Hur vet man när en termostat är trasig? vet inte ritigt hur det funkar med termostat

Minda92
1 augusti 2010 · 344 Inlägg

hur vet man när en termostat är trasig? vet inte ritigt hur det funkar med termostat hur kan man veta det fattar inte riktigt

Jimmy_N Makaronborrare
1 augusti 2010 · 993 Inlägg

Antingen är den öppen hela tiden och då kommer motorn inte upp i rätt temperatur och slits fortare och drar mer bensin.

Eller så öppnar den inte alls och då kokar motorn

Aerocombi Xenoholic
1 augusti 2010 · 2 559 Inlägg

Plocka bort termostaten, lägg den i en gryta med vatten o koka upp den. o se i fall den öppnar sig.
Du kan ha en skinktermometer i för att se vid vilken temp den öppnar sig vid smile
Nä jag skojar inte, har gjort så själv vid nåt tillfälle wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
DanneJ
1 augusti 2010 · 642 Inlägg

Man kan göra som Aerocombi beskriver, då får man svart på vitt hur termostaten beter sig, i övrigt kan man säga att har man en onormalt låg eller en onormalt hög temp på motorn så är det oftast termostaten som börjat ge upp. Det tar inte många km innan motorn ska komma upp i ca 90 grader som är en ganska vanlig arbetstemp för motorer.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
mange_240
1 augusti 2010 · 1 562 Inlägg

DanneJ skrev:
Man kan göra som Aerocombi beskriver, då får man svart på vitt hur termostaten beter sig, i övrigt kan man säga att har man en onormalt låg eller en onormalt hög temp på motorn så är det oftast termostaten som börjat ge upp. Det tar inte många km innan motorn ska komma upp i ca 90 grader som är en ganska vanlig arbetstemp för motorer.

grad antalet brukar vara instansat på termostaten i vanliga fall kan tilläggas

Senast redigerat av mange_240 (1 augusti 2010)

Minda92
1 augusti 2010 · 344 Inlägg

så jag ska ta av termostaten och lägga i kokt vatten eller vadå? smile

Navkapsel
2 mars 2013 · 4 637 Inlägg

Lånar tråden. Kan vattnet koka bort om termostaten är trasig? Min 244 försvinner vattnet ur trots att det mesta är nytt och verkar tätt...

-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
2 mars 2013 · 469 Inlägg

Navkapsel skrev:
Lånar tråden. Kan vattnet koka bort om termostaten är trasig? Min 244 försvinner vattnet ur trots att det mesta är nytt och verkar tätt...

Om vattnet börjar koka märks det på mycket våldsammare sätt än att vatten försvinner smile
Lägg en torr pappskiva under motorn över natten så ser du om det läcker nånstans

Navkapsel
2 mars 2013 · 4 637 Inlägg

Det rykte ju en del från motorn och luktade illa men hade inte tid att kika på det just då. Blir att jag kan glo på det nästa helg som först, bilen finns på annan ort. Bra tips!

-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
3 mars 2013 · 469 Inlägg

Navkapsel skrev:
Det rykte ju en del från motorn och luktade illa men hade inte tid att kika på det just då. Blir att jag kan glo på det nästa helg som först, bilen finns på annan ort. Bra tips!

Heh, aja, då kan man börja misstänka att den kokat tongue

caromania Forummoderator
3 mars 2013 · 9 296 Inlägg

Termostater är lite färskvara och tröttnar efter tiden. Det är en god idé att byta termostat var tredje år samtidigt som man byter lite kylarvätska.

Ska man testa i kokande vatten (utmärkt bra går det) så ska man helst hänga den i ett snöre så den inte ligger på botten. Problemet är att man ser inte hur snabbt den öppnar. En sliten termostat börjar läcka lite redan tidigt och det tar då längre tid att komma upp i arbetstemp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang