Tvingad till en praktikplats

and3r5son
9 juli 2010 · 176 Inlägg

tja.
jag blev tvingad till en praktikplats i veckan, jag har själv en annan plats jag helllre vill vara på som har sagt att dom gärna tar emot mig men AF nekar eftersom det är mindra chans till jobb enligt dom.
men för mig är detta en mkt större nytta eftersom jag har inriktat mig på den linjen. jag undrar om dom verkligen får göra så ?

FoXoN
9 juli 2010 · 502 Inlägg

Är du med i typ försäkringskassan eller a-kassan ? För om du är det så rapporterar AF dom ifall du tackar nej till deras erbjudanden. Och då kan dom stänga av så du inte får mer pengar.

Strongman
9 juli 2010 · 203 Inlägg

Eller så blir du nekad Alfa Kassa.
Systemet är så jävla sjukt..

and3r5son
9 juli 2010 · 176 Inlägg

joo jag är med i ungdoms nånting på AF och jag stämplar , men jag förstår inte varför jag inte skulle få byta till nått jag vill göra, jag vet att den praktik dom gett mig inte kommer leda ngnstans. kommer bara slösa hela sommarn på nått dött jobb och sen är alla bra sommartillfällen innom jobb borta.

Strongman
9 juli 2010 · 203 Inlägg

Välkommen till Sverige, jag fick kalla näven av AF när jag vägrade lämna min hemstad, där jag har ALLA vänner och släkt.
Ska jag vara ärlig så känner jag ingen som fått jobb via AF.

steifan DR!FTT3KN!K3R
9 juli 2010 · 10 427 Inlägg

Får man fråga med vad du ville praktisera och med vad AF ville att du skulle praktisera med?
Intressant att höra bara, skulle gissa på att AF har någon gammal partner som utnyttjat
praktikanter i åratal utan att anställa tongue

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Sheba Certifierad besserwisser
9 juli 2010 · 308 Inlägg

Praktiken handlar inte i första hand om att du ska göra något som är kul för dig, hur illa det än må låta. Om det är större chans att du får jobb via den andra praktiken så är det ett logiskt beslut, målet är ju att du ska få jobb, inte att du ska ha kul. Om de däremot garanterat har ett jobb ledigt på den praktikplatsen som du skulle välja så är det helt skruvat, det håller jag med om.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Pontus1991
9 juli 2010 · 423 Inlägg

AF suger, punkt slut. Bättre att leta på egen hand.

and3r5son
9 juli 2010 · 176 Inlägg

den platsen jag vill ha är innom gravmaskiner och dränering osv. jag har tänkt ta grävar kortet men skulle vilja se hur det går till osv lite närmare innan eftersom det inte är nått man pungar upp till bara sådär. men det jag ska på är lite som steifan sa.

Streethawk Billjuds Wannabe
9 juli 2010 · 1 771 Inlägg

Ursch för AF.. själv blev man utsparkad utan förvarning när handläggaren gick på semester. Kort därefter fick man ett samtal om en massa frågor om hur af varit och på den vägen fick man reda på att man var utskriven mad aey ursh hellre letar jag på egen hand.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Stefan Varberg Supraman
9 juli 2010 · 2 300 Inlägg

Hoppas vi får en regering efter valet som gör de enda rätta och skrotar af.
En handläggare ska inte kunna styra ens liv på det sättet.
Bättre system finns.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Tias88 OEM Rox
9 juli 2010 · 245 Inlägg

Ångrar ju inte direkt att jag aldrig gått till AF smile Det är tråkigt men dom kan ha rätt också, och då är det ju tyvärr bara att göra så.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Billy__bob
9 juli 2010 · 496 Inlägg

Har själv haft samma problem. Fick en praktikplats på bilvårdscenter i hbg och fick därmed bidrag. Tyckte att det sög för man kände sig så utnyttjad, så jag kollade om jag kunde börja på Biltema igen som jag har varit på innan och det gick bra och där kan man tjäna sina egna pengar. Sa till dem på min praktikplats att jag slutade och började därmed på biltema igen. Där hade jag viserligen innestående lön och tänkte bara på att jag ändå fick pengar. Fick då en jävla utskällning från Af plus att de drog in alla mina pengar som inte gjorde allt bättre. Hade ju en massa räkningar, hyra på lägenheten och en bil man skulle komma till jobbet med. Nu har allt löst sig men det var en sjukt jobbig tid. Till Ts och alla andra här säger jag bara.

Hittar ni ett jobb där ni kan få fast i princip direkt så säg det till Af så att dem vet annars landar ni rakt i skiten.

Mvh Billy

Muttley
9 juli 2010 ·

Stefan Varberg skrev:
Hoppas vi får en regering efter valet som gör de enda rätta och skrotar af.
En handläggare ska inte kunna styra ens liv på det sättet.
Bättre system finns.

För många är AF bra då folk verkar vara helt blåsta. Märkte man ju av på själva mötena man blev tvingad till av af.

Om man faktiskt står på själv och ger mer än 100% så slipper man af snabbt, dvs om man kan något och kan ta lite initiativ.

Germax
10 juli 2010 · 12 086 Inlägg

Jag fixade en egen praktikplats frivilligt och fick den, kände att de va skit efter 2v och då slapp jag smile
Arbetsförmedlingen va kalas, dom gav mig inga jobb men jag slapp göra massa skit som jag hör flera får göra.

Du har ju sagt varför dom beslutat som dom gör, det ända du kan göra är att argumentera för dig och luta lite på huvudet, har funkat kalas för mig smile

Germax
10 juli 2010 · 12 086 Inlägg

Billy__bob skrev:
Har själv haft samma problem. Fick en praktikplats på bilvårdscenter i hbg och fick därmed bidrag. Tyckte att det sög för man kände sig så utnyttjad, så jag kollade om jag kunde börja på Biltema igen som jag har varit på innan och det gick bra och där kan man tjäna sina egna pengar. Sa till dem på min praktikplats att jag slutade och började därmed på biltema igen. Där hade jag viserligen innestående lön och tänkte bara på att jag ändå fick pengar. Fick då en jävla utskällning från Af plus att de drog in alla mina pengar som inte gjorde allt bättre. Hade ju en massa räkningar, hyra på lägenheten och en bil man skulle komma till jobbet med. Nu har allt löst sig men det var en sjukt jobbig tid. Till Ts och alla andra här säger jag bara.

Hittar ni ett jobb där ni kan få fast i princip direkt så säg det till Af så att dem vet annars landar ni rakt i skiten.

Mvh Billy

Ja du kan ju inte bara skita i praktiken och börja jobba utan att säga till din handledare hoppas jag du förstår?

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 juli 2010 · 10 427 Inlägg

and3r5son skrev:
den platsen jag vill ha är innom gravmaskiner och dränering osv. jag har tänkt ta grävar kortet men skulle vilja se hur det går till osv lite närmare innan eftersom det inte är nått man pungar upp till bara sådär. men det jag ska på är lite som steifan sa.

Tycker det låter bra jag.
Borde få testa på, kanske ta grävarkort. På sikt kan det tom leda till att du startar eget.
Säg det till AF wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 juli 2010 · 10 427 Inlägg

Kan lägga till en liten anekdot från 2005 då jag skulle få praktikplats (ganska nyligen muckat från lumpen).
AFs/Näringslivets representant tyckte jag skulle vara på en halvstor firma som tillverkar rätt värdelösa
grejer. Gav förslag på att jag skulle stå och producera på samma plats i c:a 6 mån (!!). Verkade som
att man ersatte nån sjukskriven stackare.
Vägrade givetvis till AFs/Näringslivets representants förtret. Kom sedan ut i tidningen att företaget hade de
avgjort lägst avlönade arbetarna inom sitt område i Sverige. lol Vilket framtidsföretag va? roll

Löste sig med praktikplats sen dock i 2-3mån. Lite vettigare ställe där man verkligen lärde sig något.
Hade även ett timvikariejobb samtidigt och AFs/Näringslivets representant tyckte att det var dåligt
att jag prioriterade avlönat arbete framför praktiken.
Verkligen Sveriges elit som arbetar med
att skicka ut ungdomar på praktik... tongue

sir_daniel www.kudoz.se
10 juli 2010 · 3 802 Inlägg

Lite krasst sett är det ju där du har störst chans att då jobb som du ska praktisera, eller?
sedan att flytta/veckopendla, ja pengarna ska ju in och bättre och jobba än att gå på bidrag?
själv har jag veckopendlat till och från sedan 2003, visst periodvis suger det, men man får lära sig känna nya människor och se nya städer.

hellre pendlar jag än gå på bidrag, jobb finns det om man letar (och då tyvärr utanför Arbetsförmedlingen).

tex så söker försvaret folk, man får anställning som sjöman eller soldat (samma uppgifter som värnplikten hade tidigare, men med lön och förmåner)

Janneutanb
10 juli 2010 · 7 272 Inlägg

sir_daniel skrev:
Lite krasst sett är det ju där du har störst chans att då jobb som du ska praktisera, eller?
sedan att flytta/veckopendla, ja pengarna ska ju in och bättre och jobba än att gå på bidrag?
själv har jag veckopendlat till och från sedan 2003, visst periodvis suger det, men man får lära sig känna nya människor och se nya städer.

hellre pendlar jag än gå på bidrag, jobb finns det om man letar (och då tyvärr utanför Arbetsförmedlingen).

tex så söker försvaret folk, man får anställning som sjöman eller soldat (samma uppgifter som värnplikten hade tidigare, men med lön och förmåner)

Många behöver arbetare, bara att dom inte annonserar om det.
Dyker man upp och snackar rätt så hittar man oftast något.
Då menar jag inte att man säger "Hej, jag letar jobb och det här är mitt CV".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang