Att hålla undan för utryckningsfordon, varför är det så lågprioriterat...

Muttley
30 juni 2010 ·

Hamilton skrev:
Har inte heller märkt av det som beskrivs i första inlägget tycker att det har fungerat bra de gånger det varit utryckningsfordon som påkallat fri väg.

Ni som inte törs köra upp på trotoarer borde överväga att köpa däck till fälgarna eller stanna hemma, vilket jävla larv att inte köra upp på en trotoar för att lämna plats för ett utryckningsfordon pga att det kan skada fälgarna  (kan inte dagens billister "klättra" på trotoarer längre?). Nästa gång kanske det är en anhörig som ligger i ambulansen.......

Varför ska man upp på trottoarer och klättra? Ambulanser kommer förbi ändå om man håller sig nära kanterna. Om folk har låga bilar och knappt nått gummi så varför skulle de förstöra sin bil pga utryckning?. Om man vet med sig att man ska hålla undan så de blir lättare för de att komma förbi ser jag inga problem.

Dagens bilar klarar knappt av en hög trottoarkant även om den är original så klena bilar är idag då menar jag att man kör upp i 20-30 och inte krypfart.

yoppe
30 juni 2010 · 388 Inlägg

Kan tala från egen erfarenhet då jag kört ambulans sedan -99.
Generellt sett tycker jag folk är duktiga på att ta hänsyn och flytta sig undantag finns alltid som någon som trådskaparen skrev om att han går åt sidan och bakomvarande börjar köra om är inte det som hör ovanligheter tyvärr.
Tyvärr får en del mer eller mindre panik när man kommer upp bakom då dom ibland inte upptäcker ambulansen fören man är precis bakom och då.......japp bromsar dom ,mindre kul då dom ofta inte tittat framåt först utan är på väg in i tex. en skymd kurva eller är på väg att få möte vilket medför att man får sakta in rejält.
Som någon sade kör inte upp på trottoarer och förstör era bilar fortsätt i samma takt eller öka om hastighetsbegränsningen tillåter det gå sedan åt sidan på lämpligt ställe istället.

Angående köer och blåljus finns en enkel förklaring hos ambulanser,ett uppdrag som har prio 2 kallas även förtur lite olika på olika ställen i landet,prio 2 eller förtur är = brådskande men ej akut patient skall alltså få hjälp snarast möjligt men fara för liv finns inte för tillfället under dessa uppdrag får ambulansen påkalla fri väg tillfälligt om den anser att det skulle bli för tidskrävande att stå i en bilkö.

endorfinslaven
1 juli 2010 · 671 Inlägg

Tänk att inget är underföstått här...
Att köra upp på refuger gör man inte i motorvägsfart utan i samhällen vid låg fart eller vid köbildning pga olycka tex för att göra fri väg för utryckningsfordon.

Att göra ett så egoistisk uttalande och tänka på sina fälgar framför ett annat liv.....
Behövs inte kommenteras bara en idiot tänker så...


En annan sak ang. svensk trafik..
Det är samma sinnesslöa beteende ute på landsvägen då man står på och kommer ifatt folk.
De vet bara inte att du är där...
Passerar du dem snabbt ser du hur de vinglar till, det e då man väckt dem ur deras ZOMBIEstadie.

Men tur är kanske det för en kompis sade en gång...

HAR MAN TILLRÄCKLIGT HÖG FART HÄR I SVERIGE SÅ BLIR DET INGA PROBLEM MED OMKÖRNINGAR.
Du vet var bilen befinner sig och den sinnesslöa typen bakom ratten märker dig först då du är framför honom/henne...
Lite annorlunda på kontinenten då folk är vakna....

Ta alla Svenskar (ej Stockholmare) flytta ner dem till LONDON låt dem köra tillsammans en dag.
Hur mkt olyckor skulle det bli samhället skulle antagligen kollapsa !
Ähh
Hur många har tillbringat månader utomlands och kört bil och sett för o nackdelar med svensk trafik.
Jag är inte stolt över hur folk beter sig på vägarna.
Men de som jag aldrig har problem med är,, grabbar 20-30 års ålder som ironiskt nog är värst i trafikstatisktiken...
Hur kommer det sig....
Utomeuropeiska nysvenskar är helt klart överrepresenterade vid små incidenter i trafiken för min och mina vänners del...
Så fick man inte säga men så är det...

Många uttalanden här ligger på den nivå jag förväntade mig och jag tror inte det blir bättre..

Senast redigerat av endorfinslaven (1 juli 2010)

Masquerade Aldrig nöjd
1 juli 2010 · 804 Inlägg

yoppe skrev:
Angående köer och blåljus finns en enkel förklaring hos ambulanser,ett uppdrag som har prio 2 kallas även förtur lite olika på olika ställen i landet,prio 2 eller förtur är = brådskande men ej akut patient skall alltså få hjälp snarast möjligt men fara för liv finns inte för tillfället under dessa uppdrag får ambulansen påkalla fri väg tillfälligt om den anser att det skulle bli för tidskrävande att stå i en bilkö.

Jag är mycket väl medveten om prioriteringssystemet. Att det skulle handla om någonting sådant när en polis/ambulans slår på blåsljus och kör mot rött precis när det slagit om i en korsning kallar jag dock skitsnack.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Dubs I got Dubs!
1 juli 2010 · 2 423 Inlägg

Hamilton skrev:
Har inte heller märkt av det som beskrivs i första inlägget tycker att det har fungerat bra de gånger det varit utryckningsfordon som påkallat fri väg.

Ni som inte törs köra upp på trotoarer borde överväga att köpa däck till fälgarna eller stanna hemma, vilket jävla larv att inte köra upp på en trotoar för att lämna plats för ett utryckningsfordon pga att det kan skada fälgarna  (kan inte dagens billister "klättra" på trotoarer längre?). Nästa gång kanske det är en anhörig som ligger i ambulansen.......

Bra!
Skickar faktura till GARAGET AB när jag kör upp på trottoaren nästa gång.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
gamlingen
1 juli 2010 · 5 198 Inlägg

Masquerade skrev:

yoppe skrev:
Angående köer och blåljus finns en enkel förklaring hos ambulanser,ett uppdrag som har prio 2 kallas även förtur lite olika på olika ställen i landet,prio 2 eller förtur är = brådskande men ej akut patient skall alltså få hjälp snarast möjligt men fara för liv finns inte för tillfället under dessa uppdrag får ambulansen påkalla fri väg tillfälligt om den anser att det skulle bli för tidskrävande att stå i en bilkö.

Jag är mycket väl medveten om prioriteringssystemet. Att det skulle handla om någonting sådant när en polis/ambulans slår på blåsljus och kör mot rött precis när det slagit om i en korsning kallar jag dock skitsnack.

Näe troligen ska dom till kaffekoppen och munkarna.... klart som fan att det säkerligen förekommer,, eller brukar du följa efter och kolla var dom ska ?

Vroomfondel
1 juli 2010 · 72 Inlägg

Dubs skrev:
Skickar faktura till GARAGET AB när jag kör upp på trottoaren nästa gång.

Varför ska Garaget betala för att du ska släppa fram ett utryckningsfordon? hmm

Bättre redlös än flatlöss
Dubs I got Dubs!
1 juli 2010 · 2 423 Inlägg

Vroomfondel skrev:

Dubs skrev:
Skickar faktura till GARAGET AB när jag kör upp på trottoaren nästa gång.

Varför ska Garaget betala för att du ska släppa fram ett utryckningsfordon? hmm

Det var inget problem enligt hamilton.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
gamlingen
1 juli 2010 · 5 198 Inlägg

Dubs skrev:

Vroomfondel skrev:

Dubs skrev:
Skickar faktura till GARAGET AB när jag kör upp på trottoaren nästa gång.

Varför ska Garaget betala för att du ska släppa fram ett utryckningsfordon? hmm

Det var inget problem enligt hamilton.

Står väl ingenstans att man MÅSTE åka upp på trottoaren och att  garaget tar ansvar Om man gör det....

Senast redigerat av gamlingen (1 juli 2010)

Muttley
1 juli 2010 ·

endorfinslaven skrev:
Ta alla Svenskar (ej Stockholmare) flytta ner dem till LONDON låt dem köra tillsammans en dag.
Hur mkt olyckor skulle det bli samhället skulle antagligen kollapsa !
Ähh
Hur många har tillbringat månader utomlands och kört bil och sett för o nackdelar med svensk trafik.
Jag är inte stolt över hur folk beter sig på vägarna.
Men de som jag aldrig har problem med är,, grabbar 20-30 års ålder som ironiskt nog är värst i trafikstatisktiken...
Hur kommer det sig....
Utomeuropeiska nysvenskar är helt klart överrepresenterade vid små incidenter i trafiken för min och mina vänners del...
Så fick man inte säga men så är det...

Många uttalanden här ligger på den nivå jag förväntade mig och jag tror inte det blir bättre..

Klart de inte kollapsar när sthlmare ska samlas på samma gång. Då står ju allt still.

Du snackar rätt möd skit smile Svenskar är bra på att köra bil. Folk är överlag försiktiga i trafiken. Och vill du stå på och göra omkörningar varför bryr du dig om andra på vägen då? Du har ju inga problem med din omkörning.

De jag har störst problem med i skåne är just killar 18-30 års åldern. De ligger för nära, kör om när de är störst risk för att smälla och kör om på fel sida av vägen..
I princip aldrig har jag problem med folk som är äldre. De kör lite saktare men vad fan gör de?

Floki
1 juli 2010 · 70 Inlägg

Dubs skrev:

Hamilton skrev:
Har inte heller märkt av det som beskrivs i första inlägget tycker att det har fungerat bra de gånger det varit utryckningsfordon som påkallat fri väg.

Ni som inte törs köra upp på trotoarer borde överväga att köpa däck till fälgarna eller stanna hemma, vilket jävla larv att inte köra upp på en trotoar för att lämna plats för ett utryckningsfordon pga att det kan skada fälgarna  (kan inte dagens billister "klättra" på trotoarer längre?). Nästa gång kanske det är en anhörig som ligger i ambulansen.......

Bra!
Skickar faktura till GARAGET AB när jag kör upp på trottoaren nästa gång.

Det är ju liv det handlar om? Sekunder räknas ju faktiskt. Om du såg någon vara i vattnet nära att drunkna, skulle du inte hoppa i om du hade dyra kläder på dig som kan bli lortiga i dyn? :S

Opelmadness German cars, quality and beyond
1 juli 2010 · 8 197 Inlägg

Hamilton skrev:
Har inte heller märkt av det som beskrivs i första inlägget tycker att det har fungerat bra de gånger det varit utryckningsfordon som påkallat fri väg.

Ni som inte törs köra upp på trotoarer borde överväga att köpa däck till fälgarna eller stanna hemma, vilket jävla larv att inte köra upp på en trotoar för att lämna plats för ett utryckningsfordon pga att det kan skada fälgarna  (kan inte dagens billister "klättra" på trotoarer längre?). Nästa gång kanske det är en anhörig som ligger i ambulansen.......

Har klättrat trottoarer p.g.a ambulanser, brandbilar och andra utryckningsfordon med flera bilar.

Både med normalhöga däck och extremlåg profil utan problem. De som inte gör det för att inte skada en fälg kan tydligen inte klättra trottoarer.

Finns visserligen hemska kanter i t.ex äldre stadsdelar.

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang