Trimma snikbilar?

Jimm
12 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

Folk är ju sånna....

mebben Troligen galen...
12 oktober 2007 · 567 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Haha, ska jag plugga i ämnet? Jag kan tala om två saker för dig.

1: Jag jobbar på en Volvoverkstad.

2: Jag är relativt nyutbildad och i kursen om systemteknik ottomotor fick jag MVG.

Men det är klart. Du har ju hört massa folk prata som "kan sin sak" så du är nog bättre.

Att du jobbar på volvoverkstad är väl snarare en nackdel när vi diskuterar den här frågan.
Volvo är emot eftermarknaden på motoroptimering av volvobilar, så jag gissar att du tutats i samma smörja som de ovetande kunderna får från volvo "trimma inte, motorn kan gå sönder..."

Du får tro vad du vill, men du känner inte mig och du vet inte vilka kunskaper jag sitter på.

Hört folk som "kan sin sak", gå och lägg dig istället. Jag vet precis hur mycket marginal jag har på mina spridare, du däremot verkar inte ha den minsta aning om kapaciteten på de delar som ingår i de motorer som du hävdar att du arbetar med, och vet man inte så ska man enl. mig låta bli att uttala sig.

Just folk som "tror sig" veta är ett stort problem på i princip alla forum på nätet. Uttalar man  "vad man tror" och samtidigt hävdar att man på grund av sitt jobb på t.ex. Volvo är en trovärdig källa så kommer det inte dröja länge innan många på forumet börjar säga samma sak med tillägget: "jag känner en kille som jobbar på volvo, och han säger att...".

Efter ett antal trådar kommer det du tror beskrivas som säkerställd fakta och de som inte vet bättre kommer utgå från att det är så eftersom folk som egentligen inte kan något vill visa sig duktiga genom att citera dig.


Och sedan är spridningen av felaktig information igång. Efter någon månad kommer ingen ens komma ihåg att det var just du som jobbade på volvo, men den felaktiga uppfattningen
att t.ex. spridarna i en volvo s60 T5 inte orkar med ens 10 hk (eller vad du nu tror) ökning från orginaleffekten kommer ligga kvar i forumet, både i gamla och nya trådar.



Så, jag säger det igen. Läs på innan du uttalar dig så slipper vi att felaktig information sprids på ännu ett forum.



mvh

twin_cam Smålänning
12 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Men, alltså, uppenbarligen så räcker ju spridarna till eftersom han kan köra med det laddet, eller hur? Och eftersom folk bänkat fram 300 hk med org. spridare så är dom ju dimensinerade, eller hur? Felaktig spridarbild eller inte, men den går ju uppenbarligen med laddet... Sen är det ju upp till var och en att avgöra om man behöver nya eller inte.

Hemmakonvertering is the shit wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jimm
12 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

Mebb skrev:

BMWKimmo skrev:
Haha, ska jag plugga i ämnet? Jag kan tala om två saker för dig.

1: Jag jobbar på en Volvoverkstad.

2: Jag är relativt nyutbildad och i kursen om systemteknik ottomotor fick jag MVG.

Men det är klart. Du har ju hört massa folk prata som "kan sin sak" så du är nog bättre.

Att du jobbar på volvoverkstad är väl snarare en nackdel när vi diskuterar den här frågan.
Volvo är emot eftermarknaden på motoroptimering av volvobilar, så jag gissar att du tutats i samma smörja som de ovetande kunderna får från volvo "trimma inte, motorn kan gå sönder..."

Du får tro vad du vill, men du känner inte mig och du vet inte vilka kunskaper jag sitter på.

Hört folk som "kan sin sak", gå och lägg dig istället. Jag vet precis hur mycket marginal jag har på mina spridare, du däremot verkar inte ha den minsta aning om kapaciteten på de delar som ingår i de motorer som du hävdar att du arbetar med, och vet man inte så ska man enl. mig låta bli att uttala sig.

Just folk som "tror sig" veta är ett stort problem på i princip alla forum på nätet. Uttalar man  "vad man tror" och samtidigt hävdar att man på grund av sitt jobb på t.ex. Volvo är en trovärdig källa så kommer det inte dröja länge innan många på forumet börjar säga samma sak med tillägget: "jag känner en kille som jobbar på volvo, och han säger att...".

Efter ett antal trådar kommer det du tror beskrivas som säkerställd fakta och de som inte vet bättre kommer utgå från att det är så eftersom folk som egentligen inte kan något vill visa sig duktiga genom att citera dig.


Och sedan är spridningen av felaktig information igång. Efter någon månad kommer ingen ens komma ihåg att det var just du som jobbade på volvo, men den felaktiga uppfattningen
att t.ex. spridarna i en volvo s60 T5 inte orkar med ens 10 hk (eller vad du nu tror) ökning från orginaleffekten kommer ligga kvar i forumet, både i gamla och nya trådar.



Så, jag säger det igen. Läs på innan du uttalar dig så slipper vi att felaktig information sprids på ännu ett forum.
mvh

Vadfan snackar du om? Vad baserar du detta på för fakta? Vet du vad du har för spridare? Vet du ens hur du räknar ut vad dem klarar? 
helt otroligt.

John87 Stolt Volvoägare
12 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

twin_cam skrev:
Men, alltså, uppenbarligen så räcker ju spridarna till eftersom han kan köra med det laddet, eller hur? Och eftersom folk bänkat fram 300 hk med org. spridare så är dom ju dimensinerade, eller hur? Felaktig spridarbild eller inte, men den går ju uppenbarligen med laddet...

Bästa inlägget i tråden hittills. Tyckte det va värt att lysa upp det lite.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
BMWKimmo Mekaniker
12 oktober 2007 · 472 Inlägg

Jag har aldrig påvisat att dina spridare inte klarar 10hk mer. Men själv skulle jag aldig utsätta en ny motor för det du beskriver. om ett chip höjer laddet 100% så måste ju spridarna ge 100% mer!? Vad tror du att du har för storlek på dina spridare da? Tala aldrig om för en annan människa vad han kan eller inte kan för då är du ute och cyklar.

Senast redigerat av BMWKimmo (12 oktober 2007)

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
mebben Troligen galen...
12 oktober 2007 · 567 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Tala aldig om för en annan menniska vad han kan eller inte kan för då är du ute och cyklar.

Håller du ens koll på vad du själv skriver? Du hävdade tidigare i tråden att jag inte hade koll på vad jag pratar om, du skrev för att vara exakt:

BMWKimmo skrev:
. Du har ju hört massa folk prata som "kan sin sak"

Så jag undrar vem det är som är ute och cyklar... roll

BMWKimmo Mekaniker
12 oktober 2007 · 472 Inlägg

Antar att du har 370cc spridare i den. Just den håller ju sig innom marginalen med dom spridarna men det är på gränsen. Men som du snackar om att man fördubblar laddet så är det kört. 370cc spridare i en femma klarar 308hk.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
lelleal
12 oktober 2007 · 1 150 Inlägg

max effekt cid chipning är 10-15hkr =)men ställer man upp laddet också måste man vel kunna få runt 40 - 50 hkr smile?

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

Nej man kan ju aldrig få ut mer av ett chip än vad spridarna klarar av om man inte byter dom! det är fakta.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
klinder ...
13 oktober 2007 · 227 Inlägg

Hardjim skrev:

John87 skrev:

Hardjim skrev:
Säg ett chip som ger 80 hk.

Men läser du ens inlägget du svarar på?
Ibland undrar man om du är blind eller nåt.

Ska du skriva ett exempel kan du väl hålla dig till rimliga siffror.
ibland undrar man ju om folk verkligen tror att chip kan ge sådana effekter, och du verkar vara en sådan.

Audi A4 1.8 ökar laddet med chip från 0.3-0.4 till runt 1bar...

Audi 200 20v/Audi S2 med ett MTM chip ökar laddet från 0.7-0.8bar till ca: 1.5bar...

Audi 100 är chippad för vassare tändning, samt pysventil för att dra upp laddet och bilen laddade ~0.35 orginal och nu laddar jag ~0.9...

Dock vet jag att du inte tycker att min chippning räknas då jag satt dit en extra pysventil och dump ... men trimmet har kostat mig...
dump: 500kr
chip: 500kr
kranar/slangar: 100kr
alltså mindre än ett dyrare chip till nyare bilar...

Kan säga att skillanden från orginal till chippad på dessa 3 bilar är garanterat mer än de 20hk du snackar om då man provåkt både före och efter... Alla känns som helt nya bilar efter chippningen.

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

Jag tror att jag ska chipa min V8 till 1000hk utan att byta någon ting. Enligt er så går det väll? Enligt er? Är trött på denna tråden nu och tänker nog inte skriva mer. Ni fattar ju inte ändå.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Jimm
13 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

klinder skrev:

Hardjim skrev:

John87 skrev:

Men läser du ens inlägget du svarar på?
Ibland undrar man om du är blind eller nåt.

Ska du skriva ett exempel kan du väl hålla dig till rimliga siffror.
ibland undrar man ju om folk verkligen tror att chip kan ge sådana effekter, och du verkar vara en sådan.

Audi A4 1.8 ökar laddet med chip från 0.3-0.4 till runt 1bar...

Audi 200 20v/Audi S2 med ett MTM chip ökar laddet från 0.7-0.8bar till ca: 1.5bar...

Audi 100 är chippad för vassare tändning, samt pysventil för att dra upp laddet och bilen laddade ~0.35 orginal och nu laddar jag ~0.9...

Dock vet jag att du inte tycker att min chippning räknas då jag satt dit en extra pysventil och dump ... men trimmet har kostat mig...
dump: 500kr
chip: 500kr
kranar/slangar: 100kr
alltså mindre än ett dyrare chip till nyare bilar...

Kan säga att skillanden från orginal till chippad på dessa 3 bilar är garanterat mer än de 20hk du snackar om då man provåkt både före och efter... Alla känns som helt nya bilar efter chippningen.

Som, jag sagt tre gånger, visa bänkning istället. Bryr mig inte om hur det känns. Som sagt innan var att dem flesta bilar har inte tillräckligt stora spridare för att dubbla laddet. Faktum är att jag är helt övertygad om att ingen "vanlig" snikbil har det. Som Kimmo sade, ska du dubbla laddet krävs dubbelt så mkt soppa. Thats it.

För er som fortfarande inte fattar så betyder detta att du måste ha dubbel så stora spridare. Och så stora vill man inte ha på en org bil får du får man korrupt spridarbild och det ger sämre förbränning.

BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

Hardjim: Större spridare försämrar aldrig. Därimot om man höjer bränsletrycket. Sridare på över 300cc brukar dessutom vara luftomstömda.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
twin_cam Smålänning
13 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Saab 9000 2,3 LTT, org. 170 hk, ca 0,5 bars ladd.
Steg tre trim 270 hk, ca 1,4 bars ladd.

Ingen fördubbling av effekten visseligen, men nästan två gånger så mycket ladd, UTAN att byta spridare.

Så visst går det på en del bilar. Dock så misstänker jag att LTT i detta fallet har samma spriadre som FTT, så dom är gravt överdimensionerade.
Så man kan inte generalisera. En del tillverkare kör rationellt och använder samma spridare, men olika öppningstider bara.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

Ja men saab är ju flygplansmotorer. Det är bara att trimma hur mycket som hälst utan att byta någon ting. Ärligt. Tror du verkligen att det blir 270HK? Du verkar tro att saab står över allt och ingen har gjort en sådan bra bil/motor någonsin som saab alltid gör.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
twin_cam Smålänning
13 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Ja men saab är ju flygplansmotorer. Det är bara att trimma hur mycket som hälst utan att byta någon ting. Ärligt. Tror du verkligen att det blir 270HK? Du verkar tro att saab står över allt och ingen har gjort en sådan bra bil/motor någonsin som saab alltid gör.

Nä. Klart det inte blir 270 hk. Står bara på pappret. Lite mer borde det dock bli om inte den dyra laddtrycksmätaren visar fel...
Men enl. företaget så kräver det 3 tum och sportluftfilter i alla fall.
Ger mig dock fan på att det blir en bit över 200, för den piskar en org. aero.

Audis 1,8 är ju också en extrem motor till att kunna utveckla effekt utan att byta så mycket, i alla fall om man ser på pappret. finns ju folk som har fått upp 240 - 250 häst genom chipp/mappning utan att byta nått annat än luftfilter och avgassystem, säger dom.

Men jag skiter i det. Fusk med chipp i alla fall wink
Tack och hej.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

Ja jag ska skiva att jag har 900hk i 525an sen. det är ju ingen som vet att jag inte har det.. HAHA

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
twin_cam Smålänning
13 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Ja jag ska skiva att jag har 900hk i 525an sen. det är ju ingen som vet att jag inte har det.. HAHA

Ja gör det wink Det är tekniskt möjligt i alla fall.
Såg nån tråd här där det stog att en 740 GLE gör 260 blås.. Så varför inte 900 häst i 525:an smile

Senast redigerat av twin_cam (13 oktober 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

Ja det finns ju faktist en bänkad M20 med 838hk iaf. Ja min 740 går i 400km/h

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang