Köpråd: Småbil! Smart? Lupo? Golf?

Rquired Allmänt envis
27 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

jorgen72 skrev:

Rquired skrev:

robzter skrev:
jag rekomenderar både lupo och golf. kanske för att kvalitetskänslan i en A-klass= noll. smarten är bara för liten och samma där inte lika cool längre.

Kanske korrekt om man gillar grå plast och raka linjer, men även om en W168 kanske inte har samma kvalité som Mercedes övriga modeller är den inte så långt ifrån. Speciellt inte om det är ett exemplar med facelift, pre-facelift hade däremot en billig inredningskänsla.

Och du får ursäkta, men att skriva att en ~10år gammal VW har bättre kvalité kan jag faktiskt inte få ihop. VW´s billigare modeller var fruktansvärt tråkiga inuti med billiga material i en enda färg, formgivning som verkar ha skapats av en deprimerad arkitekt och fast än A-klass är kanske inte den mest problemfria modellen från den tiden  är VW definitivt inte mer driftsäker heller, tändspolar är ett exempel.

Ännu en gång har du någon som hellst erfarenhet av en golf4 tdi jag har en själv o det är definetivt en bil med riktigt bra kvallite jag har haft den i över 7 år o bara gjort service o bytt slit saker o den går igenom bes varje år med blankt papper o kalla en highline inredning fruktansvärt tråkig betder bara en sak att du aldrig har sett någon . golf 4 är ju också nästan alltid helt rostfria till skillnad från mb o dina älskade bmw från samma tid jag tror inte att man får en mb med faceliften för 50t

Hoppsan, nu lugnar vi ner oss lite och läser en gång till. Det är enbart upplevd kvalité och utförande som diskuterats. Att Golf och övriga VW-produkter är en "bra bil" har ingen någonsin nekat till, ta japanska samtida bilar som ett exempel. Det är svårt att hitta bilar som är billigare och tråkigare till utförandet men det är samtidigt svårt att hitta bilar som är mer driftsäkra. smile

Sen har du visserligen rätt i att med rätt val i utrustningslistan, beige interiör, läder och sportstolar samt lite träpanel och krom eller liknande så lyfts nivån i Golf rejält, men det är fortfarande stor skillnad mellan en rolig inredning och en rolig färg/materialskala på inredningen. Och framför allt, rent spontant känns det som om antalet Golf diesel med annat än standardinredningen går att räkna på den ena handens fingrar?

Jag har aldrig sagt att Golf är en dålig bil, men jag har den lite som ett typexempel på en könslös bil. Och kan man få en bil som är bra och rolig till utförandet tycker jag det är en bättre bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
27 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

jorgen72 skrev:

Rquired skrev:

jorgen72 skrev:

Ännu en gång har du någon som hellst erfarenhet av en golf4 tdi jag har en själv o det är definetivt en bil med riktigt bra kvallite jag har haft den i över 7 år o bara gjort service o bytt slit saker o den går igenom bes varje år med blankt papper o kalla en highline inredning fruktansvärt tråkig betder bara en sak att du aldrig har sett någon . golf 4 är ju också nästan alltid helt rostfria till skillnad från mb o dina älskade bmw från samma tid jag tror inte att man får en mb med faceliften för 50t

Hoppsan, nu lugnar vi ner oss lite och läser en gång till. Det är enbart upplevd kvalité och utförande som diskuterats. Att Golf och övriga VW-produkter är en "bra bil" har ingen någonsin nekat till, ta japanska samtida bilar som ett exempel. Det är svårt att hitta bilar som är billigare och tråkigare till utförandet men det är samtidigt svårt att hitta bilar som är mer driftsäkra. smile

Sen har du visserligen rätt i att med rätt val i utrustningslistan, beige interiör, läder och sportstolar samt lite träpanel och krom eller liknande så lyfts nivån i Golf rejält, men det är fortfarande stor skillnad mellan en rolig inredning och en rolig färg/materialskala på inredningen. Och framför allt, rent spontant känns det som om antalet Golf diesel med annat än standardinredningen går att räkna på den ena handens fingrar?

Jag har aldrig sagt att Golf är en dålig bil, men jag har den lite som ett typexempel på en könslös bil. Och kan man få en bil som är bra och rolig till utförandet tycker jag det är en bättre bil.

Highkine är det alltid sport stolar i o dom är anntingen i ganska fina färger i tyg eller skinn o det va ju highline vi pratade om

Stämmer säkert, har ingen större koll på vad som var standard på Golf4. Utan frågan är precis som tidigare, hur många Golf oavsett motor har denna utrustningsnivå?

För övrigt går det att hitta en W168 facelift för 50.000:-, bilen ligger kring den summan i pris och eftersom modellen är relativt svårsåld är det ofta möjligt att få ner den lite extra. Speciellt en diesel är inget som gemene man generellt kan tänka sig i en småbil eftersom ens lilla andrabil sällan går långt nog för att det skall bli någon ekonomi i det. Tillför detta här då jag missade frågan ovan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ekelund88
27 augusti 2010 · 2 656 Inlägg

Rquired skrev:

jorgen72 skrev:

Rquired skrev:

Kanske korrekt om man gillar grå plast och raka linjer, men även om en W168 kanske inte har samma kvalité som Mercedes övriga modeller är den inte så långt ifrån. Speciellt inte om det är ett exemplar med facelift, pre-facelift hade däremot en billig inredningskänsla.

Och du får ursäkta, men att skriva att en ~10år gammal VW har bättre kvalité kan jag faktiskt inte få ihop. VW´s billigare modeller var fruktansvärt tråkiga inuti med billiga material i en enda färg, formgivning som verkar ha skapats av en deprimerad arkitekt och fast än A-klass är kanske inte den mest problemfria modellen från den tiden  är VW definitivt inte mer driftsäker heller, tändspolar är ett exempel.

Ännu en gång har du någon som hellst erfarenhet av en golf4 tdi jag har en själv o det är definetivt en bil med riktigt bra kvallite jag har haft den i över 7 år o bara gjort service o bytt slit saker o den går igenom bes varje år med blankt papper o kalla en highline inredning fruktansvärt tråkig betder bara en sak att du aldrig har sett någon . golf 4 är ju också nästan alltid helt rostfria till skillnad från mb o dina älskade bmw från samma tid jag tror inte att man får en mb med faceliften för 50t

Hoppsan, nu lugnar vi ner oss lite och läser en gång till. Det är enbart upplevd kvalité och utförande som diskuterats. Att Golf och övriga VW-produkter är en "bra bil" har ingen någonsin nekat till, ta japanska samtida bilar som ett exempel. Det är svårt att hitta bilar som är billigare och tråkigare till utförandet men det är samtidigt svårt att hitta bilar som är mer driftsäkra. smile

Sen har du visserligen rätt i att med rätt val i utrustningslistan, beige interiör, läder och sportstolar samt lite träpanel och krom eller liknande så lyfts nivån i Golf rejält, men det är fortfarande stor skillnad mellan en rolig inredning och en rolig färg/materialskala på inredningen. Och framför allt, rent spontant känns det som om antalet Golf diesel med annat än standardinredningen går att räkna på den ena handens fingrar?

Jag har aldrig sagt att Golf är en dålig bil, men jag har den lite som ett typexempel på en könslös bil. Och kan man få en bil som är bra och rolig till utförandet tycker jag det är en bättre bil.

ser min nya golf boll som en bil med bra mycket mer karaktär och busighet än ngn av mina andra bilar jag ägt så att säga att dom e könslösa e fel

Rquired Allmänt envis
27 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

ekelund88 skrev:

Rquired skrev:

jorgen72 skrev:

Ännu en gång har du någon som hellst erfarenhet av en golf4 tdi jag har en själv o det är definetivt en bil med riktigt bra kvallite jag har haft den i över 7 år o bara gjort service o bytt slit saker o den går igenom bes varje år med blankt papper o kalla en highline inredning fruktansvärt tråkig betder bara en sak att du aldrig har sett någon . golf 4 är ju också nästan alltid helt rostfria till skillnad från mb o dina älskade bmw från samma tid jag tror inte att man får en mb med faceliften för 50t

Hoppsan, nu lugnar vi ner oss lite och läser en gång till. Det är enbart upplevd kvalité och utförande som diskuterats. Att Golf och övriga VW-produkter är en "bra bil" har ingen någonsin nekat till, ta japanska samtida bilar som ett exempel. Det är svårt att hitta bilar som är billigare och tråkigare till utförandet men det är samtidigt svårt att hitta bilar som är mer driftsäkra. smile

Sen har du visserligen rätt i att med rätt val i utrustningslistan, beige interiör, läder och sportstolar samt lite träpanel och krom eller liknande så lyfts nivån i Golf rejält, men det är fortfarande stor skillnad mellan en rolig inredning och en rolig färg/materialskala på inredningen. Och framför allt, rent spontant känns det som om antalet Golf diesel med annat än standardinredningen går att räkna på den ena handens fingrar?

Jag har aldrig sagt att Golf är en dålig bil, men jag har den lite som ett typexempel på en könslös bil. Och kan man få en bil som är bra och rolig till utförandet tycker jag det är en bättre bil.

ser min nya golf boll som en bil med bra mycket mer karaktär och busighet än ngn av mina andra bilar jag ägt så att säga att dom e könslösa e fel

En gång till, utförandet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Panzar_Audi
27 augusti 2010 · 820 Inlägg

Volvo V70 2.5D/D5?

2.5D är ju en Audimotor som går rätt billigt från början, men med lite modifikationer går dom att få ner ytterligare. Nu var du ju iofs ute efter en liten bil men tycker ändå att du överväga en sådan!

Annars tycker jag Audi A3 är ett bra val, oavsett om du väljer diesel eller bensin, fast om du ska köra mycket och endast ha den som pendlarbil så anser jag nog att diesel är bäst, iofs tycker jag att diesel är bäst oavsett räcerbil eller pendlarbil fast det beror ju på att jag är dieselfrälst wink

Bmw har väl rätt många fina dieslar som är relativt billiga också? Fast detta kan garanterat "Rquired" bättre än mig!

Om man säger
Rquired Allmänt envis
27 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Volvo V70 2.5D/D5?

2.5D är ju en Audimotor som går rätt billigt från början, men med lite modifikationer går dom att få ner ytterligare. Nu var du ju iofs ute efter en liten bil men tycker ändå att du överväga en sådan!

Annars tycker jag Audi A3 är ett bra val, oavsett om du väljer diesel eller bensin, fast om du ska köra mycket och endast ha den som pendlarbil så anser jag nog att diesel är bäst, iofs tycker jag att diesel är bäst oavsett räcerbil eller pendlarbil fast det beror ju på att jag är dieselfrälst wink

Bmw har väl rätt många fina dieslar som är relativt billiga också? Fast detta kan garanterat "Rquired" bättre än mig!

Ingenting som passar in på kraven i detta fall, småbilar (Compact är en bra bit över 4m) har aldrig varit Bmw´s starka sida och någon liten diesel som är max 12år för max 50.000:- kan jag inte komma på.

Det vore kanske 318tds Compact om man försöker, men den stämmer inte in på kraven ens den!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Panzar_Audi
27 augusti 2010 · 820 Inlägg

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:
Volvo V70 2.5D/D5?

2.5D är ju en Audimotor som går rätt billigt från början, men med lite modifikationer går dom att få ner ytterligare. Nu var du ju iofs ute efter en liten bil men tycker ändå att du överväga en sådan!

Annars tycker jag Audi A3 är ett bra val, oavsett om du väljer diesel eller bensin, fast om du ska köra mycket och endast ha den som pendlarbil så anser jag nog att diesel är bäst, iofs tycker jag att diesel är bäst oavsett räcerbil eller pendlarbil fast det beror ju på att jag är dieselfrälst wink

Bmw har väl rätt många fina dieslar som är relativt billiga också? Fast detta kan garanterat "Rquired" bättre än mig!

Ingenting som passar in på kraven i detta fall, småbilar (Compact är en bra bit över 4m) har aldrig varit Bmw´s starka sida och någon liten diesel som är max 12år för max 50.000:- kan jag inte komma på.

Det vore kanske 318tds Compact om man försöker, men den stämmer inte in på kraven ens den!

Ajfan, är dom så stora? Då lärde man sig nåt nytt idag smile

Offtopic: Varför heter dom compact? bara för att dom är "små"? tongue

Om man säger
Rquired Allmänt envis
27 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:
Volvo V70 2.5D/D5?

2.5D är ju en Audimotor som går rätt billigt från början, men med lite modifikationer går dom att få ner ytterligare. Nu var du ju iofs ute efter en liten bil men tycker ändå att du överväga en sådan!

Annars tycker jag Audi A3 är ett bra val, oavsett om du väljer diesel eller bensin, fast om du ska köra mycket och endast ha den som pendlarbil så anser jag nog att diesel är bäst, iofs tycker jag att diesel är bäst oavsett räcerbil eller pendlarbil fast det beror ju på att jag är dieselfrälst wink

Bmw har väl rätt många fina dieslar som är relativt billiga också? Fast detta kan garanterat "Rquired" bättre än mig!

Ingenting som passar in på kraven i detta fall, småbilar (Compact är en bra bit över 4m) har aldrig varit Bmw´s starka sida och någon liten diesel som är max 12år för max 50.000:- kan jag inte komma på.

Det vore kanske 318tds Compact om man försöker, men den stämmer inte in på kraven ens den!

Ajfan, är dom så stora? Då lärde man sig nåt nytt idag smile

Offtopic: Varför heter dom compact? bara för att dom är "små"? tongue

Jag tror nog "Compact" snarare syftar på bagageutrymmet än storleken wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
rainbow
27 augusti 2010 · 17 Inlägg

Har blivit rekommenderad Peugeot 206 själv. Kanske kan vara något?

Panzar_Audi
27 augusti 2010 · 820 Inlägg

rainbow skrev:
Har blivit rekommenderad Peugeot 206 själv. Kanske kan vara något?

Polaren har en sådan och... vilken jävla skitbil. Går sönder ett stup i kvarten sen han köpt den, nej säger jag.

Om man säger
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
28 augusti 2010 · 1 948 Inlägg

Tänk på att skatten är dyr på dieselbilar, så det måste till med med en liten miljöklassad diesel som går billigt och har lägre skatt för att det ska "Löna" sig att köra diesel.

Jag t.ex har varit inne på dieselspåret flera gånger, och jag kör inte tillräkligt mycket bil för att det ska löna sig att rassla runt i en diesel. Det blir snarare billigare med bensin för min del....

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Smajly
28 augusti 2010 · 3 059 Inlägg

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:

Rquired skrev:
Ingenting som passar in på kraven i detta fall, småbilar (Compact är en bra bit över 4m) har aldrig varit Bmw´s starka sida och någon liten diesel som är max 12år för max 50.000:- kan jag inte komma på.

Det vore kanske 318tds Compact om man försöker, men den stämmer inte in på kraven ens den!

Ajfan, är dom så stora? Då lärde man sig nåt nytt idag smile

Offtopic: Varför heter dom compact? bara för att dom är "små"? tongue

Jag tror nog "Compact" snarare syftar på bagageutrymmet än storleken wink

Skulle inte tro det då bagageutrymmet är ganska bra i dom.. Fäller man baksätet så blir det bra med plats om man behöver mer. Allt e ju relativt och det beror ju helt på vad man brukar lasta i bilen. Finns större men det finns även många mindre.. Polo och Golf har mindre lastutrymme.
Det handlar mer om att dom är just "korta".

Längd: 4210 mm
Bredd: 1700 mm
Höjd: 1390 mm
Hjulbas: 2700 mm
Vikt: 1140 kg

Senast redigerat av Smajly (28 augusti 2010)

Rquired Allmänt envis
28 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

Smajly skrev:

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:

Ajfan, är dom så stora? Då lärde man sig nåt nytt idag smile

Offtopic: Varför heter dom compact? bara för att dom är "små"? tongue

Jag tror nog "Compact" snarare syftar på bagageutrymmet än storleken wink

Skulle inte tro det då bagageutrymmet är ganska bra i dom.. Fäller man baksätet så blir det bra med plats om man behöver mer. Allt e ju relativt och det beror ju helt på vad man brukar lasta i bilen. Finns större men det finns även många mindre.. Polo och Golf har mindre lastutrymme.
Det handlar mer om att dom är just "korta".

Längd: 4210 mm
Bredd: 1700 mm
Höjd: 1390 mm
Hjulbas: 2700 mm
Vikt: 1140 kg

Ovanstående fetstilade mening ligger där mer ironi än sanning bakom, hade hoppats det framgick. Precis som du skrev är Golf lika "stor" men har ett mindre utrymme, men fortfarande är tex. har en W168 ett bra mycket större utrymme trots handikappet i längd och det var det Compact (Och Golf med flera) fick sig en liten känga för. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mickefixare when ever - were ever
29 augusti 2010 · 513 Inlägg

Förmodar att du ska ha bilen som ett komplement/vardagsbil till Supran.

Köpte en ett Lupo 3L -02 med knappt 5000 mil på mätaren 2003. Under dom fem åren jag ägde bilen snittade den 0,36 o som lägst 0,28. Den rullade ca 300 mil i månaden.

Om vi börjar med det negativa:

Volkswagens service nät i Sverige. Uruselt o största anledningen till att jag inte kör VW. Dom få gångerna bilen stog på verkstad kunde dom inte göra nått för dom kunde knappt stava till 3L...

Växellådorna verkar va ömtåliga men det största problemet där verkar va service, eller snarare brist på service.

Bilen ÄR liten. Den e dessutom lättad för att få ner vikten/förbrukningen o det gör den aningen bullrig


Positivt:

EKONOMIN!
Bilen e miljöklassad o skatten är 1200-1300 om året. Låg bränsleförbrukning.

Skaplig kvalité. Det sitter ihop med lite knirk o knak ibland på typiskt VW manér

Stolarna e inte världsbäst men helt ok. 60 mil va väl gränsen för en dagsetapp. (Åkte till Tyskland o bunkrade 70 mil t.o.r utan problem big_smile ))

Det går o åka 4 vuxna, om man inte ska på semester förstås...


Skulle definitivt ha den med som kandidat om jag blev i behov av en snålbil igen.
Ett alternativ e (som sagt tidigare) samma bil med 1,7D. Då kan man även ha dragkrok. Någon cl högre förbrukning men man slipper automatlådan om man e rädd för den.

Finns även AUDI A2 med samma motorer. Inte stans vackraste men har fått höga betyg för kvalité o driftsäkerhet.

Golf 4:an e oxå helt ok som diesel.

Personligen skulle jag strunta i dom franska bilarna. Dom går billigt när dom funkar men e inte byggda för vårat klimat.

Navkapsel
30 augusti 2010 · 4 637 Inlägg

Corolla 3-d årsmodell 98-01 är en bra liten bil. Trevliga och i topp hos bilprovningen. som en Golf fast bättre. smile Sköna stolar och så lättköra att man inte behöver vänja sig vid dem. finns kanske snålare men driftsäkerhet, kvalitet, känsla och skaplig säkerhet mm är värt en del. Tror 1,3 är den minsta motorn. Finns även i fler karossvarianter men blir då ngt större. Jag verkligen hatar framhjulsdrift och har svårt för de flesta bilar men ska ändå komplettera med en Corolla, det säger en del...

Senast redigerat av EmilHammarlund (30 augusti 2010)

steifan DR!FTT3KN!K3R
30 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Corolla 3-d årsmodell 98-01 är en bra liten bil.

Bra liten väldigt ful bil wink Iaf det tidigaste med runda lyktorna, men det
kanske inte är så relevant.

http://212.112.179.20/images/50/5043226089.jpg
Lite AMC Pacer-varning är det allt.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
JonR
30 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Köp en Golf 4:a! Min personliga åsikt är ju att en Lupo må vara billig men att det inte är värt det pga den dåliga komforten... Golfen har jag för mig kostar under 5000kr i skatt/år och är inga problem att köra på 0,5L/mil, alltså inte många kronor mer i milkostnad än en lupo men 10ggr bättre komfort! smile En rejäl bil tycker jag och man kan nästan säga att den är en "mini-passatdock med simpel framvagn utan stag hit o dit som passaten har, En odödlig motor (TDI90), odödlig växellåda(manuell) och en sjysst inredning i mina ögon, tycker även utsidan ser helt okej ut!(snyggast är ju kombin!) Och för guds skull, köp ingen fransk dieselbil! Dom vet inte vad dom gör!!! Ska det vara diesel då ska det vara VAG bilar då dom är dom enda som har förstått att en dieselbil ska gå så billigt som möjligt!

Mvh/Jon

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Navkapsel
30 augusti 2010 · 4 637 Inlägg

steifan skrev:

EmilHammarlund skrev:
Corolla 3-d årsmodell 98-01 är en bra liten bil.

Bra liten väldigt ful bil wink Iaf det tidigaste med runda lyktorna, men det
kanske inte är så relevant.

http://212.112.179.20/images/50/5043226089.jpg
Lite AMC Pacer-varning är det allt.

Gulligt ju! När man ser helheten ser det inte så jäkligt ut som när man koncentrerar sig på fronten.
Och så ska den ju vara i rödrosa (originalfärg? har sett det på en, mer gay än vanlig rosa tillåmä)

Senast redigerat av EmilHammarlund (5 september 2010)

PorscheJezzica
3 september 2010 · 415 Inlägg

Är lite inne på en Audi A3 tdi-02 Sport!
Ca 130hk...ska åka och kika på en ikväll! smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
S4_Outlaw
9 september 2010 · 3 Inlägg

jag skulle satsa på en polo ev gti snåla och pigga bra utrymme för en sån liten bil

http://www1.garaget.org/archive/8/7740/ … 202423.jpg

Senast redigerat av S4_Outlaw (9 september 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang