Dags för nya däck! Hjälp med val, Nokian Hakka Z eller Michelin Pilot Sport 3

Fellow
20 augusti 2010 · 1 581 Inlägg

Hejsan!
Har 3 däck som är totalslut och kollar runt på däck att ersätta mina SKITdäck! Så har kollat runt och har bestämt mig för Nokian Hakka Z eller Michelin Pilot Sport 3.

Kikar runt på Gummihuset, där hittar jag 225/40 18" Pilot Sport 3 YR, vad står YR för?

Nordendäck har Nokian Hakka Z 225/40R18 92Y XL, vad står 92 för? Y är hastighetsindex men 92? och XL står för?


Michelin PS-3 YR; 1750 kr styck på Gummihuset


Nokian Hakka Z; 1850 kr styck på Nordendäck


Vianor tog 2300 kr styck för Hakka Z, jäkla skillnad!?


Jävla djungel:P Tacksam för svar!

Värdesätter ljudnivå HÖGT!

Senast redigerat av Fellow (20 augusti 2010)

Sarge
20 augusti 2010 · 2 337 Inlägg

YR är ett hastighetsindex. 92 är ett belastningsindex, googla på det för att hitta tabeller. XL står för Extra Load, däcken tål lite mer. Exakt hur/varför får någon annan svara på.

Just Hakka Z har jag inte provat, men har kört på I3 och Hakka V tidigare, de rullar riktigt tyst. Är nog det trevligaste däck jag någonsin upplevt.

Fellow
21 augusti 2010 · 1 581 Inlägg

Okej! Ja jag har hört mig för och många rekommenderar pilot Sport 3 MEN dem rekommenderar på samma gång Nokian Hakka Z högt pga bullernivån och prestandan på dem.

Fler som har någon av dessa däck o vill tillägga något?

oxxo
22 augusti 2010 · 9 Inlägg

pilot sport har ett sjukt fäste. Men nokian håller också alltid hög kvalitet så det beror nog helt på hur du ska köra. men eftersom michelinen var billigare så hade jag köpt dem

baltis
31 augusti 2010 · 1 948 Inlägg

ps är mycket bra däck... men ack vad snabbt dom slits. Satsa på conti sport contact 3 istället, mycket bra fäste och bra livslängd.

XL är som sagt att däcken tål mer, har för mig du ska ha xl däck på alla bilar som väger mer än typ 15-16 hundra, rätta mig gärna om jag har fel angående viktgränsen smile

thelaughingmadman
31 augusti 2010 · 711 Inlägg

Kollat dackonline.se? Beställt därifrån 2 gånger, klockren och snabb leverans. Ena gången hämtade jag själv, andra gången skickade vi direkt till "däckverkstad".

Fellow skrev:
Michelin PS-3 YR; 1750 kr styck på Gummihuset

1757kr länk - förvisso inte billigare, men leverans ingår från dackonline.se!
(Och dessutom hittade jag ingen med YR-märkning.)

Fellow skrev:
Nokian Hakka Z; 1850 kr styck på Nordendäck

1352kr st länk (även om den kallas Nokian Z bara, men det ser ut att vara exakt samma, kan ha fel dock)

Kör dessa på Volvon nu, fick bäst i test av teknikens värld:
Continental SportContact 2, mindre dimension förvisso. Googlar man runt så får den för det mesta positiva resultat.
Nu finns ju även SC3 som tydligen ska vara bättre.

Känner mig som värsta försäljaren för dackonline.se, men de är fan ruskigt bra (av det jag upplevt iaf).

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Fellow
31 augusti 2010 · 1 581 Inlägg

Dem Hakka Z (G2) du länka till för 1352 kr är är inte för nordiskt klimat/väg vilket betyder annan gummiblandning än dem som säljs över disk i Sverige.

Continentals SC2 och SC3 har fått sämre kritik än Michelin PS3 såvitt jag sett runt om.

De jag pratat med på diverse däckfirmor har sagt att Michelin PS3 är ett grymt däck men det är även Hakka Z PLUS att den har mycket bättre ljudnivå än Michelin.

Allt lutar åt Hakka Z iaf som det ser ut nu. Betalar gärna 2000 kr däcket bara dem är bra och håller bra prestanda men LÅG ljudnivå

Senast redigerat av Fellow (31 augusti 2010)

baltis
31 augusti 2010 · 1 948 Inlägg

Fellow skrev:
Dem Hakka Z (G2) du länka till för 1352 kr är är inte för nordiskt klimat/väg vilket betyder annan gummiblandning än dem som säljs över disk i Sverige.

Continentals SC2 och SC3 har fått sämre kritik än Michelin PS3 såvitt jag sett runt om.

De jag pratat med på diverse däckfirmor har sagt att Michelin PS3 är ett grymt däck men det är även Hakka Z PLUS att den har mycket bättre ljudnivå än Michelin.

Allt lutar åt Hakka Z iaf som det ser ut nu. Betalar gärna 2000 kr däcket bara dem är bra och håller bra prestanda men LÅG ljudnivå

Michelin däcket är som sagt ett JÄVLIGT bra däck alla avseenden UTOM just däckslitaget vilket jag tycker är oacceptabelt stort. Så därför rekommenderar jag hellre conti sc3 och till personen som anser att greppet är viktigare så tycker jag att michelin pilot sport cup är ett bättre alternativ smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 september 2010 · 10 427 Inlägg

Jag har kört 2 säsonger nu med Nokian Z (G2) (dvs ej Hakka-varianten, om nu skillnaden är så betydande, Hakka kan ju vara säljsnack) och jag är nöjd med dom smile Det som är bra med alla Nokian-däck nu är att dom har mönsterdjups-"indikator" i gummit (dvs numrerat från 7mm och neråt i olika höjd på däcket) så man håller man bra koll på slitaget mellan säsongerna smile

Svårt att säga om de är jättebra eller jättedåliga då jag endast haft dem bak i kombination
med Continental Sport Contact 3 fram, definitivt mycket bättre våtgrepp än mina gamla Pirelli Pzero (från 2002!!) med 3-4mm mönsterdjup (inte så relevant). Slits ungefär 1mm per 1000 mil som jag kör.

Fyllt på med det jag har att nämna wink

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Tenchi
1 september 2010 · 99 Inlägg

Bra tråd. Jag letar också däck till nästa säsong, och har snöat in på Michelin PS3 av nån anledning. Men slits dom snabbt så är det ju ett dåligt alternativ.
Men jag kör inte så hårt med bilen och kör bana kanske 2-3ggr om året och då kanske det inte påverkar så mycket?
Tänkte att dom som säger att det slits snabbt kanske kör väldigt hårt?
Jag tyckte det här med däck var djungel innan och jag tycker nog det fortfarande. Så mycket att välja på...

Får jag fråga om vinterdäck? Bör jag ha smalare däck på vintern (har 225/45 nu)? Annars hade jag tänkt att sätta vinterdäck på originalfälgarna.

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 september 2010 · 10 427 Inlägg

Här är Auto Motor & Sports senaste test av däck i dimensionen 245/45 17:

http://www.automotorsport.se/biltester/ … 100603.pdf

Där Nokian (ej Hakka) Z G2 och Michelin Pilot Sport 3 kommer 6:a respektive 7:a.

Continental Sport Contact 3 (4:a i testet) får sämre ljudbetyg än Michelin & Nokian (där Nokian var bättre enligt testarna).

baltis
1 september 2010 · 1 948 Inlägg

Sen måste man ju även tänka på vilket däck som har det snyggaste däckmönstret big_smile

Ne men ska man tro testet så ska tydligen hankook vara det bästa allround-däcket. Fast verkar inte skilja mycket till 2an 3an och 4an i testet... dom anger även att det ska ha ett högt rullmotstånd, vilket i 9 fall av 10 även brukar innebära snabbt slitage...

Däck är en djungel big_smile

Fellow
1 september 2010 · 1 581 Inlägg

Blir nog Nokian Hakka Z som det ser ut. Riktigt TYSTA är dem och RIKTIGT bra vägegenskaper från dem jag hört som testat! 2400 kr styck monterat och klart, någon som kan hitta ett bättre pris?

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 september 2010 · 10 427 Inlägg

Fellow skrev:
2400 kr styck monterat och klart, någon som kan hitta ett bättre pris?

Jag köpte Continental Sport Contact 3 för 1795kr/st monterat och klart (2 år sen iofs) på liten lokal däckfirma. Men Nokian-däck brukar ju vara lite högre pris-satta än andra däck. Lite bättre priser borde man väl kunna hitta tycker jag.

Fellow
2 september 2010 · 1 581 Inlägg

steifan skrev:

Fellow skrev:
2400 kr styck monterat och klart, någon som kan hitta ett bättre pris?

Jag köpte Continental Sport Contact 3 för 1795kr/st monterat och klart (2 år sen iofs) på liten lokal däckfirma. Men Nokian-däck brukar ju vara lite högre pris-satta än andra däck. Lite bättre priser borde man väl kunna hitta tycker jag.

Okej! Lät ju vettigt! detta var på en lokal firma i norrtälje så tycker de var dyrt.

Hegefors
2 september 2010 · 99 Inlägg

SportContact 3 eller Michelin PS3 alla dagar i veckan. Nokian däcket är inte värt pengarna. Nokian har inte riktigt lyckats lika bra med sommardäcken kontra vinter. Dock lever de på namnet även på sommaren. Alla mina kunder är supernöjda med Conti, just för att det är tyst. Men också för att det har komfort som ett 16/17" däck.

Fellow
3 september 2010 · 1 581 Inlägg

Continentals däck såvitt jag läser runt slits också "jätte"fort?

Fan svårt o bestämma sig:/

steifan DR!FTT3KN!K3R
3 september 2010 · 10 427 Inlägg

Om du inte vill ha däck som inte slits lika mycket så kanske något annat än "Ultra High Performance"-däck vore nåt. Nokian Hakka V, Continental PremiumContact 2 osv.
Mina SC3 har slitits 1mm/1000mil och det är väl ok då man har 8mm att lira på från start wink

Fellow
3 september 2010 · 1 581 Inlägg

Hittade 225/40 R18 92W MICHELIN PILOT SPORT 3 XL som stog som Nyhet 2010 på däck365.se för 1500 kr styck. Känns som ett bra pris och kanske så att dem PS3 är uppdaterade 2010 från tidigare år utan att ändra modellnamn?

Fellow
3 september 2010 · 1 581 Inlägg

steifan skrev:
Om du inte vill ha däck som inte slits lika mycket så kanske något annat än "Ultra High Performance"-däck vore nåt. Nokian Hakka V, Continental PremiumContact 2 osv.
Mina SC3 har slitits 1mm/1000mil och det är väl ok då man har 8mm att lira på från start wink

Det jag läste var att SC3 höll 2-3 000 mil:/ så fan det är så olika överallt man läser! Läste något test från vibilägare tror jag där SC3 vann överlägset mot alla förutom Pirelli Zero men den var endast bättre på styrrespons och grepp.

Släng in fler tips om ni har några! Länk till tester osv! Däcken ska iaf vara 225/40-45/18".
BRA vägegenskaper men LÅG ljudnivå och slitage är prio! Ska inte köra bana eller något sådant så de värsta prestandadäcken är jag inte ute efter! Har Kumho Ecsta 35 just nu och de är ju iaf ingen höjdare och kört med i 2 år så allt är väl ett uppköp!

Senast redigerat av Fellow (3 september 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang