Hur byter man bränslefilter? Är det svårt?

Genna
19 juli 2010 · 260 Inlägg

Jag behöver troligen byta bränslefilter på min Opel Vectra (89), eftersom jag inte vet när det är gjort senast. Jag såg att delarna fanns att köpa på Biltema, men jag har aldrig bytt bränslefilter förr. Är det knepigt? Dessutom vet jag inte riktigt var det sitter i bilen... Vore ju trevligt att slippa gå till en verkstad då materialkostnaden är mindre än arbetspriset.

Så, kan någon förklara var jag hittar bränslefiltret i min bil och om det är lönt att ge sig på att byta det själv? Är det svårt att få loss det gamla och få på plats det nya?

Tack på förhand!

xXSammy
19 juli 2010 · 6 589 Inlägg

Först behöver du utrymme under bilen, vore bra att backa upp den på en ramp eller liknande.
Bränsle filtret sitter oftast under bilen brevid tanken eller i motorutrymmet ( Kan vara extra filter, men satt på på Mercedes-Benz dieslarna ).

Om man har riktigt tur så går de enkelt, dock måste du klämma åt slangarna med något men man får ändå räkna med att de kommer komma en del soppa. Har du otur så sitter de fast rostat, och då är de inge kul längre

De/Dem
Genna
20 juli 2010 · 260 Inlägg

Haha, ok. Så lite grisigt och jäkligt alltså... ;-)

Saibot_88
10 augusti 2010 · 2 Inlägg

Vissa bilar har bränslefiltret i inbyggt i tanken... Men vet ej hur vanligt de är.. Lycka till / Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang