Vad är det som gör så B230F har en seg karaktär?

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 juli 2010 · 10 427 Inlägg

Lotusomega skrev:

steifan skrev:
Extraktorgrenrör är ganska värdelöst neutral

Nä polaren hade extrakor på sin 740 med vx3 kam och när han tog bort extraktorn så blev den jävligt mycket slöare .
Ps det var en vanlig 740 gl

Jag hade extraktorgrenrör på min bil (med 2,5" främre rör, original kat (rätt stor) och 2,5" sportsystem).
Ingen större skillnad mot original, lite tristare karaktär kanske. Sålde iväg det istället.

En kompis har en B230E med K-kam (+2,5" sportsystem), han bytte till extraktorgrenrör och märkte nästan ingen skillnad. Eller som han skrev "Extraktor? Tja, det är 4kg lättare och låter lite tuffare, men i övrigt vettefan."


Kanske gör mer nytta på en ordentligt trimmad motor.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
opela VD Hammar
24 juli 2010 · 613 Inlägg

steifan skrev:

Lotusomega skrev:

steifan skrev:
Extraktorgrenrör är ganska värdelöst neutral

Nä polaren hade extrakor på sin 740 med vx3 kam och när han tog bort extraktorn så blev den jävligt mycket slöare .
Ps det var en vanlig 740 gl

Jag hade extraktorgrenrör på min bil (med 2,5" främre rör, original kat (rätt stor) och 2,5" sportsystem).
Ingen större skillnad mot original, lite tristare karaktär kanske. Sålde iväg det istället.

En kompis har en B230E med K-kam (+2,5" sportsystem), han bytte till extraktorgrenrör och märkte nästan ingen skillnad. Eller som han skrev "Extraktor? Tja, det är 4kg lättare och låter lite tuffare, men i övrigt vettefan."


Kanske gör mer nytta på en ordentligt trimmad motor.

va vad det för grenrör då 4-1, 4-2-1 ?
med 2,5avgas system så blir det inget motstånd, vilket en sug motor behöver

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 juli 2010 · 10 427 Inlägg

opela skrev:

steifan skrev:

Lotusomega skrev:
Nä polaren hade extrakor på sin 740 med vx3 kam och när han tog bort extraktorn så blev den jävligt mycket slöare .
Ps det var en vanlig 740 gl

Jag hade extraktorgrenrör på min bil (med 2,5" främre rör, original kat (rätt stor) och 2,5" sportsystem).
Ingen större skillnad mot original, lite tristare karaktär kanske. Sålde iväg det istället.

En kompis har en B230E med K-kam (+2,5" sportsystem), han bytte till extraktorgrenrör och märkte nästan ingen skillnad. Eller som han skrev "Extraktor? Tja, det är 4kg lättare och låter lite tuffare, men i övrigt vettefan."


Kanske gör mer nytta på en ordentligt trimmad motor.

va vad det för grenrör då 4-1, 4-2-1 ?
med 2,5avgas system så blir det inget motstånd, vilket en sug motor behöver

4-2-1 till båda bilarna (Sitter även 4-2-1 rör original).

Ptja, de använder 2,5" sportsystem till Volvo Original Cup för att få ut mesta
möjliga av 2,3liters 8v-sugismotorer. Tom med aningens större främre rör.
Men de gör de säkert för att det bara är dåligt, eller? wink

opela VD Hammar
24 juli 2010 · 613 Inlägg

ne men en voc bil är ju inte orginal, men jag kan absolut hålla med dig om att det ger mer skillnad med mer trim som du har skrivit också smile

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 juli 2010 · 10 427 Inlägg

opela skrev:
ne men en voc bil är ju inte orginal, men jag kan absolut hålla med dig om att det ger mer skillnad med mer trim som du har skrivit också smile

VOC är hyfsat original, därav namnet Volvo Original Cup. Original grenrör, topplock, m.m.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
turboforssen Telge Drifting Team
24 juli 2010 · 5 398 Inlägg

steifan skrev:

Lotusomega skrev:

steifan skrev:
Extraktorgrenrör är ganska värdelöst neutral

Nä polaren hade extrakor på sin 740 med vx3 kam och när han tog bort extraktorn så blev den jävligt mycket slöare .
Ps det var en vanlig 740 gl

Jag hade extraktorgrenrör på min bil (med 2,5" främre rör, original kat (rätt stor) och 2,5" sportsystem).
Ingen större skillnad mot original, lite tristare karaktär kanske. Sålde iväg det istället.

En kompis har en B230E med K-kam (+2,5" sportsystem), han bytte till extraktorgrenrör och märkte nästan ingen skillnad. Eller som han skrev "Extraktor? Tja, det är 4kg lättare och låter lite tuffare, men i övrigt vettefan."


Kanske gör mer nytta på en ordentligt trimmad motor.

det är jag som har den 740 med vx3-kam och hade extraktor på
det jag förlora på när jag tog bort extraktornva topp effekt  dvs tappar en lite kick på högre varv.

alla kanske inte känner av skillnaden och kanske har bra isolerade bilar .
jag hörde direkt + kände när extraktorn funka som bäst .
saknar den lilla kicken nu

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

turboforssen skrev:

steifan skrev:

Lotusomega skrev:

Nä polaren hade extrakor på sin 740 med vx3 kam och när han tog bort extraktorn så blev den jävligt mycket slöare .
Ps det var en vanlig 740 gl

Jag hade extraktorgrenrör på min bil (med 2,5" främre rör, original kat (rätt stor) och 2,5" sportsystem).
Ingen större skillnad mot original, lite tristare karaktär kanske. Sålde iväg det istället.

En kompis har en B230E med K-kam (+2,5" sportsystem), han bytte till extraktorgrenrör och märkte nästan ingen skillnad. Eller som han skrev "Extraktor? Tja, det är 4kg lättare och låter lite tuffare, men i övrigt vettefan."


Kanske gör mer nytta på en ordentligt trimmad motor.

det är jag som har den 740 med vx3-kam och hade extraktor på
det jag förlora på när jag tog bort extraktornva topp effekt  dvs tappar en lite kick på högre varv.

alla kanske inte känner av skillnaden och kanske har bra isolerade bilar .
jag hörde direkt + kände när extraktorn funka som bäst .
saknar den lilla kicken nu

Okej smile

Frågar man tex KG Trimning om extraktorgrenrören de säljer så
menar de att det inte ger något speciellt på toppeffekt men ger bättre
vridmoment på lägre varv, dvs man borde känna mindre "kick" eftersom
vridmomentkurvan blir jämnare.

4x12Tum
8 augusti 2010 · 39 Inlägg

Jag kör sj med Extraktor rör på min 745GL o har märkt en enorm skillnad!
har 2,5 tum hela vägen till sista burken som är 2Tum!
röret är ett 4-2-1 skulle aldrig någonsin sätta på ett org rör igen som läcker o tar mycket effekt!
men som sagt en sugis måste ha ett visst motstånd där av 2Tums slut dämpare.

Tänk på att avgaserna är som störs när den lämnar motorn för o sedan kylas av o då behöver inte röret
vara större.

har en hyffsat tyst maskin men låter ändå sportigt vid gasande. o har man dämparna så långt ifrån motorn
som möjligt vinner du effekt, katten e givetvis rensad med 2,5 rör igenom,
(har en 88b måste sitta där men ej fungera...)

så lite experimentera med olika motstånd på avgas... så den blir avstämd med kammen/motorn...

sedan ang VX3 (men dock mycket bättre än M) som så många snackar om tycker jag e helt värdelös till sugis! den är däremot skit bra till Turbos!

har en VX3:a till salu om någon är intresserad, sj vill jag ha en H-kam (Med fördelarspår)

Senast redigerat av 4x12Tum (8 augusti 2010)

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
twin_cam Smålänning
8 augusti 2010 · 7 877 Inlägg

Min har fått beröm för att vara pigg för att vara en F...

Mitt hetaste tips är att folk tror motorerna tål vad som helst så dom slarvar med servicen...

byt stift, lock, rotor, kablar, olja+ filter, bränslefilter, justera ventilerna om den skramlar för mycket, kolla så katten och ljuddämparna är friska. Stor service helt enkelt. Kan tro att bromsarna ligger på med, inte många som river dom och mjukar upp dom en gång om året.

Det skulle jag tro gör mest. Sen kan du ju byta kam och sånt, men utan service är det bara idioti...

Jag har aldrig haft problem med prestandan, visst nån raket är det inte med 11,5 sekunder till 100, men fullt duglig till vardagslunk.

Antar att den är törstig också? Min går aldrig över litern utan släp. Med släp kan den krypa upp till 1,1 om man ligger med typ max vikt i 90-100...

Sen gunget skulle jag byta dämparna, till nya original eller styvare...

Min är klippstabil även i 160, har gasdämpare runt om.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

4x12Tum skrev:
Jag kör sj med Extraktor rör på min 745GL o har märkt en enorm skillnad!
har 2,5 tum hela vägen till sista burken som är 2Tum!
röret är ett 4-2-1 skulle aldrig någonsin sätta på ett org rör igen som läcker o tar mycket effekt!
men som sagt en sugis måste ha ett visst motstånd där av 2Tums slut dämpare.

Nice, har du gjort effektmätning eller har du klockat tider före/efter och sett att bilen
har blivit snabbare eller om det bara är placebo? wink

4x12Tum
8 augusti 2010 · 39 Inlägg

0-100 ca 1 sec mindre, o varvar lättare på högvarv.
men visst bilen gick skräp när jag hade 2,5 hela vägen! o lät tok mycket.

lambdan får antagligen fel värde när det blir för lite motstånd i röret??:? (drog mer soppa...)
svetsade en lambda mutter på ungefär samma ställe där katten skulle ha suttit.

skulle ha bänkat bilen innan egentligen men killen som har bänken har så mycket jobb så var svårt o klämma in mej, men när jag är klar med trimningen på bilen kommer den o bänkas o kusarna kommer väl ligga på runt 170-200HK om allt går som det är tänkt i en B230F

har märkt att just 740:s motorer är ganska olika varandra även om de är lika.

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
twin_cam Smålänning
8 augusti 2010 · 7 877 Inlägg

VX3-kammen hoppas jag inte är värdelös till sugis, då det är just en sugiskam från B230FB, för att ge dunderklumpen Volvo 940 snäppet bättre prestanda ihop med en 531-topp.

4x12Tum: Att du vill ha H-kammen kan ju dock förklara lite varför du inte gillade VX3, den är en allroundkam som ska ge dels lite lågvarv, men inte tvärdö över 4k som M-kammen... Den är snarare tvärdö UNDER 2500-3000 rpm tongue Hade du plockat väck katten med? Isf är det där som du har den största skillnaden...

Mitt tips till TS är att skaffa både VX3 och 531-topp och montera, då har du en B230FX med ca 130 hk.

Om du nu inte är nöjd med resultatet av servicen.
Ska du dra mycket släp rekommenderas dock M-kammen, lågvarvsstark.
Finns bara en som är mer lågvarvig, och det är T-kammen i B230FK/FT, den är verkligen stendö under 3000 rpm, men på dessa bilar så kompenserar turbon upp det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
4x12Tum
8 augusti 2010 · 39 Inlägg

twin_cam skrev:
VX3-kammen hoppas jag inte är värdelös till sugis, då det är just en sugiskam från B230FB, för att ge dunderklumpen Volvo 940 snäppet bättre prestanda ihop med en 531-topp.

4x12Tum: Att du vill ha H-kammen kan ju dock förklara lite varför du inte gillade VX3, den är en allroundkam som ska ge dels lite lågvarv, men inte tvärdö över 4k som M-kammen... Den är snarare tvärdö UNDER 2500-3000 rpm tongue Hade du plockat väck katten med? Isf är det där som du har den största skillnaden...

Mitt tips till TS är att skaffa både VX3 och 531-topp och montera, då har du en B230FX med ca 130 hk.

Om du nu inte är nöjd med resultatet av servicen.
Ska du dra mycket släp rekommenderas dock M-kammen, lågvarvsstark.
Finns bara en som är mer lågvarvig, och det är T-kammen i B230FK/FT, den är verkligen stendö under 3000 rpm, men på dessa bilar så kompenserar turbon upp det.

Tycker faktiskt att VX3- kammen är lite över reklamerad, o att det är en skitbra kam för turbo.
men kunde gett mer skillnad än vad M-kammen gör på en sugis.

själv skulle jag inte göra besväret o byta från M till VX3 (för liten skillnad för o göra besväret enligt mitt tycke)

Men H eller K kam så tycker jag att motorn blir mycket roligare, visst 940: 91a med VX3 o 531:a är ju
roligare än en me M-kam.

så tippset till TS är samma för min del om han inte får tag i en H eller K kam men det beror ju på
hur han vill ha varvet på motorn.

lågvarv är ju rätt gött o ha de får jag ju säga men roligare på lite varv :-p
har 2,5 rör igenom min katt :-p

Senast redigerat av 4x12Tum (8 augusti 2010)

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
twin_cam Smålänning
8 augusti 2010 · 7 877 Inlägg

4x12Tum skrev:
Tycker faktiskt att VX3- kammen är lite över reklamerad, o att det är en skitbra kam för turbo.
men kunde gett mer skillnad än vad M-kammen gör på en sugis.

själv skulle jag inte göra besväret o byta från M till VX3 (för liten skillnad för o göra besväret enligt mitt tycke)

Men H eller K kam så tycker jag att motorn blir mycket roligare, visst 940: 91a med VX3 o 531:a är ju
roligare än en me M-kam.

så tippset till TS är samma för min del om han inte får tag i en H eller K kam men det beror ju på
hur han vill ha varvet på motorn.

lågvarv är ju rätt gött o ha de får jag ju säga men roligare på lite varv :-p
har 2,5 rör igenom min katt :-p

Ja lite överreklamerad är den, det är trots allt en standardkam, så den fick väll inte vara för rolig, för då hade svensson klagat på dåligt drag på låga varv och ojämn gång tongue
Vart ju de klagomålen som kom på 242 GT med just H-kam wink

För vardagslunk är K-kammen vettigare isf, H är lite väl extrem...

Har du rör genom katten, har du ju iaf 5 hästar bara där smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
4x12Tum
9 augusti 2010 · 39 Inlägg

twin_cam skrev:

4x12Tum skrev:
Tycker faktiskt att VX3- kammen är lite över reklamerad, o att det är en skitbra kam för turbo.
men kunde gett mer skillnad än vad M-kammen gör på en sugis.

själv skulle jag inte göra besväret o byta från M till VX3 (för liten skillnad för o göra besväret enligt mitt tycke)

Men H eller K kam så tycker jag att motorn blir mycket roligare, visst 940: 91a med VX3 o 531:a är ju
roligare än en me M-kam.

så tippset till TS är samma för min del om han inte får tag i en H eller K kam men det beror ju på
hur han vill ha varvet på motorn.

lågvarv är ju rätt gött o ha de får jag ju säga men roligare på lite varv :-p
har 2,5 rör igenom min katt :-p

Ja lite överreklamerad är den, det är trots allt en standardkam, så den fick väll inte vara för rolig, för då hade svensson klagat på dåligt drag på låga varv och ojämn gång tongue
Vart ju de klagomålen som kom på 242 GT med just H-kam wink

För vardagslunk är K-kammen vettigare isf, H är lite väl extrem...

Har du rör genom katten, har du ju iaf 5 hästar bara där smile

Jo H fick ju Volvo Byta ut mot snällare kammar pga klagomål som du säger, men vart tog de vägen? neutral
Sj letar jag efter en H, Tycker de e lite gött med orolig tomgång ju :-p visst den e lite extrem men rolig!!
o Just GT hade väl 145Hk? o bara kammen som skilde?

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
kolvas
9 augusti 2010 · 4 001 Inlägg

4x12Tum skrev:
Jag kör sj med Extraktor rör på min 745GL o har märkt en enorm skillnad!
har 2,5 tum hela vägen till sista burken som är 2Tum!
röret är ett 4-2-1 skulle aldrig någonsin sätta på ett org rör igen som läcker o tar mycket effekt!
men som sagt en sugis måste ha ett visst motstånd där av 2Tums slut dämpare.

Tänk på att avgaserna är som störs när den lämnar motorn för o sedan kylas av o då behöver inte röret
vara större.

har en hyffsat tyst maskin men låter ändå sportigt vid gasande. o har man dämparna så långt ifrån motorn
som möjligt vinner du effekt, katten e givetvis rensad med 2,5 rör igenom,
(har en 88b måste sitta där men ej fungera...)

så lite experimentera med olika motstånd på avgas... så den blir avstämd med kammen/motorn...

sedan ang VX3 (men dock mycket bättre än M) som så många snackar om tycker jag e helt värdelös till sugis! den är däremot skit bra till Turbos!

har en VX3:a till salu om någon är intresserad, sj vill jag ha en H-kam (Med fördelarspår)

det finns mycket att läsa om just avstämning av avgassystem, ska man vara seriös så får man mäta sitt extraktor och därefter kort/längda rören för att det ska vara rätt avstämt för den kamprofilen man har i bilen.
Många sätter även på ett för grovt främre rör och tappar gashastighet & temperatur på avgaserna och därmed blir hela effektkurvan lidande av detta.

Mitt tips på en standardmotor är att köra ca 40-60 cm 2" rör som främre rör och sedan 2,5" resten.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
twin_cam Smålänning
9 augusti 2010 · 7 877 Inlägg

4x12Tum skrev:
Jo H fick ju Volvo Byta ut mot snällare kammar pga klagomål som du säger, men vart tog de vägen? neutral

Skrotcontainern utanför verkstan är väll det mest troliga sad

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
945TurboMS
9 augusti 2010 · 261 Inlägg

Finns ju nya H-kammar på Kg numera (2 prisklasser, 1875;- samt "orginal" för 3270:- )
Fast när det gäller sådanna prisklasser, så skulle jag själv hellre satsa på en modernare profil....   H-kammen är ju trots allt kring 30år gammal numera!  Finns ju modernare, och även häftigare kammar å köpa lite varstans numera roll

Enda anledningen jag själv kan komma på varför man ska köpa den dyra "orginal" H-kammen, är för VOC...  För normal trimning finns det billigare grejer (Som ändå presterar bättre)

4x12Tum
9 augusti 2010 · 39 Inlägg

Jo det gör ju det men det är ju de som är lite av charmen o ha just prylar som fanns o tillgå då.

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

Användaren Fastmoving? på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum har en
hyfsat trimmad 740 GL Blackline 1988.

http://www.forumbilder.se/images/IMG_5368_resize.jpg

"Fastmoving? @ SV7/900 Klubbens Forum skrev:
Det där är kurvan före och efter mappning, 5-8kW (ca 7-11hk) över större delen av registret, bortsett från vid 2000varv då det blev ca 10kW (ca 13,5hk) mer. Märktes rätt fint just den höjningen, om jag räknat rätt gick jag nämligen från ca 130Nm till 180Nm i vrid just vid 2000varv.

Motorkonf vid bänkingen:

530-topp portad med 38mm avgasventiler

Exktraktorgrenrör o 2,5" fullflödessystem.

KG002-kam, omslipad för 106grader nockvinkel istället för 110 grader.

Org spridare och LMM.

Blev alltså 127hk på bakhjulen, och enligt bänken omräknat till 157hk (116kW) i motorn. Tar just den uppgiften med en nypa salt, tycker den räknade på lite hög drivlineförlust, men det kanske stämmer ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang