Försäkring för 18-åring

Tendensen
22 juli 2010 ·

Har kollat runt på trygghansa för att ta reda på vad försäkringspriser för olika fordon, efter att har kollat ett par bilar av olika märken och årtal drar jag slutsatsen att de vill få bort 18-åringar från vägarna. En halvförsäkring för en 745 -86 skulle kosta mig 17k om året, skulle min mamma försäkra samma bil tar dom 2 800. Det är ju nästintill löjligt, finns inte en chans att jag som studerande kan lägga 17k om året på försäkring, och då är det ändå en sur volvo från -86. Ska jag komma ner i rimliga pengar får väl jag köpa mig en T-ford..... Visst är unga mer olycksbenägna men man måste ju ha råd att ha en bil, eller?

xXSammy
22 juli 2010 · 6 580 Inlägg

Måste inte ha råd tycker de..

Köper du en bil med 70 hk och neråt är de inga problem; då jag står på min bil så kommer den kosta mig 6-7k om året i trafik, dock lär de bli helförsäkring så fort jag har fixat jobb

Prova med Atava istället eller Bilia. Eller avakta tills du har jobb

De/Dem
Janneutanb
22 juli 2010 · 7 272 Inlägg

Tror du att någon vill GE pengar till någon när dom kvaddar sin bil?
Det är väl självklart att det är dyrt när så många unga kör sönder bilarna.

Har man inte råd med försäkringen så har man inte råd med bilen.
Sen finns det många olika f-bolag också....

Ichtyostega
22 juli 2010 · 107 Inlägg

Att du hittat en försäkring på 17 tusen för en sån bil låter väldigt dyrt. Nöj dig med trafikförsäkring och kika runt på olika bolag. Vart du bor och parkerar bilen har betydelse för vad försäkringen blir.
Jag hade en primera -91 när jag var 18 och fick betala ca 6-7 tusen på ett år för den, bara trafikföräkring (dyrt!). Nu har jag en Honda crx -91 med helförsäkring och jag pungar ut ca 10 tusen om året, och jag är bara 20 bast.

Tendensen
22 juli 2010 ·

IceEyes skrev:
Naturligtvis bör du låta en förälder vara skriven som ägare på bilen. Skenförsäkring och bedrägeri enligt vissa (Moraltanter), ett smart och ekonomiskt vinnande val enligt mig.

Ett tips är att även kolla kostnader hos andra försäkringsbolag. Det kan man spara stora summor på.

Jo det är väl så jag tänkt göra, sen när jag skaffar jobb som tidigare talare sa kanske man har råd att stå för det själv. För som det är nu så får jag åka buss tills jag går ur skolan, med tanke på att det kommer ta ytterliggare 4-5 år så är en bil ett måste av många skäl.

volvoentusiasten
22 juli 2010 · 4 005 Inlägg

Att äga en bil är ingen mänsklig rättighet.

Att ha ett val är en rättighet dock. Antingen har du en mindre bil eller en bra moppe.

Ser inte vart denna diskussion ska leda någonstans som inte redan har diskuterats i andra trådar.

Tendensen
22 juli 2010 ·

linuslinje skrev:
Att äga en bil är ingen mänsklig rättighet.

Att ha ett val är en rättighet dock. Antingen har du en mindre bil eller en bra moppe.

Ser inte vart denna diskussion ska leda någonstans som inte redan har diskuterats i andra trådar.

Ni har säkert hört det förr men för mig kom det i alla fall som en liten chock, jaja man förstår väl försäkringsbolagen men det är ändå synd att sånt här avgörs på statistik. Bara för att vissa kör som idioter i trafiken...

JaggaChafen Tesla Senior Technician
22 juli 2010 · 2 307 Inlägg

Försäkringar e sjukt dyra i Sverige tyvärr har fått en del sjuka premier i mina dagar jag me.

Titta på Norge där bilarna har typ dubbelt värde men försäkringarna kostar mindre det e konstigt som fan det tycker jag. Å inte fan krockar dom mindre heller.

Tycker det e sjukt att man skall betala mkt som satan i försäkring när man e ung visst finns det många som kvaddar sina bilar när dom e unga men alla gör inte det å om man nu inte kvaddar nån bil på säg 10 år får man då tillbaks dom pengarna som man betalat i överpris för att man va ung ne skulle inte tro det.

Men kolla andra bilar håll dig undan typiska ugndomsbilar som ar hög skadestatistik å kolla runt med flera försäkringsbolag det e väll det enda som går.

Saab 900 den gamla ej turbo e rätt billig i trafikföräkring iaf va jag kommer ihåg sen funkar säkert en gammal merca eller opel eller nån typisk ägd av gammal gubbe bil me

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
CarpeDiem German Engineering
22 juli 2010 · 9 082 Inlägg

Golf VR6 skulle kosta 30.000 om året på mitt namn, ändå är man över 20 år gammal.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Memme I'am AWESOME..
22 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Carpediem - det va dyrt! En Vr6 i mitt namn kostar 16 000 hel tongue


Och nu betalar jag 11700 halvförsäkring för min 850 T5.. Mitt tips är att kolla med Länsförsäkringarna. dock billigaste på alla mina bilar jag har haft. smile

Ps. 11700 va billigt, näst billigaste på t5an la på 18 000 tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Znigel
22 juli 2010 · 1 Inlägg

Betalar strax under 7k för halvförsäkring helår på min Saab 9k. Mycket tack vare att vi har hemförsäkring tecknad hos mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar).  Står själv som ägare på bilen. Värt att beakta är att jag står skriven mitt ute i skogen hos mina föräldrar, samt att vi i många år varit kunder hos dem.

Tycker ändå att det är billigt, då den ändå har 200 ponnysar och jag blott är 19 år!  big_smile

Stressfläkt, the best a man can get!
MESHUGGAH!!
Tendensen
22 juli 2010 ·

Det var väldigt billigt, samma bil hade nog kostat runt 40k för mig, trots att jag bor i villa ute i ingenstans tongue

Fimp3n Random
22 juli 2010 · 480 Inlägg

4800kr trafik per år. Ford Fiesta 1.4L  (ca 60hk)tongue

Den åkte på farsan 1månad efter jag fick den. 1800kr / år nu.

Edit: Är 18år.

Senast redigerat av Fimp3n (22 juli 2010)

Jungmar
22 juli 2010 · 847 Inlägg

Värst vad alla betalar mycket, sedan jag flyttade in till stan så steg min försäkring på S80in från ca 7600 till 8000 per år. Helförsäkring och jag är 22 år (Länsförsäkringar Halland)

Memme I'am AWESOME..
22 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Det är för att du inte har turbo som mig! big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
IMPRAZERN Intresseklubben
22 juli 2010 · 673 Inlägg

köp en renault 5 , den e billig smile tror jag gav 700 kr om året för den hahah

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
westlife
22 juli 2010 · 246 Inlägg

Till TS: Kolla runt på fler bolag? Jag hade en 740 -86 som inte kostade mer än 5000 hos Volvia när jag var 18.

Dansken_fire
22 juli 2010 · 254 Inlägg

Min golf 2:a kostar 3100kr om den ska stå på mig, 18 haft körkort i 6månader fassen stå på den 1040kr, så vill du ha råd med bil köp golf 2:a Cl

Tendensen
22 juli 2010 ·

IMPRAZERN skrev:
köp en renault 5 , den e billig smile tror jag gav 700 kr om året för den hahah

Det är absolut inget fel på Renault 5 wink http://www.youtube.com/watch?v=wUwgyUYneFk

Och aa får ta och titta runt på flera bolag, alla förutom ett då, hehe

danne460 Das vas das das
23 juli 2010 · 179 Inlägg

länsförsäkringarna ville ha 7500:- för halv för min 240 glt och dom sa att orsaken var att det är en snabb bil lol

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]
Volvo 240 glt "svarte" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang