igen då.. det går inte på någe annat vis? är de svårt att byta den där kolkanist grejen då?

Senast redigerat av pattilatti2 (30 juni 2010)

jonTe
1 juli 2010 · 5 710 Inlägg

pattilatti2 skrev:
förbannat att man måste lös med skärmen igen då.. det går inte på någe annat vis? är de svårt att byta den där kolkanist grejen då?

Nej....om du inte kan trolla:)
Kolkanister behöver du förmodligen inte byta då det bara är en låda med kol i. det är mer troligt att det är något med slangen eller EVAP-ventilen.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang