Rostskyddsbehandling på 70-talet

bil-73
30 juli 2010 · 2 Inlägg

Hej,

Finns det någon, som vet, hur var det med rostkysddbehandling på 70-talet? Var det redan då hellt obligatorisk för alla bilar i Sverige?

Tänker mellan två gamla tyska bilar av samma modellen, som är till salu i Sverige. Det första importerades till Sverige som nybil och den annan kom från Belgien först på 80-talet.

Jag antar, att den ursprunliga rostskyddsbehandling är bättre med den första. Vet inte, men obligatorisk behandling i Belgien tror jag inte på.

Det finns nämligen ett flertal utrymme i karossen, som i praktiken är omöjliga att åstadkomma och kolla utan demontering, men jag tror, att det är den svensksåld som med bättre utgångspunkt.

Mvh,

Veterantusiask

Rquired Allmänt envis
30 juli 2010 · 12 512 Inlägg

Blir nog enklare om du skriver vilken bil (Märke, modell och årsmodell) det gäller, tvivlar på att alla tillverkare gjorde likadant med rostskyddet smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jidubbelve
27 september 2010 · 14 Inlägg

Här finns bra information om rostskyddsbehandling

Senast redigerat av jidubbelve (8 mars 2011)

bil-73
18 maj 2011 · 2 Inlägg

Hej och tackar för svar,

Litet långsam med precisering.. Handlar alltså om både E3- och E9-Modeller av BMW, ganska rostvänliga bilar båda. Själv har jag både E9- och E3-bilar pi garaget (-73 båda). Den första hämtade jag faktiskt från Sverige.

Speciellt med E9 kan det bli ytterst krävande med karossrenovering. Tänkte bl a på att hur var det med rostkyddning då på 70-talet på tal om BMW-bilar. Alltså vilka hålor och så har sannoligen behandlats. Finns ju ett flertal kapslad hålrum i karossen som är svårt att återkomma utan demontering av svetsfogar. Det är nästan vad som hellst som kan eventuellt dyka upp. Antagligen är det mest av sådana hålor helt utan behandling.

På lång sikt är det en oundviklig uppgift att gå genom hela karossen i fall man ska bevara en E9 lång framåt. Dessförinnan är det svetsningsövningar som man sysslar med..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang