Audi 80 knackar och slår under huven!

Ameyer
30 juni 2010 · 57 Inlägg

Hej, köpte en audi 80 och efter en vecka började det låta konstigt, det låter bara när jag kommer upp på lite högre varv, typ som att någon axel eller något slår och vibrerar och det låter högt.. någon som varit med om detta som vet vad det kan vara? Sen började ventilerna knacka helt plötsligt igår och det är inget fel på oljan eller någt liknande, varför kan det här ha uppstått? hmm

BMW E34 525 "Tuurboburken" (1990)
Jiimpa
30 juni 2010 · 767 Inlägg

När är oljan bytt? Kan ju vara fel olja i bilen.

Knackar den hela tiden eller enbart vid höga varv?

Ameyer
30 juni 2010 · 57 Inlägg

Den knackar i ventilhuset! sen slår de med ett konstigt ljud från något annat ställe när man kommer upp i höga varv!

BMW E34 525 "Tuurboburken" (1990)
mrali The Big
30 juni 2010 · 52 Inlägg

det kan vara vevlager som låter....

Volvo S40 T4 "LadyInRed" (1998)
Ameyer
30 juni 2010 · 57 Inlägg

Har öppnat upp och tittat, ser inget fel och känner inget glapp i kamaxeln

BMW E34 525 "Tuurboburken" (1990)
gamlingen
30 juni 2010 · 5 198 Inlägg

låter som vevlager,, hur vet du att det inte är fel på oljan ? Åk till närmaste verkstad så får de lyssna

Rspeter Audi A5 quattro driver.
30 juni 2010 · 2 203 Inlägg

Vad är det för motor? det kan vara vacuumpumpen som knackar. Sitter långt fram på förarsidan om du har 2.3 motorn.

Johan_e2
30 juni 2010 · 1 105 Inlägg

På x-ets Audi 80 1,8 så knackade det som fan i motorn sen köpte jag nån specialolja som jah inte riktigt kommer ihåg namnet på nu men det var nån röd olja iaf. Efter det knackade den aldrig igen. Kanske inte bästa lösningen men det fungerade

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Ameyer
1 juli 2010 · 57 Inlägg

Har kollat oljan, inget fel på den, den byttes för inte länge sedan och det är bra nivå och den är klar i färgen, alltså inte mörk eller så! Efter att jag öppnat upp vevhuset och så idag så startade jag bilen för att höra mer exakt vart ljudet kom ifrån, då knackade det ett tag, dock så knackar det ett tag sen blir det ett uppehåll på någon sekund sedan börjar det igen. men efter ca, en halv minut så dog bilen och nu går motorn knappt runt, alltså när man ska starta så orkar den knappt dra runt motorn..

BMW E34 525 "Tuurboburken" (1990)
Ameyer
1 juli 2010 · 57 Inlägg

Rspeter skrev:
Vad är det för motor? det kan vara vacuumpumpen som knackar. Sitter långt fram på förarsidan om du har 2.3 motorn.

Okej, men jag har 2.0 e motorn! kan det vara samma fel på den? alltså att det är en vakumpump som får den att knacka?

BMW E34 525 "Tuurboburken" (1990)
anderz_1
1 juli 2010 · 117 Inlägg

Ett hett tips är väl att kolla oljepumpen,men i nuläget är de väl ny motor som gäller tongue

Gummi är färskvara och bör bytas ofta
engolf
1 juli 2010 · 3 235 Inlägg

Låter jobbigt. Töm motorn på olja och se om det finns metallspån i den. (Man kan också använda en kraftig magnet, då ser man det med en gång). Jag tror dina vevlager är slut...

Ameyer
1 juli 2010 · 57 Inlägg

engolf skrev:
Låter jobbigt. Töm motorn på olja och se om det finns metallspån i den. (Man kan också använda en kraftig magnet, då ser man det med en gång). Jag tror dina vevlager är slut...

Jag har lyssnat runt med olika verkstäder och alla har sagt att det är fel oljetryck eller att oljan är för tunn!
Då lyftarna styrs med oljetryck, och är det för dåligt med olja eller för tunn olja så kan motorn inte bygga upp något tryck till lyftarna!
Dock så kan det ju redan vara kört och allt redan pajjat men skall testa att rensa och byta olja osv wink

BMW E34 525 "Tuurboburken" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang