Opel Omega 2,0 motorproblem startar ej

rockabilly_ponta Customiserare
24 juli 2010 · 1 212 Inlägg

hej har lite problem med min opel... soppa pumpen la av så jag köpte en ny pump o de kommer soppa hela vägen fram till fuel railsen, bilen har fin gnista med nya tändstift, tillslagströmmen till spridarna ligger på 12 volt o vid startförsök 9,5 volt,
bilen startar ändast på startgas o får ingen soppa men ändå är de soppa hela vägen fram till spridarna o bilen funkade felfritt innan pumpen la av...


några tipps???

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
mex77
25 juli 2010 · 32 Inlägg

Låter som ett trött batteri och lågt bränsletryck...

Audi S8 "Black Edition" (2001)
rockabilly_ponta Customiserare
25 juli 2010 · 1 212 Inlägg

mex77 skrev:
Låter som ett trött batteri och lågt bränsletryck...

bensin pumpen är helt ny o den har full tryck hela vägen till motorn...
batteriet kan de knappast va då bilen bara la av under färd..

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
rockabilly_ponta Customiserare
25 juli 2010 · 1 212 Inlägg

där bränsleröret koplas in i fuel railsen finns det en vakumklock`s liknade sak som ska vara en sorts backventil ??? tror de e den som spökar... för det är full tryck i bränsleröret men när man lossar returen så kommer de ingen soppa alls..???

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
mex77
26 juli 2010 · 32 Inlägg

Du menar bränsletrycksregulatorn???
Den kan man byta när motorn gått 25-30000mil, men en del går sönder tidigare yikes

Om du bara har 12V på batteriet är det slut...

Vad har du för bränsletryck?

Audi S8 "Black Edition" (2001)
rockabilly_ponta Customiserare
26 juli 2010 · 1 212 Inlägg

mex77 skrev:
Du menar bränsletrycksregulatorn???
Den kan man byta när motorn gått 25-30000mil, men en del går sönder tidigare yikes

Om du bara har 12V på batteriet är det slut...

Vad har du för bränsletryck?

tror de e den sitter precis där bränslet går in i railsen.. som är vakum styrt.. har inte mätt batteriet o har ingen aning om bränsletrycket men pumpen är rent ny

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
mex77
26 juli 2010 · 32 Inlägg

Du bytte väl bensinfilter???

Audi S8 "Black Edition" (2001)
rockabilly_ponta Customiserare
26 juli 2010 · 1 212 Inlägg

mex77 skrev:
Du bytte väl bensinfilter???

klart men de kan ju knappast va nått med bensintrycket... allt funkar fram till bränsletrycksregulatorn men sen e de stopp därifrån... men förstår inte hur den kan pajja de e ju typ en "backventil" o jag provade att trycka den upp och ner manuellt o då funkar den fast e rätt trög... ???

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
rockabilly_ponta Customiserare
27 juli 2010 · 1 212 Inlägg

har beställt en bränsletrycksregulator nu..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/90890/970365_4oq7r7.jpg

hoppas skiten startar nu...

843:- fattigare

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
rockabilly_ponta Customiserare
28 juli 2010 · 1 212 Inlägg

nu är den med bytt... ger snart upp på denna skit bilen... funderar på om de kan vara vakkum styrningen? går ström till den men jag känner inget vakkum alls i slangarna??

vet någon var man kan få tag i en sån har ringt till alla bilskrotar i hela skåne o hittar inget på nätet.. sad

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
Anden740 Bilmekaniker
28 juli 2010 · 92 Inlägg

har du inga startspärrar på den?
kolla Relät till spridarna smile

rockabilly_ponta Customiserare
28 juli 2010 · 1 212 Inlägg

Anden740 skrev:
har du inga startspärrar på den?
kolla Relät till spridarna smile

ska inte vara någon startspärr men om de finns, vad gör man då??

inget fel på spridarna bensinen kommer inte fram till spridarna för att bränslet stoppar vid bränsletrycksregulatorn...

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
rockabilly_ponta Customiserare
28 juli 2010 · 1 212 Inlägg

läste i en annan tråd att omegan ska inte startmotorn fungera när startspärren går i..???

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
Conceited GARAGET V.D.
28 juli 2010 · 900 Inlägg

rockabilly_ponta skrev:
läste i en annan tråd att omegan ska inte startmotorn fungera när startspärren går i..???

nej startmotorn fungerar inte när startspärren går, det händer ingenting när man vrider på nyckeln. så e det på alla omega.
// Marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
rockabilly_ponta Customiserare
28 juli 2010 · 1 212 Inlägg

Conceited skrev:

rockabilly_ponta skrev:
läste i en annan tråd att omegan ska inte startmotorn fungera när startspärren går i..???

nej startmotorn fungerar inte när startspärren går, det händer ingenting när man vrider på nyckeln. så e det på alla omega.
// Marcus

oki då kan man utesluta de då... big_smile men va kan de vara för fel.. om de nu e vakum klockan så går den inte o få tag i begagnad sad

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
Conceited GARAGET V.D.
29 juli 2010 · 900 Inlägg

rockabilly_ponta skrev:

Conceited skrev:

rockabilly_ponta skrev:
läste i en annan tråd att omegan ska inte startmotorn fungera när startspärren går i..???

nej startmotorn fungerar inte när startspärren går, det händer ingenting när man vrider på nyckeln. så e det på alla omega.
// Marcus

oki då kan man utesluta de då... big_smile men va kan de vara för fel.. om de nu e vakum klockan så går den inte o få tag i begagnad sad

kolla på blocket, de säljer bilar i delar där, har du tur så hittar du den delen du ville ha!
jag har själv en omega men har aldrig varit med om liknade faktiskt.. lycka till!

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
rockabilly_ponta Customiserare
30 juli 2010 · 1 212 Inlägg

Conceited skrev:

rockabilly_ponta skrev:

Conceited skrev:

nej startmotorn fungerar inte när startspärren går, det händer ingenting när man vrider på nyckeln. så e det på alla omega.
// Marcus

oki då kan man utesluta de då... big_smile men va kan de vara för fel.. om de nu e vakum klockan så går den inte o få tag i begagnad sad

kolla på blocket, de säljer bilar i delar där, har du tur så hittar du den delen du ville ha!
jag har själv en omega men har aldrig varit med om liknade faktiskt.. lycka till!

tack bilen är igång nu som tur e.. big_smile big_smile stort tack till er som har försökt att hjälpa en big_smile

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
RoniisH
30 juli 2010 · 300 Inlägg

o så berättar man vad som var fel också... smile

rockabilly_ponta Customiserare
30 juli 2010 · 1 212 Inlägg

RoniisH skrev:
o så berättar man vad som var fel också... smile

klart... tar hela historian nu..

soppa pumpen va kass så den byttade jag o såg då även att slangarna va kassa så jag o en polare åkte iväg för att köpa nya klämmor o slangar (han är en utbildad bilmekaniker) så medans han satte på slangarna så håll jag på med annat på bilen,, när han va klar med slangarna så tittade jag bara lite snabbt tyckte allt såg ok ut... startförsök...

inget tryck sad fick då höra här att de kunde vara fel på bränsletrycksregulatorn dä bilen har snart gått 31000mil så jag inhandlade en sån......startförsök

tänkte vafan e de för fel på bilfan... kollade upp lite mer o då ska bränsletrycksregulatorn sitta sist på fuelrailen o så va de inte kopplat på bilen så min kompis hade kopplat fel på slangarna till pumpen..

(jag hade kopplat rätt med dem dåliga slangarna) så jag bytade bara platts på dem så startade bilen...


visst jag köpte en bränsletrycksregulator i onödan men de sägs att dem brukar gå isönder vid 30 000mil o min har aldrig varit bytt så de blev ju endå en ganska lyckligt slut än så länge... big_smile

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang