Saab 900 turbo som tappar oljetryck

_Rudde_
17 juli 2010 · 13 Inlägg

tjena. har en saab 900 2,0t års 96 som tappar oljetryck så fort den kommer upp i drift temp.

jag har kollat:

oljepump o pumphus och de är i fint skick
oljepickupp i tråget och den va inte igensatt, och inge koks i tråget.
"termostaten" till oljekylaren


vad kan det vara som är fel?

Mvh Robin

_Rudde_
17 juli 2010 · 13 Inlägg

om vevhuset är igensatt så borde det väl bli övertryck i motorn o de borde leda till oljelekage

ValP2k
17 juli 2010 · 1 122 Inlägg

vet du lite mer exakt hur mycket oljetryck du har?

gasa nu foer faen!
_Rudde_
17 juli 2010 · 13 Inlägg

ne tyvär ska kolla upp det på måndag, så då återkommer jag med exakta värden.

frednil
18 juli 2010 · 4 Inlägg

jag hoppar in i den här tråden då jag tror jag kan ha precis samma fel på min saab 900. Ska inte sno tråden, bara fråga vilka symptom du har och om de stämmer med mina.

När den är kall så startar den galant, men ju varmare och mer jag kört desto segare blir den att starta. Ungefär som att det blir trögt att dra runt. Jag har trott att det varit nåt med det elektriska, men inte fått ihop det med att den startar fint när den är kall. Det här låter mer som rätt anledning. smile

_Rudde_
18 juli 2010 · 13 Inlägg

jag har inga såna problem över huvudtaget bilen går galant vare sig den är varm eller kall. ungefär samma problem på en annan saab 900 turbo, o då va de backventilen vid soppa pumpen,

kwansa Hmm, vet inte?
18 juli 2010 · 1 775 Inlägg

Vad kör du med för olja?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
_Rudde_
18 juli 2010 · 13 Inlägg

jadu hade ju riktig olja från saab 10/30 eller vad de är, så testade med att byta till lite tjockare olja 15/40

kwansa Hmm, vet inte?
19 juli 2010 · 1 775 Inlägg

känns som att du ska kolla upp hur högt trycket är, kanske är givaren som håller på och gerupp.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang