Vanliga fel på Volvo 850

Diesel_77
25 juli 2010 · 407 Inlägg

Vanliga fel på Volvo 850? Vilka är dom?
Kanske får byta min gamla 740 mot min mammas 855 -96 2.5 SE manuell . Men problemet är att jag måste vara säker på om det är ett bra val. Min mamma vill bara ha en bil som bara fungerar och sällan krånglar. Jag vill bara ha en mer komfortabel utrustning och finare bil som är mindre rost på.

Kan tillägga någon som förekommer vid ca 30 000 mil.
Det är ABS-enheten. Dock är den nybytt på min mammas 855.

Billy__bob
25 juli 2010 · 496 Inlägg

Diesel_77 skrev:
Vanliga fel på Volvo 850? Vilka är dom?
Kanske får byta min gamla 740 mot min mammas 855 -96 2.5 SE manuell . Men problemet är att jag måste vara säker på om det är ett bra val. Min mamma vill bara ha en bil som bara fungerar och sällan krånglar. Jag vill bara ha en mer komfortabel utrustning och finare bil som är mindre rost på.

Kan tillägga någon som förekommer vid ca 30 000 mil.
Det är ABS-enheten. Dock är den nybytt på min mammas 855.

Det vanligaste är vell, Länkarmar, olje läkage, igensatt vevhusvenilation.
Sen får andra fylla på med fler svar smile
Mvh Billy

Diesel_77
25 juli 2010 · 407 Inlägg

Billy__bob skrev:

Diesel_77 skrev:
Vanliga fel på Volvo 850? Vilka är dom?
Kanske får byta min gamla 740 mot min mammas 855 -96 2.5 SE manuell . Men problemet är att jag måste vara säker på om det är ett bra val. Min mamma vill bara ha en bil som bara fungerar och sällan krånglar. Jag vill bara ha en mer komfortabel utrustning och finare bil som är mindre rost på.

Kan tillägga någon som förekommer vid ca 30 000 mil.
Det är ABS-enheten. Dock är den nybytt på min mammas 855.

Det vanligaste är vell, Länkarmar, olje läkage, igensatt vevhusvenilagtion.
Sen får andra fylla på med fler svar smile
Mvh Billy

igensatt vevhusvenilagtion är också som förekommer. Stoppar man inte det så utvecklas det till olje läkage någon stans.

Billy__bob
25 juli 2010 · 496 Inlägg

Diesel_77 skrev:

Billy__bob skrev:

Diesel_77 skrev:
Vanliga fel på Volvo 850? Vilka är dom?
Kanske får byta min gamla 740 mot min mammas 855 -96 2.5 SE manuell . Men problemet är att jag måste vara säker på om det är ett bra val. Min mamma vill bara ha en bil som bara fungerar och sällan krånglar. Jag vill bara ha en mer komfortabel utrustning och finare bil som är mindre rost på.

Kan tillägga någon som förekommer vid ca 30 000 mil.
Det är ABS-enheten. Dock är den nybytt på min mammas 855.

Det vanligaste är vell, Länkarmar, olje läkage, igensatt vevhusvenilagtion.
Sen får andra fylla på med fler svar smile
Mvh Billy

igensatt vevhusvenilagtion är också som förekommer. Stoppar man inte det så utvecklas det till olje läkage någon stans.

Jo jag skrev det med men du måste ha missat det hehe tongue

Bret
25 juli 2010 · 53 Inlägg

Packbox mellan motor och växellåda.

DirektorIsaksson
25 juli 2010 · 191 Inlägg

bromsok bak,oljeläckage mellan motor o låda smile

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Diesel_77
26 juli 2010 · 407 Inlägg

Låter som inga bra bilar det där :S

Dieselsot Tjatja bloggen!
26 juli 2010 · 150 Inlägg

Diesel_77 skrev:
Låter som inga bra bilar det där :S

för att det kan bli lite små fel vid 30k mil?

tjena grabbar !!
Saab 9-5 2.3t Launch "Nordic performance" (1998)
jocke_gronberg
26 juli 2010 · 4 586 Inlägg

Diesel_77 skrev:
Låter som inga bra bilar det där :S

Sista årsmodellen av 850 är en mycket bra bil. Delarna ligger även rätt i pris

Frosted
26 juli 2010 · 1 878 Inlägg

Fyller på med det jag vet.

Igensattvevhus vent
Rost på framskärmar
Rost på bakskärmarna bakom passagerar dörrarna
Rost på bakluckan
Packbox mellan motor & Låda
Backljusgivare
ABS-Boxen (Dåliga lödningar spricker)
ABS-Givare bak (speciellt höger)
Länkarmar bak (rostar ovanligt snabbt)
Bränslereläet
Synkringar i vxl-lådan
Drivaxeldamasker (inre & yttre)
Flexröret ifrån motor (vilket brukar fransa upp efter 30,000 mil)

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Bret
26 juli 2010 · 53 Inlägg

Är alla dom där felen speciella fel för just volvo 850 som gått långt?
Rost och damasker osv brukar väl finnast på många bilar som gått långt wink wink

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 juli 2010 · 1 948 Inlägg

Allt är ju inte specifikt för 850 utan sker på de flesta bilar med många mil...

Vad jag vet/hört så är följande det som är värst/vanligast på 850.

Rostig baklucka(värst på 855).
Läcker olja mellan motor o låda.
kassa syncringar.
Tomgångsmotorn, brukar behöva bytas(dock inte specifikt för 850).

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
perzy Snål gnällspik
26 juli 2010 · 402 Inlägg

700-serien och 800-serien är totalt olika bilar. 
För 700-serien har du stora fördelar som mekanisk pålitlighet, enkelhet och en allmänt ärlig konstruktion.

850 är en modern konstruktion som inte är gjord för att hålla i 50 000 mil.  Mycket kan och går sönder.
Framvagnen är speciellt klen på dem och momenstag, länkarmar, styrleder och sådant är underdimensionerat (iallafall för turbon).
På plussidan har du en mer avancerad bakaxel och därmed stort förbättrad väghållning och balans. Fler tillbehör och extrautrustning finns till dem också.
Kör du mycket långturer så har du bättre nytta av 850.

Volvo S80 2,9.
mulleina
26 juli 2010 · 715 Inlägg

perzy skrev:
700-serien och 800-serien är totalt olika bilar. 
För 700-serien har du stora fördelar som mekanisk pålitlighet, enkelhet och en allmänt ärlig konstruktion.

850 är en modern konstruktion som inte är gjord för att hålla i 50 000 mil.  Mycket kan och går sönder.
Framvagnen är speciellt klen på dem och momenstag, länkarmar, styrleder och sådant är underdimensionerat (iallafall för turbon).
På plussidan har du en mer avancerad bakaxel och därmed stort förbättrad väghållning och balans. Fler tillbehör och extrautrustning finns till dem också.
Kör du mycket långturer så har du bättre nytta av 850.

Instämmer. Har ingen själv men kör mammas då och då. 850 känns modernare men 740 mer robustare. Tre fördelar med 850 är bensinförbrukning, tystare och uppgraderad säkerhet så som abs
Tre nackdelar är högre oljeförbrukning, och känns inte lika stark som 740 vid last. 740 är slö utan last men blir inte slöare med last medans 850 känns snabbare olastad men slöare lastad. Nu är det var jag tycker och bilarna jag har provat är 745 1986 gl respektive 855gl (se) 1994.

Edit: Har du svårt och parkera så är 740 enklare med dess raka former. 850 är enligt mig svårare och se var motorhuv slutar och så

joelimmo
26 juli 2010 · 1 380 Inlägg

ut trampningslager (stavning)

BMW E28 (1982)
dabby född blåvit
26 juli 2010 · 624 Inlägg

Lite fånigt att rada upp en massa saker såhär som gäller för 9/10 bilar från 96 som gått 30.000 mil..

fraggler
28 juli 2010 · 38 Inlägg

Hjullager är en känslig sak oxo! Har bytt två gånger på min 850.

Japan Power!
Subaru Levorg GTS "Levorg" (2016)
mr_yeahman Krom-fascisten
28 juli 2010 · 439 Inlägg

det är en myt att 850 inte överlever som långmilare. Helt övertygad att 850 är en suverän kvalitétsbil som vilken volvo som helst. Att 740 är så robust är för att den bygger på gammal teknik som härstammar från 40talet.
Klart att 850 hade barnsjukdomar, då den var en helt ny generation utav volvobilar. Men en senare årsmodell kan man inte klandra för bristande kvalité.
håller dock med det mesta utav ovanstående påstående utav bilmodellen. Håller man sig till torslanda-bilarna så är man på det torra.

Andromeda Rumpmas
28 juli 2010 · 3 860 Inlägg

Frozen1985 skrev:
Fyller på med det jag vet.

Igensattvevhus vent
Rost på framskärmar
Rost på bakskärmarna bakom passagerar dörrarna
Rost på bakluckan
Packbox mellan motor & Låda
Backljusgivare
ABS-Boxen (Dåliga lödningar spricker)
ABS-Givare bak (speciellt höger)
Länkarmar bak (rostar ovanligt snabbt)
Bränslereläet
Synkringar i vxl-lådan
Drivaxeldamasker (inre & yttre)
Flexröret ifrån motor (vilket brukar fransa upp efter 30,000 mil)

Vi kan ta bort ett par punkter och lägga till koppling, rost på nedre dörrar och handbromsvajrar så gäller det även ng900, Audi A6 och säkert i stort sett alla andra större 90-talare som börjar krypa upp mellan 20-30k mil.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
LordLife
28 juli 2010 · 998 Inlägg

Hade en 850-94 som hade gått 18k mil när jag köpte den körde den tills någon stal den och dom löste in den men då hade den gått nästan 29k mil. Det ända som gick sönder på den bilen var ett hjullager, samt ett bromsok, och att sista ljuddämparen rostade sönder, men det är vanligt på många olika volvo moddeller.
Köp en bil som är skött, gjorde det med 850 samt min s70 och det är inga fel på dom förutom slit detaljer som brommsar men det går ju åt på alla bilar.

Som sagt det är en gammal bil och enligt min mening så är 850 mycket bättre och 740, ändra roliga med 740 är bakhjulsdrift men köp då en bmw med roligare motor.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang