Olja i kylarvattnet (Nissan 200sx s13)

kingen85
1 juli 2010 · 146 Inlägg

Har lite problem med 200:an.

De sitter en massa brun/beige gegga i kylare och expansionskärl.
Troligen olja vad jag kunnat läsa mej fram till.

Troligen har detta hänt i vintras när jag flyttade bilen mellan två garage.
När jag kom fram till garage nr 2 så kände jag på lite grejer och märkte då att
den ena kylarslangen var frusen. Dock la jag inte mer tanke på det då bilen
inte steg i värme när jag körde.

Kan där bli en spricka i topp/block utav detta?
Eller det är topp packningen som börjar ge upp?

När jag ställde på bilen funka det hur bra som helst, även på bes, inget fel värdena eller nått.
Men nu efter några veckor så har jag haft stora problem.
Vattnet bubblar ordentligt i expansionskärlet (och fyller den totalt) och kylaren blir riktigt varm.
MEN den stiger fortfarande inte i värme, enligt mätaren i bilen.
En gång steg den men då stod jag i kö i 15min, men en bra bit ifrån det rödmarkerade.

Det kan tilläggas att jag försökt rensa kylaren 2gånger med avfettningsmedel och spolat ur den ordentligt.
Risken finns att lite har blivit kvar. Sen dess har det bara blivit sju gånger värre.
Avfettningen kokar väl fortare? Detta har kanske gjort att sprickan i topp packningen vidgats ännu mer?

Dessutom ryker den inte vitt eller blått.
Så det går inte in i cylindrarna, kan det ändå vara topp packningen?

Hoppas ni orkat läsa allt och är mycket tacksam till all hjälp!

Mvh Daniel

Senast redigerat av kingen85 (16 juli 2012)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
kingen85
2 juli 2010 · 146 Inlägg

Bullet--- skrev:
du kan pröva o göra ett komptest för att se hur läget är med cylindrarna, sen att det är olja i vattnet tyder helt klart på att olja pumpas ut i kylarvattnet(skulle gissa på toppapackningen), sen om nu någon kylarslang frusit är det inte omöjligt att termostaten tagit skada, därav att den inte stiger i temp förän du står stilla, den har fastnat i öppet läge. Blir lite felsökning kan jag säga.

Hur ser oljan ut på stickan och oljelocket?

Det syns knappt någon olja på stickan, ytterst lite. Men det ser bra ut. I locket fanns en liten vit klick.
Detta kunde också bara kondens. Jag har hört att det är packningen som är kass ifall man har olja i vattnet.
Tvärtom så var det nått annat. Ska hälla ut oljan..o ta mej en titt. Tyckte att den såg fin ut iaf.

Jag tänkte jag skulle byta packingen, när jag ändå gör detta så sätter jag på elfläkt, bytar termostat och kollar allt annat som har med vattnet att göra. Så att jag vet att allt är friskt.

Lämnar också in toppen för planing och provtryckning.

Någon som har nått tips på vad jag behöver tänka på när jag tar plockar av toppen?
Detta blir första gången nämligen.

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
kingen85
2 juli 2010 · 146 Inlägg

Ingen som har nått tips?
Nått jag måste tänka på?

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
gamlingen
2 juli 2010 · 5 198 Inlägg

troligen så trycker den ut avgaser i kylarvätska,därför det bubblar,vilket tyder på blockpackningen eller spricka i block/topp,,,, som sagt be en verstad kika på kompet och samtidigt avgasmäta kylarvätskan.

kingen85
2 juli 2010 · 146 Inlägg

gamlingen skrev:
troligen så trycker den ut avgaser i kylarvätska,därför det bubblar,vilket tyder på blockpackningen eller spricka i block/topp,,,, som sagt be en verstad kika på kompet och samtidigt avgasmäta kylarvätskan.

Så du menar att all gegga skulle va avgaser?
O komma till verkstad gör jag inte för att jag flyttar inte bilen en meter.
Eftersom de har försvunnit olja så måste de vara olja.

Blockpackning=topp packning?

Men tack, jag ska kolla kompet.

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
kingen85
2 juli 2010 · 146 Inlägg

Bullet--- skrev:

kingen85 skrev:
Ingen som har nått tips?
Nått jag måste tänka på?

finns nog inget speciellt, bara tänk efter före du plockar av något och kom ihåg var allt satt när du monterar ihopa det. Du kanske ska leta reda på någon reperations handbok till bilen , angående tips,moment på bultar och vilen ordning du ska spänna bultar.mm.mm.

Ok, sunt förnuft med andra ord. Ska dokumentera det riktigt.
Jag reparerar ju maskiner var dag, så det bör ju inte vara några större problem.
Jag har en manual på datorn som jag kan kolla, hoppas de står moment etc i den.
Utöver den tror jag inte att de finns någon rep bok till bilen tyvärr.

Vilket bör jag satsa på?
Original packningen eller en eftermarknads, typ Greddy, Cometic etc?

Bilen är inte knappt trimmad så eftermarknad känns lite overkill.

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
kingen85
3 juli 2010 · 146 Inlägg

Bullet--- skrev:

kingen85 skrev:

Bullet--- skrev:
finns nog inget speciellt, bara tänk efter före du plockar av något och kom ihåg var allt satt när du monterar ihopa det. Du kanske ska leta reda på någon reperations handbok till bilen , angående tips,moment på bultar och vilen ordning du ska spänna bultar.mm.mm.

Ok, sunt förnuft med andra ord. Ska dokumentera det riktigt.
Jag reparerar ju maskiner var dag, så det bör ju inte vara några större problem.
Jag har en manual på datorn som jag kan kolla, hoppas de står moment etc i den.
Utöver den tror jag inte att de finns någon rep bok till bilen tyvärr.

Vilket bör jag satsa på?
Original packningen eller en eftermarknads, typ Greddy, Cometic etc?

Bilen är inte knappt trimmad så eftermarknad känns lite overkill.

nja, nu har jag ju inte meckat överladdade motorer men på min bil använde jag mig av en tre bladig stålpackning(okänt märke), kostade nästan ingenting, beställde på eBay.Men kan faktiskt rekomendera en starkare packning om du ska trimma lite mer i framtiden.

Nja, tänker hålla den så pass org så att den går igenom bes. Orkar inte byta saker fram o tillbaka.
Den har varit trimmad innan.
O skulle jag mot förmodan trimma igen så givetvis köper man starkare grejer, vilket jag inte gjorde förra gången.

OT, så du brukar ligga o köra i bokskogen? big_smile

Senast redigerat av kingen85 (4 juli 2010)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
MR_Smart
4 juli 2010 · 1 290 Inlägg

kingen85 skrev:
Ingen som har nått tips?
Nått jag måste tänka på?

Brukar lossa topplockbultarna i omvänd ordning mot hur dom ska dras när jag monterar toppen, detta för att undvika att den slår sig.

När toppen ändå är av så ska den planas samt att du får ventilerna inslipade. Byt inte plats på ventilerna.

Köp nya bultar till toppen ock rensa ur gängorna i blocket innan montering.

MR_Smart
4 juli 2010 · 1 290 Inlägg

Tänkte på en till sak. IOM att det var fruset i slangen så hade du för lite med glykol i vattnet. Finns risk för att det även frös i blocket och då kan du ha fått en spricka som orsakar problemet med olja i vattnet. Kolla det innan du lägger pengar på toppen.

kingen85
4 juli 2010 · 146 Inlägg

Exsicco skrev:
Tänkte på en till sak. IOM att det var fruset i slangen så hade du för lite med glykol i vattnet. Finns risk för att det även frös i blocket och då kan du ha fått en spricka som orsakar problemet med olja i vattnet. Kolla det innan du lägger pengar på toppen.

Ja tänkte också det. Hur kollar jag? Plocka av toppen o försöka hitta nått?
Tänkte kolla kompet om nån timme då min bror kan hjälpa mej.

Och en spricka i blocket betyder samma sak som ny motor?
Kan toppen bli ojämn/skev även om bilen inte kokt? Den har aldrig varit uppe på det
röda nämligen.

Hela motorn blev renoverad för 2år sen av MMR i malmö.
Då blev också toppen planad, det har förstås ingen betydelse om bilen kokt men i
detta fall har den ju inte gjort det.

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
MR_Smart
4 juli 2010 · 1 290 Inlägg

Om den inte har kokat så borde toppen vara rak men samtidigt kan man undra om din tempmätare är helt 100....

Du ska kanske börja med att byta termostat för att se att den verkligen är trasig. Om du fortfarande inte får upp tempen på mätaren så är det kanske mätaren som är trasig...

Om det är en spricka i blocket mellan en kyl- och oljekanal så kommer du inte märka det med ett komptest. Dock så är det bra att göra en för att se om toppackningen är paj.

kingen85
4 juli 2010 · 146 Inlägg

Exsicco skrev:
Om den inte har kokat så borde toppen vara rak men samtidigt kan man undra om din tempmätare är helt 100....

Du ska kanske börja med att byta termostat för att se att den verkligen är trasig. Om du fortfarande inte får upp tempen på mätaren så är det kanske mätaren som är trasig...

Om det är en spricka i blocket mellan en kyl- och oljekanal så kommer du inte märka det med ett komptest. Dock så är det bra att göra en för att se om toppackningen är paj.

Jag är inte hundra på att den funkar men jag överväger att tro den är det.
Termostaten kan inte va kass den heller. Om vattnet går runt hela tiden så skulle bilen inte bli varm, eller ta väldigt lång tid på sej att bli varm. Vilket den inte gör, den går till normal temp ganska fort.

O dagarna innan allt "exploderade" körde jag i storstad i drygt 1,5-2 timmar utan att den gick upp över den normala tempen. O då var det drygt 25grader ute. Dessutom inget bubblande i kärl eller kylaren.
MEN när jag kom hem, in snabbt i närköpet ut o starta o körde bort till garaget, öppnade dörrarna o gick tillbaka till bilen då hade den stigit, ett steg.

Har nu gjort komptestet, det visade följande med början inifrån torpedväggen:
Cylinder 1, 9
Cylinder 2, 9,10 ca
Cylinder 3, 9,60 ca
Cylinder 4, 9,75 ca

Ska inte kompet ligga runt 10,5-11?
Alltså har jag sämre komp närmare torped väggen vilket kunde tyda på topp packningen enligt broschyren till kompmätaren.

Eller någon kan utläsa något annat av testet?

Senast redigerat av kingen85 (4 juli 2010)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
MR_Smart
4 juli 2010 · 1 290 Inlägg

kingen85 skrev:
Har nu gjort komptestet, det visade följande med början inifrån torpedväggen:
Cylinder 1, 9
Cylinder 2, 9,10 ca
Cylinder 3, 9,60 ca
Cylinder 4, 9,75 ca

Ska inte kompet ligga runt 10,5-11?
Alltså har jag sämre komp närmare torped väggen vilket kunde tyda på topp packningen enligt broschyren till kompmätaren.

Eller någon kan utläsa något annat av testet?

Ser ut som att packningen är dålig eller toppen skev. Att du inte får 10,5-11 i komp är inte så viktigt när du mäter, det viktiga är att du har samma komp på alla cylindrarna.

kingen85
4 juli 2010 · 146 Inlägg

Exsicco skrev:
Ser ut som att packningen är dålig eller toppen skev. Att du inte får 10,5-11 i komp är inte så viktigt när du mäter, det viktiga är att du har samma komp på alla cylindrarna.

Ja det vill jag också ha det till, packningen. Rättare sagt, jag hoppas på packningen.
Men om toppen är skev borde de inte suga in lite vatten i cylindrarna också?

Detta är bara cirka mått. Det är en sån Biltema klocka man trycker mot hålet där stiften sitter.
Men där va tillräckligt med skillnad på trycken så det blev ungefärliga siffror.

Vågar man testa utan att plana? Den är ju rätt färsk egentligen.. hmm

Senast redigerat av kingen85 (4 juli 2010)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
Jonas_Thiel RIDE OR DIE!
5 juli 2010 · 15 Inlägg

Jag hade personligen satsat på att plana toppen för att vara säker, kostar inte många extra kronor och då kan du med gott samvete montera den igen.

lycka till

kingen85
5 juli 2010 · 146 Inlägg

Bullet--- skrev:

kingen85 skrev:

Bullet--- skrev:

nja, nu har jag ju inte meckat överladdade motorer men på min bil använde jag mig av en tre bladig stålpackning(okänt märke), kostade nästan ingenting, beställde på eBay.Men kan faktiskt rekomendera en starkare packning om du ska trimma lite mer i framtiden.

Nja, tänker hålla den så pass org så att den går igenom bes. Orkar inte byta saker fram o tillbaka.
Den har varit trimmad innan.
O skulle jag mot förmodan trimma igen så givetvis köper man starkare grejer, vilket jag inte gjorde förra gången.

OT, så du brukar ligga o köra i bokskogen? :D

hell yeah big_smilebig_smilebig_smile

ontopic, har hört, att när man gör ett komptest så får diffen mellan högsta och lägsta värdet aldrig överstiga 0,5 bar.För då är något knas. hmm

Ja där é rätt goa vägar! cool
Jag har läste att de max får skilja 1,5 och max 1,5 från tillverkarens specifikation, på manualen till mätaren..

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
kingen85
5 juli 2010 · 146 Inlägg

Jonas_Thiel skrev:
Jag hade personligen satsat på att plana toppen för att vara säker, kostar inte många extra kronor och då kan du med gott samvete montera den igen.

lycka till

Weeeey! big_smile En 200:a ägare!

Jo det är sant, då kan man alltid va säker. Men som du kanske läst så har den inte kokt.
Så jag tycker de skulle va orimligt att den skulle va skev.

Vet du hur det ser ut? Har du bytat? Behöver jag lossa ventilkåporna?

Ska iväg o ha lite grejer idag iaf, packning, termostat, etc etc.

Och iofs så kostar en planing hos MMR i malmö 625, det är lika mycket som en
ny packning ifall jag inte planar o behöver byta igen. Så då kan man faktiskt lika bra plana den.

Man kan inte kolla om toppen är skev?

Senast redigerat av kingen85 (5 juli 2010)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
shogun
5 juli 2010 · 2 117 Inlägg

Jösses.............................

Plocka bort toppen.
Kolla hur det ser ut.
Låt en motorverkstad kolla toppens planhet. Det går även att kolla ytan med en stållinjal. Plana inte i onödan.
Köp en original topplockspackning på mekonomen.
Köp en ny temostat på samma ställe.
Mät hur långa topplocksbultarna är (du har manualen så du ser max tillåten längd/sträckning).
Vid behov köper du nya.
Gör rent överallt.
Montera ihop.
Passa på att byta grenrörspackning och turbopackningarna.
....osv

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
kingen85
5 juli 2010 · 146 Inlägg

shogun skrev:
Jösses.............................

Plocka bort toppen.
Kolla hur det ser ut.
Låt en motorverkstad kolla toppens planhet. Det går även att kolla ytan med en stållinjal. Plana inte i onödan.
Köp en original topplockspackning på mekonomen.
Köp en ny temostat på samma ställe.
Mät hur långa topplocksbultarna är (du har manualen så du ser max tillåten längd/sträckning).
Vid behov köper du nya.
Gör rent överallt.
Montera ihop.
Passa på att byta grenrörspackning och turbopackningarna.
....osv

I och med att jag ALDRIG öppnat en motor så frågar jag!
Är det dumt o fråga för mycket???

Men förutom ditt jösses, så var det övriga i ditt inlägg givande.
Tack...osv

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
kingen85
7 augusti 2010 · 146 Inlägg

Efter många om och men har packningen blivit bytt.

O nu startar inte skitet!

Där är för dåligt komp, kompet är 6,4,6,4.

Jag satte bara dit toppen o lirkade inte alls. Kan den kommit på snett eller toppen är skev? 
Kan man prova lossa bultarna o lirka eller då kan jag lika bra köpa ny packning?

Mvh

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang