Køra med orginalkovlar?

m_s70R
7 juli 2010 · 56 Inlägg

Hej!

Ja som rubriken lyder så undrar jag om det ær nødvændigt att jag byter kolvarna vid min trimning som ska ske på min 2,5t.

Siktar på 350 hk eller vad nu ær møjligt att få ut. Då blir de quaife diff, starkare koppling, 19t mm mm..

Har redan bestællt renoveringskit med H-stakar, men ær smidda kolvar nødvændigt før den setupen verkligen?

Jag tænkte att det både kunde bli billigare och mindre jobb då man måste borra/hona cylindrarna(?) Men det spelar ingen roll.

Om det nu ær værldens overkill att køra med smidda kolvar på den effekten så hoppar jag øver. Men, vill inte ligga på någon græns, och dom lapparna extra e skit sam.

En annan fråga ær hur blockat klarar den effekten med.

Mvh

Marlboroman
7 juli 2010 · 8 234 Inlägg

För såna effekter håller originalkolvarna. Dock är gamla 83mm blocken och trimning ingen riktigt bra kombination eftersom dem tunna cylinderväggarna kan spricka.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ante123
8 juli 2010 · 546 Inlägg

tycker du ska spara lite och sätta smide kolvar samtidigt av egen erfarenhet så tror jag när du kört med ca 350HK ett tag då kommer du bara vilja ha mer och mer brukar bli såtongue


MVH

m_s70R
8 juli 2010 · 56 Inlägg

Det ska absolut inte trimmas mer efter den uppgraderingen. Vid det laget då jag hunnit trøttna på den effekten så har jag nog råd med något annat hoppas jag.

Så ni tycker jag ska behålla gamla kolvarna då? Eller blir det mycket extra jobb vid kolvbyte? Tænkte om honing/borrning etc ær nødvændigt.

Jag trodde att dessa 83mm blocken ær på grænsen vid typ 400+ hk.

Mvh

Senast redigerat av m_s70R (8 juli 2010)

Erken rb26dett
8 juli 2010 · 136 Inlägg

horning bör man göra. sen kan man bli tvungen att slipa till kolvrings gapet. men borrning gör man bara om man går upp i ÖD.

mvh/Eric

"anti antispinn"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang