Mercedes c180 sportscupe- SRS lampa lyser.

Denko84
5 juli 2010 · 5 Inlägg

Hej!

Jag har en Mercedes C180 sportscupe där SRS lampan har tändts mad. Har ringt runt lite till diverse Mercedes verkstäder där jag har fått blandade uppgifter. Vissa verkstäder vill ha 500SEK för ett korttes medans andra vill ha 1500SEK.

Är det någon som vet hur jag själv kan åtgärda detta problem? 

Tacksam för alla tips!

Hälsningar
Denko84

Senast redigerat av Denko84 (5 juli 2010)

Kavli Motborgare
7 juli 2010 · 1 099 Inlägg

Det bästa tipset är att få läst ut felkoderna.

SRS (airbagjunket) är inte nåt man ger sig på utan att veta vad man håller på med.
Om du nu absolut skall mixtra med det, så koppla från minuspolen på batteriet innan du börjar.
Skall du resistansmäta tändmodulerna, så använd ett mätinstrument som inte genererar mer än 50 uA i mätkretsen. Hälst skall man använda certifierade mätinstrument.

Oavsätt hur du vrider och vänder på det, så måste SRS-lampan släckas med ett diagnosinstrument efter att felet har lokaliserats och rätas till. Den slocknar _inte_ av att bara fixa felet.

-- K

p-151515
18 juli 2010 · 1 Inlägg

Jag har också en C180 med SRS lampa som lyser. Mitt tips åtgärdar i och för sig inte felet, men genom att plocka bort säkringen (samma som till takluckan - i alla fall i min bil) så fick jag blankt papper på besiktningen.

Kommer du på något bättre sätt får du gärna fortsätta tråden så vi andra kan göra likadant.

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
19 juli 2010 · 857 Inlägg

Besiktningen bryr sig inte om srs-lampan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang