Köpråd: Dodge Viper Srt-10

Johan123456
25 juli 2010 · 53 Inlägg

Hejsan
Efter ha släppt tanken på att köpa båt blir det nu en Viper Srt-10 av årsmodell 2004.

Samt har jag ju en annan bil nu, en Porsche 911 Turbo. Den ligger ju som en pannkaka på vägen och har världens väghållning, hur är det med en Viper? Har tidigare haft en Ford Mustang av årsmodell 2008 som jag gjorde mig av med på 2 månader för den gick det ju knappt ta en S kurva i 80 km/h utan man va livrädd man skulle åka av vägen. Samt va detaljarbetet under all kritik.

Så det jag undrar är helt enkelt följande:

* Kommer jag bli besviken på Vipern jämfört med Porschen?, då tänker jag på väghållning samt detaljarbete

* Går det lita på milantalet, samt hur jag kan kolla upp det.

*Övriga bra att veta om just Viper, kända barnsjukdomar osv.

Rquired Allmänt envis
25 juli 2010 · 12 512 Inlägg

Detaljarbetet i en Dodge Viper är verkligen under all kritik, Mustang är en välbyggd bil i jämförelse utan skall du köpa en Viper får du verkligen ha skygglappar på. Och den bild jag har fått av Viper är att det verkligen är en giftig bil att köra, tyvärr har jag aldrig kört den så mer kan jag inte svara för.

Bilen jag har erfarenhet av var SIXT´s Viper, Teknikens Värld provkörde just dessa bilar och mer om det kan du läsa här: http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Masquerade Aldrig nöjd
25 juli 2010 · 804 Inlägg

Skulle tro att Z06 är ett bättre alternativ om du är ute efter en amerikansk Porsche. Fast jag har ju inte kört någon av dem, så den tanken är väl inte värd så mycket.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Johan123456
25 juli 2010 · 53 Inlägg

Masquerade skrev:
Skulle tro att Z06 är ett bättre alternativ om du är ute efter en amerikansk Porsche. Fast jag har ju inte kört någon av dem, så den tanken är väl inte värd så mycket.

Njaa en Z06 är inte aktuell faktiskt, tycker dom ser lite "gubbiga" ut. Utan blir det en jänk får det bli en Viper, men är tveksamm till detaljarbetet osv, vill inte behöva åka i hörselkåpor pga av skrammel i bilen, för det är ändå en bit över 400 tusen vi pratar om.

Masterworks
25 juli 2010 ·

Vad är du ute efter?
Om Corvetten e för gubbig och Vipern för skramlig?
Då kanske porschen är det rätta valet iallafall?

viccoA
25 juli 2010 · 3 110 Inlägg

Masquerade skrev:
Skulle tro att Z06 är ett bättre alternativ om du är ute efter en amerikansk Porsche. Fast jag har ju inte kört någon av dem, så den tanken är väl inte värd så mycket.

Jag håller med!
Är du ute efter ett härligt chassie, med tysk känsla och rejält med pulver är C6 Z06 en trevlig bekantskap.
Bra detaljkvalité även om den inte är på M6 nivå.
Vipern är en kultbil som är rå, frän, plastig och smådjävulsk att köra.

Johan123456
25 juli 2010 · 53 Inlägg

Masterworks skrev:
Vad är du ute efter?
Om Corvetten e för gubbig och Vipern för skramlig?
Då kanske porschen är det rätta valet iallafall?

Jag är ute efter en rolig bil helt enkelt, sen vet jag ju inte om Vipern är skramlig utan det va en
fråga, jag har aldrig kört någon Viper ens. Dock är det rätt uppfattat att jag tycker Z06 är aningen gubbig till utseendet enligt min åsikt.

Hedning Fd Bannad
25 juli 2010 · 657 Inlägg

Rquired skrev:
Detaljarbetet i en Dodge Viper är verkligen under all kritik, Mustang är en välbyggd bil i jämförelse utan skall du köpa en Viper får du verkligen ha skygglappar på. Och den bild jag har fått av Viper är att det verkligen är en giftig bil att köra, tyvärr har jag aldrig kört den så mer kan jag inte svara för.

Bilen jag har erfarenhet av var SIXT´s Viper, Teknikens Värld provkörde just dessa bilar och mer om det kan du läsa här: http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

Vipern är ett chassie med en jättestor motor. Den har mätare, växelspak och dem nödvändiga pedalerna, vilket är vad som behövs. för under miljonen får man över 500 häst, ett elakt utseende och väghållning. Hade man betalt 3.2 miljoner för bilen hade man kunnat gnällt på inredningen.

Märkesbög
Johan123456
25 juli 2010 · 53 Inlägg

Hedning skrev:

Rquired skrev:
Detaljarbetet i en Dodge Viper är verkligen under all kritik, Mustang är en välbyggd bil i jämförelse utan skall du köpa en Viper får du verkligen ha skygglappar på. Och den bild jag har fått av Viper är att det verkligen är en giftig bil att köra, tyvärr har jag aldrig kört den så mer kan jag inte svara för.

Bilen jag har erfarenhet av var SIXT´s Viper, Teknikens Värld provkörde just dessa bilar och mer om det kan du läsa här: http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

Vipern är ett chassie med en jättestor motor. Den har mätare, växelspak och dem nödvändiga pedalerna, vilket är vad som behövs. för under miljonen får man över 500 häst, ett elakt utseende och väghållning. Hade man betalt 3.2 miljoner för bilen hade man kunnat gnällt på inredningen.

Alltså det där är ju faktiskt rätt mycket skitsnack, Bilen kostar ju inte 500 tusen ny, utan över miljonen. Och då borde man ju kunna förvänta sig lite mer än en stor motor,elakt utseende och väghållning.

Masterworks
25 juli 2010 ·

Johan123456 skrev:

Hedning skrev:

Rquired skrev:
Detaljarbetet i en Dodge Viper är verkligen under all kritik, Mustang är en välbyggd bil i jämförelse utan skall du köpa en Viper får du verkligen ha skygglappar på. Och den bild jag har fått av Viper är att det verkligen är en giftig bil att köra, tyvärr har jag aldrig kört den så mer kan jag inte svara för.

Bilen jag har erfarenhet av var SIXT´s Viper, Teknikens Värld provkörde just dessa bilar och mer om det kan du läsa här: http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

Vipern är ett chassie med en jättestor motor. Den har mätare, växelspak och dem nödvändiga pedalerna, vilket är vad som behövs. för under miljonen får man över 500 häst, ett elakt utseende och väghållning. Hade man betalt 3.2 miljoner för bilen hade man kunnat gnällt på inredningen.

Alltså det där är ju faktiskt rätt mycket skitsnack, Bilen kostar ju inte 500 tusen ny, utan över miljonen. Och då borde man ju kunna förvänta sig lite mer än en stor motor,elakt utseende och väghållning.

Men om allt det är fel, varför vill du byta?

Lozinmust "Unloaded"
25 juli 2010 · 1 557 Inlägg

Kan någon berätta mer om Viperns "väghållning" som man hört så mycket om, och nej jag vill inte veta vad en ACR gör runt Det Gröna Helvetet, lite som att dra upp BMW M3 när man vill veta om 325, en ordentlig skillnad alltså. Vill gärna få hål på myterna eller få de verifierade, att Vipern har pissigt luftmotstånd, inte går att svänga med för fem öre etc.

Tycker personligen att det är en oerhört snygg bil, och ljudet är porrigt även om jag föredrar gamla GTS-en med V8an smile

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
MrMiyagi
25 juli 2010 · 183 Inlägg

en gång i tiden va vipern världens snabbaste bil. Den har en kraftig överstyrning, men den är ju byggd för att åka rakt fram som alla amerikanska bilar e.

Dodge Viper är en bilikon

Seth
25 juli 2010 · 3 354 Inlägg

Mechanimal skrev:
Tycker personligen att det är en oerhört snygg bil, och ljudet är porrigt även om jag föredrar gamla GTS-en med V8an smile

Viper med en 8a?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Lozinmust "Unloaded"
25 juli 2010 · 1 557 Inlägg

Seth skrev:

Mechanimal skrev:
Tycker personligen att det är en oerhört snygg bil, och ljudet är porrigt även om jag föredrar gamla GTS-en med V8an smile

Viper med en 8a?

Hade för mig att första generationen var en lastbils V8:a på 400 kusar, men hade fel. Saxat från Wikipedia;
"Though a V8 was first used in the test mule, the V10, which the production car was meant to use, was ready in February 1990."

Senast redigerat av Mechanimal (25 juli 2010)

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
Hybriden
26 juli 2010 · 677 Inlägg

Vipern är ett okontrollerbart monster i kontrast mot 911an, 911 är perfektion i minsta detalj medan Vipern är rå,elak och leker med dina gränser hela tiden.

Motorn är bilen, jag har själv aldrig kört en porsche 911 men har åkt en dodge viper GTS 95 över i usa.
Saker skramlade, gnissel och sånt men oj oj oj vilken personlighet ! Vipern för mig är en bil som fortfarande behåller sin själ. 911an för mig då nyare är för perfekta för min smak.

som nämdes tidigare " chassi med motor", det är det verkligen. V10 på 8.3 liter kan det bli bättre?
finns inget ljud som slår det. Att känna kraften och aldrig veta vad som händer vid nästa kurva det för mig är roligt bilkörande. Leka med gränserna är vad vipern gjordes för. Porschar ser man ofta, en viper hör man. Man bråkar inte med en Viper, en klass för sig själv ialf rakt fram.
Men vipern har garanterad bättre väghållning än mustangen!

Bjork OEM <3
26 juli 2010 · 6 957 Inlägg

Rullar ju en sån srt-10 här hemma, SATAN vilket underbart ljud det är i den big_smile
Han som äger den här hemma kör en hel del bana som jag b.la. sett bilder på, så
svänga med den går nog rätt bra ändå.

OEM <3
Rinnegan Malleus Malificarum
26 juli 2010 · 2 401 Inlägg

Kan inte uttala mig om SRT-10, men hade lyckan att få kontakt med gamla Viper GTS och den var helt jävla underbar. Gick riktigt hårt, sög ner sig på backen när man tog kurvor etc. Tycker att interiören var spartansk och gav ifrån sig en bra känsla. Den var plastig, ja. Men vem i helvete söker komfort i en prestanda-bil?
Har aldrig förstått det där riktigt. Varför förväntar sig folk om man köper t.ex en Corvette ZR1 eller en ACR Viper, att det ska vara välgjord mocka inredning med pilot stolar eller något skit?

Men jag blir lite små-irriterad då folk säger att bilarna är prestanda monster då man lika gärna kan bygga sig själv en bil med mer hästar, bättre väghållning för mindre pengar.

Tror dock inte att det är en bil man köper när man inhandlar en Porsche eller Viper, det är en status. Tycker att TS borde provköra och se vad han tycker.

Senast redigerat av Rinnegan (26 juli 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
kawiZz RMR-Crew
26 juli 2010 · 478 Inlägg

Rinnegan skrev:
Kan inte uttala mig om SRT-10, men hade lyckan att få kontakt med gamla Viper GTS och den var helt jävla underbar. Gick riktigt hårt, sög ner sig på backen när man tog kurvor etc. Tycker att interiören var spartansk och gav ifrån sig en bra känsla. Den var plastig, ja. Men vem i helvete söker komfort i en prestanda-bil?
Har aldrig förstått det där riktigt. Varför förväntar sig folk om man köper t.ex en Corvette ZR1 eller en ACR Viper, att det ska vara välgjord mocka inredning med pilot stolar eller något skit?

Men jag blir lite små-irriterad då folk säger att bilarna är prestanda monster då man lika gärna kan bygga sig själv en bil med mer hästar, bättre väghållning för mindre pengar.

Tror dock inte att det är en bil man köper när man inhandlar en Porsche eller Viper, det är en status. Tycker att TS borde provköra och se vad han tycker.

Man vill ju inte ha plastinredning om man betalar över millen ny? då är ju mocka mer race för fan! pilotstolar har man i vanar, inte i en viper.

Rinnegan Malleus Malificarum
26 juli 2010 · 2 401 Inlägg

kawiZz skrev:
Man vill ju inte ha plastinredning om man betalar över millen ny? då är ju mocka mer race för fan! pilotstolar har man i vanar, inte i en viper.

Man betalar för en prestanda bil men förväntar sig lyx.

I mitt tycke så skiter jag i om det är borstad plåt inredning och recaro stolar. Prestanda bilar är inte komfortabla, de är inte gjorda för att vara komfortabla.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
kawiZz RMR-Crew
26 juli 2010 · 478 Inlägg

Rinnegan skrev:

kawiZz skrev:
Man vill ju inte ha plastinredning om man betalar över millen ny? då är ju mocka mer race för fan! pilotstolar har man i vanar, inte i en viper.

Man betalar för en prestanda bil men förväntar sig lyx.

I mitt tycke så skiter jag i om det är borstad plåt inredning och recaro stolar. Prestanda bilar är inte komfortabla, de är inte gjorda för att vara komfortabla.

men plast? det är ju ngt av det äckligaste som finns. sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang