Bmw e36 316 1992 m40-motor tickar och blöddrar vid lite högre varv !!!

JHJ
7 juli 2010 · 11 Inlägg

Hejsan, har nu köpt en Bmw 316 i fint skick för en billig peng med lite skavanker.
Motorn är av modellen m40, radställd 8v.
Den tickar ordentligt och ojämt. Och så ligger varvstoppet vid ungefär 4000-5000varv.
När jag gasar fram till 4000-5000varv så blöddrar den bara och när jag slänger i växeln efter så blöddrar den i ca 3 sekunder och efter det går den som den ska.

Någon som vet vad felet kan vara ?

vad jag vet så har dem modellerna en felkonstruerad topp som medför att trycket blir mycket högre och kamaxeln slits mycket fortare.

är nästan säker på att den är ventilknack.

Nu är min fråga, om jag köper ett topplock som är i bra skick och fungerar kommer detta problem att försvinna ?

Och kan tillägga att min bil är importerad och har kamkedja av någon anledning  medans alla andra har kamrem.

Är tacksam för svar.

Mvh Joseph

BMW 328 Coupe "E36" (1998)
Grabber Dagdrömmare
7 juli 2010 · 2 836 Inlägg

JHJ skrev:
Och kan tillägga att min bil är importerad och har kamkedja av någon anledning  medans alla andra har kamrem.

Om den har kamkedja så måste det vara M10 eller M43.

Ventilknack är kamaxel o ventil spel o det blödrande kan också bero på det...
Kan vara LMM - koppla ur den på tomgång o sen om det blir skillnad alt.2 är det kabeln på fördelaren - hoppar den av eller blir den dålig så kan den ge konstiga biverkningar.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
M5Henke
8 juli 2010 · 14 Inlägg

99procent på att det är en ventil min E28 gjorde exakt likadant den hade gått helt av !

Lyft ventilkåpan och kolla läget det är lätt gjort !

Mvh Henke

BMW M525 "Honken" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang