Volvo 850 TDI, Förbrukning ?

ChrilleBille Drar breställ genom McDriven
28 juli 2010 · 228 Inlägg

Hejhej. Undrar om någon här har erfarenhet av 850 med TDI motorn i.. Nästa bil jag köper vill jag att det ska vara just diesel, och 850 vill jag ha med..  Men jag undrar väl om det är lönt att skaffa en diesel 850, alltså om man vill åka billigare..

Uppenbarligen så drar den ju mer än en liten dieselbil men jag menar i jämnförelse på motorerna i modellen smile

MVH

No dice !
o_lindh
28 juli 2010 · 347 Inlägg

Den drar 6,6 liter blandat så något under av snålhet är den ju tyvärr inte. Hittar du ett välskott exemplar så är det ändå en underbar bil.

Skatten kostar 6000 per år så man är tvungen att köra kanske minst 2000 mil om året för att det ska löna sig.

Kollade på blocket och det finns inte så många 850 tdi tyvärr men det finns några s70.

Panzar_Audi
28 juli 2010 · 820 Inlägg

Med lite modifikationer kan man få dessa att gå riktigt billigt och relativt bra, kolla med unpatterned här på forumet, hans drar 0,5 blandad körning om jag inte minns fel, inga kostsamma ingrepp heller!

Om man säger
unpatterned
28 juli 2010 · 294 Inlägg

ja kolla med unpatterned tongue

STEG 1:
Plugga EGR ventilen, gör helt enkelt en ny packning utan hål.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62408/521333_cgxsaz.jpg
STEG 2:
Koppla ur wastegate skruven
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62408/573078_8cwe0w.jpg
STEG 3:
Plugga/koppla ur MAP sensorns slang
Denna givare på höger fjäderben (kontakten skall sitta i, men slangen ska bort/pluggas)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62408/573077_yz4yw7.jpg


Min lägsta uppmätta förbrukning är 0,37l/mil.
Mättes i ca 80km/h mellan västerås-gävle med 185/65 15" vinterdäck

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Panzar_Audi
28 juli 2010 · 820 Inlägg

Oj förlåt, tänkte inte på att jag kanske skall fråga inann jag hänvisar yikes tongue

Om man säger
unpatterned
29 juli 2010 · 294 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Oj förlåt, tänkte inte på att jag kanske skall fråga inann jag hänvisar yikes tongue

Tyckar bara det är roligt wink

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Bjare
29 juli 2010 · 945 Inlägg

unpatterned, nu måste du berätta för oss enormt nyfikna och imponerade exakt VAD "grejerna" gör? big_smile big_smile
Vad dom har för inverkan samt vad man "tar bort" genom att gå efter din beskrivning.

Herregud 850/855 är ju billiga idag. Folk snålar efter en Lupo 3L som kostar helvete.
Det är ju 850 DIESEL man ska köra om man söker ekonomi idag. big_smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
unpatterned
29 juli 2010 · 294 Inlägg

Kort och gott tar de där modifikationerna bort laddtrycksstyrningen och låter motorn ladda fritt.

Den kommer ändå inte överladda, eftersom dieselpumpen ändå alltid begränsar laddet/effekten, men att låta den öppna wastegaten, dvs DUMPA ut avgaser som vi byggt upp med DIESEL som vi betalat dyrt för..

Nääää usch....

Min motor laddar ca 1,2 utan box. och med effektbox så laddar den ca 1.5-2.0bar beroende på utetemperatur.

gör även 0-100 på 7 sekunder big_smile

Senast redigerat av unpatterned (29 juli 2010)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Bjare
29 juli 2010 · 945 Inlägg

unpatterned skrev:
Kort och gott tar de där modifikationerna bort laddtrycksstyrningen och låter motorn ladda fritt.

Den kommer ändå inte överladda, eftersom dieselpumpen ändå alltid begränsar laddet/effekten, men att låta den öppna wastegaten, dvs DUMPA ut avgaser som vi byggt upp med DIESEL som vi betalat dyrt för..

Nääää usch....

Min motor laddar ca 1,2 utan box. och med effektbox så laddar den ca 1.5-2.0bar beroende på utetemperatur.

gör även 0-100 på 7 sekunder big_smile

Manuell Automat? Hur länge har du kört sådär? Något som gått sönder, ännu? tongue

Nej jag kommer testa. Man kan ju lasta enormt i en sådan också!

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
unpatterned
29 juli 2010 · 294 Inlägg

Manuell.

har ägt bilen i sen november 2008, moddarna gjorde jag väl runt nyår 2008-2009.

Inget har gått sönder ännu, fick byta koppling i våras då den inte orka hålla på 4-5vxl.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
kallabaz
29 juli 2010 · 362 Inlägg

Detta låter intressant smile FUnkar det på V70 också? Eller är det någon elektronik som skiter sig?? ...

unpatterned
29 juli 2010 · 294 Inlägg

kallabaz skrev:
Detta låter intressant smile FUnkar det på V70 också? Eller är det någon elektronik som skiter sig?? ...

Vad jag vet ska det funka bra på V70 också, inte helt 100 på om den sena V70 med tråd-LMM kommer acceptera att mapsensorn inte får nått värde, den kommer troligen sätta felkod

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Stefan Varberg Supraman
29 juli 2010 · 2 300 Inlägg

unpatterned skrev:
Kort och gott tar de där modifikationerna bort laddtrycksstyrningen och låter motorn ladda fritt.

Den kommer ändå inte överladda, eftersom dieselpumpen ändå alltid begränsar laddet/effekten, men att låta den öppna wastegaten, dvs DUMPA ut avgaser som vi byggt upp med DIESEL som vi betalat dyrt för..

Nääää usch....

Min motor laddar ca 1,2 utan box. och med effektbox så laddar den ca 1.5-2.0bar beroende på utetemperatur.

gör även 0-100 på 7 sekunder big_smile

Hur kommer detta att göra att förbrukningen sjunker?
Jag har kcr på min, villa som alltid ha mer effekt men även kunna köra snålt när man inte eldar på.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
unpatterned
29 juli 2010 · 294 Inlägg

Eftersom bilen kan använda all effekt du bygger upp, istället för att skicka ut det via wastegaten, så drar den mindre bränsle. helt enkelt: svartrök = oanvänt bränsle rakt ut i avgasröret. med mer luft kan vi använda bränslet bättre.

Detta medför självklart högre mottryck, högre avgastemp. men detta verkar vara nått som just dessa motorer klarar.

Vill man gå helt wild and crazy så ska man montera ett VNT aggregat för att få laddtryck tidigare. då skulle förbrukningen sjunka lite till i blandad körning.

Med originalturbon så måste man hålla sig inom vissa vartal för att den ska vara snål. i mitt fall 1900-2800rpm, utanför det så är laddtrycket lägre.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
ChrilleBille Drar breställ genom McDriven
29 juli 2010 · 228 Inlägg

Riktigt bra tips och trix får ja säga smile Tack så mkt.  Då känns de endå rätt värt o skaffa sig en sån..

No dice !
Ibanezman Skåning
18 oktober 2010 · 739 Inlägg

Hänger något av detta som är nämnt ihop med något som kallas Evry-mod? Är dåligt insatt i begreppen smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
dacke78
10 april 2011 · 42 Inlägg

Förlåt för post i gammal tråd, men råkade på tråden...

Men vad säger bilprovningen om dom modden?

Okim Dra mig i draken!!!
1 maj 2011 · 616 Inlägg

Drar upp en gamal tråd förlåt... men  är bara nyfiken på vad en TDI automat säger om denna behandling???
klarar automaten detta tro.?

Mvh// Okim // Jocke
Ujjujj
7 november 2011 · 72 Inlägg

drar upp denna tråd igen då jag undrar om automaten klarar detta lika bra som manuell. smile

sleepyoh
7 november 2011 · 1 319 Inlägg

dacke78 skrev:
Förlåt för post i gammal tråd, men råkade på tråden...

Men vad säger bilprovningen om dom modden?

Det lär dom inte gilla. Däremot är det ju 3 enkla moddar som man bör kunna återställa på en fikapaus.

_----------'
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang