854 2.5se -95 från skrot till bruksbil 18" monterade 15aug

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juli 2010 · 13 764 Inlägg

var och hämtade en 95:ans 850 igår
eftersom min 850turbo fick för sig att döda en kolv och inte riktigt orkat tagit tag i att riva och kolla skadorna
så ringde en polare och frågade om jag var intreserad av en 95:ans 850 för 3000:-

sagt och gjort köpte jag den osedd
obes avställd och hela kalaset

satte mig i bilen och körde hem den och allt viktigt verkar fungera
är relativt äklig invändigt men det borde lösa sig lite rost på skärmkanterna bak och bakluckan är sliten buklig och lite rostig i övrigt är bilen i skapligt skick i karrossen

elhissarna fram är ur funktion
höger bak övrelagring glappar
alla utom 4ans fart på fläkten är ur funktion
förarstolen är riktigt äklig
ett bakljus är spruket
läcker servoolja servon fungerar dock
lambda lampan lyser

förra bes var det blankt papper
bilen har rullat runt 20K och går riktigt bra för att vara en 140hk
nya hjulager fram för 2år sen
helt nya bromskivor bak

blir till att besikta nästa vecka då går den just in i perioden
förra ägaren körde den obes nästan 1år så bilen har rullat sista året iallfall



saker att göra omgående
kolla oljeläckan från servon
felsöka motorn så man slipper en lysande lambda lampa
byta övre lagringen bak
fixa ordning stereon..sitter ett mds framsystem och gas 6.5" i hatthyllan och ungefär 50% av högtalarna spelar och det låter riktigt illa
så jag monterar in en uppsättning värsting jbl 6/9 bak och något litet steg (kablar redan dragna)

sen blir det besiktning
och se vad som händer sen blir iaf lite normal styling klarglas kanske någon orginal vinge
och mina 18" från min andra 850
får se om jag får råd med 4st 17" däck då jag har 4st 17" v70R fälgar ligger utan däck

om någon råkar ha ett baksäte i grått skinn till 854 och behöver baksäte till en 855 istället så hojta till byter direkt då jag har en skinn inredning till kombi ståndes

https://www1.garaget.org/archive/47/46981/211084/211084-1994655.jpg
maskin parken innan tvätt
https://www1.garaget.org/archive/47/46981/211084/211084-1994668.jpg
efter en snabb avsvabbning
https://www1.garaget.org/archive/47/46981/211084/211084-1994657.jpg
styrhytten (notera snygga monteringen av framsystemet =/ )
https://www1.garaget.org/archive/47/46981/211084/211084-1994666.jpg
ett riktigt äkligt förarsäte
https://www1.garaget.org/archive/47/46981/211084/211084-1994670.jpg

Senast redigerat av Growe (15 augusti 2010)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
o_lindh
27 juli 2010 · 347 Inlägg

Det här ska följas! Prenumeration lagd.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juli 2010 · 13 764 Inlägg

o_lindh skrev:
Det här ska följas! Prenumeration lagd.

lär nog inte bli en så där jätte spännande tråd tror jag

men ska iallfall göra den i bättre skick än vad den är
öppnade huven idag för första gången och glatt överaskad över skicket där under
tanke på priset har jag inga stora förhoppningar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
o_lindh
27 juli 2010 · 347 Inlägg

Det ser ut som ett riktigt kap för 3 tusen. Lila färgen på 850 tycker jag är en av de snyggaste men ögonlocken gillar jag inte riktigt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juli 2010 · 13 764 Inlägg

o_lindh skrev:
Det ser ut som ett riktigt kap för 3 tusen. Lila färgen på 850 tycker jag är en av de snyggaste men ögonlocken gillar jag inte riktigt.

ena ögon locket var redan borta vid köpet det andra ryker inom kort smile

den verkar faktist riktigt fin för dom slantarna
har skruvat och åkt en del 850 och detta var inte den sämsta jag kört

kollade felkoderna förut och den visade att förvärmningen till lambdan var kass s
så jag hoppas att sladden är lång nog om man tar lambdan från turbo versionen

maskinellt verkar den vara i bra skick inget knack eller liknande utan startar lätt och går som den borde
servon är väll det enda mekaniska felet
men ser ingen läcka men innan bes kör jag upp den på lyften och spolar rent och kollar samtidigt om jag ser läckan
antingen är det väll på lågtryck sidan eller så är det packboxarna i styrväxeln

sen blir det till att köra rent skärmkanterna och bättringsmåla dom så det ser skapligt ut iallfall
kanske har ett par 19" r hjul på g till bilen
borde fungera på en sån hög bil på min 850turbo är det lite tight redan med 18" men sen sitter det en 60/40 sats på den

hade varit skönt att hitta ett baksäte så man får en matchande inredning när jag byter framstolarna till skinn

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
o_lindh
27 juli 2010 · 347 Inlägg

Det är inte samma lambdasond till denna som till turbon. Jag har en ny liggandes som du kan få för 800 men du får skarva på en kontakt. Annars brukar väl skroten sälja begagnade för 200.

Jag vet inte var du bor men det finns en skrot här i Göteborg som har en s70 med baksäte i svart skinn. Dom hade tyvärr rökt i den bilen, kanske det sätter sig i skinnet.

Det man får tänka på med stora fälgar är att det kommer försämra prestandan. Jag hade alla gånger rekommenderat 15 tums fälgar till den sugisen. Själv kör jag med Volvos Argon-fälgar som är deras lättaste 15-tummare vad jag vet. Det är snyggare med större fälgar men jag tycker körupplevelsen är viktigare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juli 2010 · 13 764 Inlägg

o_lindh skrev:
Det är inte samma lambdasond till denna som till turbon. Jag har en ny liggandes som du kan få för 800 men du får skarva på en kontakt. Annars brukar väl skroten sälja begagnade för 200.

Jag vet inte var du bor men det finns en skrot här i Göteborg som har en s70 med baksäte i svart skinn. Dom hade tyvärr rökt i den bilen, kanske det sätter sig i skinnet.

Det man får tänka på med stora fälgar är att det kommer försämra prestandan. Jag hade alla gånger rekommenderat 15 tums fälgar till den sugisen. Själv kör jag med Volvos Argon-fälgar som är deras lättaste 15-tummare vad jag vet. Det är snyggare med större fälgar men jag tycker körupplevelsen är viktigare.

det var synd ska mäta upp lambdan för vet att det går sep ström till förvärmningen så det inte är något elfel kontakten och allt är samma
skarvningen tänkte jag försöka undvika
har jag tur kanske polarn har någon på sitt jobb smile

svart fungerar inte tyvärr utan jag har det normala 850 gråa inredning samma som på min 850turbo om jag inte redan laddat upp bilderna på min t5r inredning

bytte bort min skinn inredning mot en vanlig 2.5s halvskinn som jag bytte bort mot t5r inredningen annars hade jag haft en komplet skinn inredning till 854

finns iof lite viktigare saker att ordna del att lambda lampan inte lyser och sen bes räsern så man kan flytta runt den
räckte att köra den hem obes och avställd =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juli 2010 · 13 764 Inlägg

har konstaterat idag att man måste ha svartbälte i photografering och dessutom ha en kamera j-vel som kostar 100K för att få bilderna godkända måhända att jag tar korten med telfonen
men likförbannat är det en av dom bättre kameramobilerna en Se satio som tar erkänt bra bilder men endå är dom för mörka förljusa för mobiliga osv osv märkligt fenomen

hur som helst så beställde jag besiktningstid till onsdag nästa vecka
var till jobbet och städade ur inredningen från grus och skit
började med min förbesiktning det mesta belysning fungerar skyltbelysningen var dock död men fixades snabbt ska köpa lite oranga lampor till bakljusen sen är belysningen godkänd om inte reflektorerna är klapp slut

eftersom 50% av ljudet i bilen inte fungerar så tänkte jag lite snabbt kolla vad problemet var
men lika snabbt som jag började insåg jag att någon har haft svartbälte i snygga kopplingar bakom stereon så jag la ner för dagen
eftersom detta tar för lång tid och snart jobbdax

detta hittade jag när jag började riva bland kablarna bakom stereon
https://www1.garaget.org/archive/47/46981/211084/211084-1995703.jpg

Senast redigerat av Growe (28 juli 2010)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
OpelAstraPower
28 juli 2010 · 326 Inlägg

Tror detta kommer bli ett kul projekt smile kommer absolut följas smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juli 2010 · 13 764 Inlägg

kastar upp lite mer bilder på räser..som trotts sina 140hk faktist känns riktigt pigg även fast man är van vid att åka med turbo

har ser man ganska tydligt hur äkliga bakre skärmkanterna är fast tror inte det är rost igenom utan mest ytlig rost andra sidan är något bättre men detta måste åtgärdas inom kort
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/850snik/20100728095.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/850snik/20100727088.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
o_lindh
28 juli 2010 · 347 Inlägg

Vilken röra med kablarna! Vad är det för dosa som sitter där inne? Är det ett slutsteg?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juli 2010 · 13 764 Inlägg

o_lindh skrev:
Vilken röra med kablarna! Vad är det för dosa som sitter där inne? Är det ett slutsteg?

ena delningsfiltret till mds framsystemet smile
det andra rev jag bort sen gav jag upp för det var för rörigt

på min 855:A jag hade förut satte jag delningsfiltrena nere vid elementet där finns det ganska gott om rum där och sen löder jag kablarna så det blir riktig iso så det inte hänger en massa skalade kablar överallt

hatar när det är sånna där ormbon
problemet var att hur jag än gjorde fick jag inte liv i vänster dörrhögtalare men elhissen fungerar inte där heller så börjar fundera på om det har ett samband
säkert kabelbrott men c-låset och belysningen i dörren fungerar felfritt så vete tusan

fast dessa grejer är väll ganska små problem
att bes bilen är prio ett sen får man se hur illa det är

ska byta lambdan och tvätta rent motorn sen tror jag att det är 70% att bilen går igenom bes
är det något fel är det något styrstag någon damask eller bakaxel bussning
bilen känns skapligt stabil så den är inte tvärslut

fast den svartryker något överjävligt när man pressar på bilen
men det är nog lambdans fel även om det bara är förvärmingein så hoppar den säkert av att läsa lambdan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ToXtreme
29 juli 2010 · 3 627 Inlägg

Tänkte bara inflika att felet på fläkten är garanterat ett motstånd som bör sitta där. Vet dock inte om det är likadant på 850 som på 740 men när en 740 får det felet så beror det på att ett motstånd på fläktpaketet pajat smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juli 2010 · 13 764 Inlägg

ToXtreme skrev:
Tänkte bara inflika att felet på fläkten är garanterat ett motstånd som bör sitta där. Vet dock inte om det är likadant på 850 som på 740 men när en 740 får det felet så beror det på att ett motstånd på fläktpaketet pajat smile

nja det ser inte riktigt likadant ut men det är samma funktion
900kr kostar en ny
men ska rota lite i gömmorna och se om jag har sparat någon
hade det setat ac hade det varit lättare men i denna var det ingen lyx
det värsta är att fläkten måste bytas oxå och hoppas ac varianten passar för en sån har jag här hemma
eftersom den dragit motstånden så kommer den garanterat göra det igen eftersom fläkten är den samma

börjar dom bli slitna och gå trögt så går motstånden sönder före fläkten

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 juli 2010 · 13 764 Inlägg

inte direkt hänt så mycket på sista tiden
var och felsökte lite på lambdan i går och det är inget kabelbrott och kontakten ser bra ut vad jag kunde se
så en beg lambda borde jag få i morgon hoppas jag

även fått ett par vita skärmblinkers
och även cromade klarglas även om jag inte är så förtjust så var priset det rätta
så det var korkat att inte handla dom
bara grill och spoilerljus som jag saknar och lite färg till en R-spoiler som jag fick av en polare
hade tänkt ha den till turbon men blir endå v70 front så jag orkar inte hållas med den skrothögen nu

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
VolvoAnki
1 augusti 2010 · 65 Inlägg

Nu fattar jag varför du inte svara på telefonen din lilla gnu, kussen har ringt dig några ggr men no svar!?!
Kul att du köpt dig en grävling till, du som bara skulle köra rwd....smile
Och visst kommer även vi följa denna tråd, riktigt kul att du grejar igen/Anki

Volvo 240 (1991)
Volvo 850 (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti 2010 · 13 764 Inlägg

VolvoAnki skrev:
Nu fattar jag varför du inte svara på telefonen din lilla gnu, kussen har ringt dig några ggr men no svar!?!
Kul att du köpt dig en grävling till, du som bara skulle köra rwd....smile
Och visst kommer även vi följa denna tråd, riktigt kul att du grejar igen/Anki

han ringer jhu till jobbtelfonen hela tiden och den har jag inte med mig så ofta mest när jag jobbar smile
har jhu en hel hög med äkliga grävlingar nu..3st och 2st riktiga bakhjulsdrivna åk smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
VolvoAnki
1 augusti 2010 · 65 Inlägg

Okej men den andra är ju avstängd(för det mesta)....
Grattis föresten till ditt klipp, det glömde jag ju skriva i det förra inlägget.
Har du ingen ångtvätt till inredningen? du får låna våran annars.
/Anki

Volvo 850 (1992)
Volvo 240 (1991)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti 2010 · 13 764 Inlägg

VolvoAnki skrev:
Okej men den andra är ju avstängd(för det mesta)....
Grattis föresten till ditt klipp, det glömde jag ju skriva i det förra inlägget.
Har du ingen ångtvätt till inredningen? du får låna våran annars.
/Anki

mm brukar ha på den tills batteriet dör sen laddar jag den när det är jobbdax igen
så det är inte så konstigt att den varit avstängd men ring på vanliga mobilen så svarar jag för det mesta smile fast det är dyrare för gammalkussinen ;-)

manne har en riktigt klädseltvättmaskin så det bör kunnas göras rent fast meningslöst just nu
eftersom den där äkliga förarstolen sitter där
knappt att man kan sitta där utan att må illa smile

fast allt skräp som låg i bilen är iallfall borta och gummimattorna är tvättade och bilen damsugen nere på jobbet

finns som sagt en hel del att göra på bilen men samtidigt är det långt ifrån den värsta 850 jag kört
och den har bara gått runt 20K och är svensksåld som mätarställningen verkar stämma på
lite skillnad mot min tyskimport jag hade förut 17K hade den gått i deras vildaste drömmar motorn såg ut som ett slagfält på den så minst 30k hade den gått men den blev som ny den oxå

går det att lacka ute hos er eller? skulle behöva blåsa bakskärmarna och frontspoilern
troligen lackar jag bara kanterna bak eftersom man endå måste lägga en knepig lackskarv någonstans eller måla enda till A stolpen =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti 2010 · 13 764 Inlägg

så där nu har jag fått hem klarglasen+blinker+skärmblinkers

borde varit nere idag och kollat över bromsar och monterat 18" så den är bes vänlig
men borde finnas lite tid över innan bes på onsdag till sånt oxå

men lambdan går trögt ingen verkar ha koll på vilken lamba jag borde ha även om jag förklarat det
men det ska nog lösa sig vägrar göra ful lösning på den genom att skarva dit sonden
och den jag ska ha sitter iallfall på 95-96 2.5l 2v motorn med blå kontakt
annars är det meningslöst att besikta bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang