Regga upp mc till 72kw utan att sätta in strypning?

Palander Sir
28 augusti 2010 · 201 Inlägg

Tja..  Min hoj är reggad på 25kw men sitter inga strypningar i den  nu ska jag jag köra upp för tung för tung och måste regga upp den över 35kw för att få köra upp med den .

Har beställt 72kw strypning men funderar på att skita i strypningen och undrar om dom kommer märka detta på besiktningen? Vad tror ni?


dom får la dra på en hel del för att se detta och dom kanske inte tar nån längre tur för att kolla detta eller ?

Anledingen att jag reggar den till 72 kw i stället för 92 som är orginal beror på att det är 5000kr till i försäkring.

Hojen är en Suzuki TL1000

Senast redigerat av Palander (29 augusti 2010)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Busgrabb Rejsa ?
28 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

Varför ska du ha 72 Kw ?
Tung hoj = minst 750 cc vid uppkörningen men någon effektbegränsning finns inte.

Edit: Såg att du la till lite info...
Nej dom kommer inte märka det vid provkörning, jag har reggat 25 Kw hojar utan strypning i.
I vissa fall provkör dom inte ens.

Är du säker på att det blir billigare försäkring för dig?
Typ alla försäkringsbolag går på en ursprungliga effekten om du som försäkringstagare inte har "mellan" körkort då kan dom räkna på den lägre effekten.

Senast redigerat av Busgrabb (28 augusti 2010)

Autotech
BMW 335D (2008)
JonR
28 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

www.sporthoj.se kalas sida för sånna funderingar! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
KHRacing
29 augusti 2010 ·

Bilprovningen skiter fullständigt i detta. deras skyldigheter sträcker sig till fordonets säkerhet.

sedan har de inte rätt att dra ur din motor i växlarna för att testa den heller.

Senast redigerat av KHRacing (29 augusti 2010)

Busgrabb Rejsa ?
29 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

KHRacing skrev:
Bilprovningen skiter fullständigt i detta. deras skyldigheter sträcker sig till forsonets säkerhet.

sedan har den inte rätt att dra ur din motor i växlarna för att testa den heller.

Dom skiter ju inte fullständigt i det kan jag säga om du åker dit för att regga hojen med lägre effekt än vad den har från början.
Att dom däremot som du säger drar ur den och märker något är en minimal chans.

På en vanlig kontrollbesiktning däremot så skit dom i det.

Autotech
BMW 335D (2008)
Palander Sir
29 augusti 2010 · 201 Inlägg

Busgrabb skrev:
Varför ska du ha 72 Kw ?
Tung hoj = minst 750 cc vid uppkörningen men någon effektbegränsning finns inte.

Edit: Såg att du la till lite info...
Nej dom kommer inte märka det vid provkörning, jag har reggat 25 Kw hojar utan strypning i.
I vissa fall provkör dom inte ens.

Är du säker på att det blir billigare försäkring för dig?
Typ alla försäkringsbolag går på en ursprungliga effekten om du som försäkringstagare inte har "mellan" körkort då kan dom räkna på den lägre effekten.

--------------------------------------------------

För att få köra upp måste den ha minst 35kw och minst 700cc.. Har redan testat och måste visa upp reggbeviset vid uppkörningen..

JA jag har 2700kr/år nu när den är reggad på 25kw..     vid 72kw får jag 5000/år och fid full 92kw blev det över 10 000kr/år i trafikförsäklring

Länsförsäkringar

Senast redigerat av Palander (29 augusti 2010)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
KHRacing
29 augusti 2010 ·

Busgrabb skrev:

KHRacing skrev:
Bilprovningen skiter fullständigt i detta. deras skyldigheter sträcker sig till forsonets säkerhet.

sedan har den inte rätt att dra ur din motor i växlarna för att testa den heller.

Dom skiter ju inte fullständigt i det kan jag säga om du åker dit för att regga hojen med lägre effekt än vad den har från början.
Att dom däremot som du säger drar ur den och märker något är en minimal chans.

På en vanlig kontrollbesiktning däremot så skit dom i det.

ok, var väl att dra i lite :-)

men hur skall de kunna kolla strypningen då ?... får de riva i förgasarna på bilprovningen ? Tror liksom inte det.
Då skall de vara utbildade för exakt denna förgasarmodellen.

Busgrabb Rejsa ?
29 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

Palander skrev:

Busgrabb skrev:
Varför ska du ha 72 Kw ?
Tung hoj = minst 750 cc vid uppkörningen men någon effektbegränsning finns inte.

Edit: Såg att du la till lite info...
Nej dom kommer inte märka det vid provkörning, jag har reggat 25 Kw hojar utan strypning i.
I vissa fall provkör dom inte ens.

Är du säker på att det blir billigare försäkring för dig?
Typ alla försäkringsbolag går på en ursprungliga effekten om du som försäkringstagare inte har "mellan" körkort då kan dom räkna på den lägre effekten.

--------------------------------------------------

För att få köra upp måste den ha minst 35kw och minst 700cc.. Har redan testat och måste visa upp reggbeviset vid uppkörningen..

JA jag har 2700kr/år nu när den är reggad på 25kw..     vid 72kw får jag 5000/år och fid full 92kw blev det över 10 000kr/år i trafikförsäklring

Länsförsäkringar

Ja men då hade jag åkt och reggat om den till fulleffekt och sedan kört upp.
När du sedan har kortet så skaffa en 25 Kw strypsats om du inte redan har grejerna med intyg och åk in och regga om den igen för att få ner premien, vilken jag ändå tvivlar på att dom på bolaget går med på....

Eller tänkte du regga den på 72 Kw och sedan låta den vara så och pröjsa mer i premie ?

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
29 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

KHRacing skrev:

Busgrabb skrev:

KHRacing skrev:
Bilprovningen skiter fullständigt i detta. deras skyldigheter sträcker sig till forsonets säkerhet.

sedan har den inte rätt att dra ur din motor i växlarna för att testa den heller.

Dom skiter ju inte fullständigt i det kan jag säga om du åker dit för att regga hojen med lägre effekt än vad den har från början.
Att dom däremot som du säger drar ur den och märker något är en minimal chans.

På en vanlig kontrollbesiktning däremot så skit dom i det.

ok, var väl att dra i lite :-)

men hur skall de kunna kolla strypningen då ?... får de riva i förgasarna på bilprovningen ? Tror liksom inte det.
Då skall de vara utbildade för exakt denna förgasarmodellen.

Ne men det gör dom knappt...dom kollar på intyget och ser att det stämmer överens med ditt chassinummer och ev kör en sväng o så e det klart.
Så blir du 600:- fattigare eller vad en regbesikning ligger på idag ?

Autotech
BMW 335D (2008)
RGH
29 augusti 2010 · 134 Inlägg

Tog min hoj på släp till regbesiktning, allt dom gjorde var att kolla att papperna och ramnumret stämde. Startade den inte ens:)

Otur för mig att jag redan monterat strypningen där

BMW 318iS "T" (1990)
Busgrabb Rejsa ?
29 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

M-Levin skrev:
Tog min hoj på släp till regbesiktning, allt dom gjorde var att kolla att papperna och ramnumret stämde. Startade den inte ens:)

Otur för mig att jag redan monterat strypningen där

Man kan köra dit, dom bryr sig inte om det även om du inte har körkort för den behörigheten.

Så var det för mig med när jag reggade en hoj i oktober, dom startade den inte ens tongue

Autotech
BMW 335D (2008)
Palander Sir
29 augusti 2010 · 201 Inlägg

jag tänkte låta den vara reggad på 72kw sedan ..  Läste att en kille som hade reggad på 25kw blev stannad på en kontroll där det fanns en mc polis med som tog en provtur med hojen och märkte det direkt ..  Tänkte att om den reggas på 72Kw så är det kanske inte lika lätt att upptäcka vid provkörning?

Sedan 5000kr/år   så ställer jag av den under vintern så blit det nästan lägre än jag redan har.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
KHRacing
29 augusti 2010 ·

Palander skrev:
jag tänkte låta den vara reggad på 72kw sedan ..  Läste att en kille som hade reggad på 25kw blev stannad på en kontroll där det fanns en mc polis med som tog en provtur med hojen och märkte det direkt ..  Tänkte att om den reggas på 72Kw så är det kanske inte lika lätt att upptäcka vid provkörning?

Sedan 5000kr/år   så ställer jag av den under vintern så blit det nästan lägre än jag redan har.

Då undrar jag: Hur kan polisen känna det ?
Vad ger han rätten att dra ur en hoj i växlarna, även om han inte överskrider hastighesbegränsningarna.

Palander Sir
29 augusti 2010 · 201 Inlägg

Allå jag har testat en reggad 25kw  och den gjorde inte mer än 70km/h innan den börja hacka mm så det upptäcker man ju med det samma.   Körde sånna på kinnekulle på risk 2 .. Gick inte att dra på alls .

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
29 augusti 2010 · 201 Inlägg

Men då vet jag i alla fall att kan kan skita i strypningarna..  smile gött det

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
RGH
29 augusti 2010 · 134 Inlägg

Busgrabb skrev:

M-Levin skrev:
Tog min hoj på släp till regbesiktning, allt dom gjorde var att kolla att papperna och ramnumret stämde. Startade den inte ens:)

Otur för mig att jag redan monterat strypningen där

Man kan köra dit, dom bryr sig inte om det även om du inte har körkort för den behörigheten.

Så var det för mig med när jag reggade en hoj i oktober, dom startade den inte ens tongue

Egentliga anledningen att jag tog den på släp var att jag inte hade mer än a1 kort:) aja

BMW 318iS "T" (1990)
Muttley
29 augusti 2010 ·

Palander skrev:

Busgrabb skrev:
Varför ska du ha 72 Kw ?
Tung hoj = minst 750 cc vid uppkörningen men någon effektbegränsning finns inte.

Edit: Såg att du la till lite info...
Nej dom kommer inte märka det vid provkörning, jag har reggat 25 Kw hojar utan strypning i.
I vissa fall provkör dom inte ens.

Är du säker på att det blir billigare försäkring för dig?
Typ alla försäkringsbolag går på en ursprungliga effekten om du som försäkringstagare inte har "mellan" körkort då kan dom räkna på den lägre effekten.

--------------------------------------------------

För att få köra upp måste den ha minst 35kw och minst 700cc.. Har redan testat och måste visa upp reggbeviset vid uppkörningen..

JA jag har 2700kr/år nu när den är reggad på 25kw..     vid 72kw får jag 5000/år och fid full 92kw blev det över 10 000kr/år i trafikförsäklring

Länsförsäkringar

Länsförsäkringar är roliga. De kan ringa till dig och tala om för dig att de är fulleffekt de går på sen vips så har du försäkring för fulleffekt ändå. Lura inte ett försäkringsbolag heller då de faktiskt skiter i dig om de händer något och de inte står rätt till.

Min 600 var reggad på 50 pållar, från den tiden då man inte fick ha mycket mer effekt i sverige när man importera dem. Och jag klara mig på att försäkra den på 50 hästar med. Fastän där var 100 hästar.

Palander Sir
29 augusti 2010 · 201 Inlägg

jag har ringt länsförsökringar det är dom som gett mig prisuppgiften på dom olika kw.

Jag viste inte när jag köpte hojen att den var  reggad som 25kw köpte den just för övningskörning och uppkörning.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Muttley
29 augusti 2010 ·

Palander skrev:
jag har ringt länsförsökringar det är dom som gett mig prisuppgiften på dom olika kw.

Jag viste inte när jag köpte hojen att den var  reggad som 25kw köpte den just för övningskörning och uppkörning.

De gav min vän bra pris på hans hoj, mellan hoj då. Som han köpt av körskolan. Men efter ett halvår så plötsligt slängde de på att hans hoj skulle vara försäkrad som en fulleffekts. Så de kan de jävlarna.

Busgrabb Rejsa ?
29 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

Palander skrev:
Allå jag har testat en reggad 25kw  och den gjorde inte mer än 70km/h innan den börja hacka mm så det upptäcker man ju med det samma.   Körde sånna på kinnekulle på risk 2 .. Gick inte att dra på alls .

Alltså vad var det för strypning ?
Inte för att dom går bra med rent går dom ju, är ju inte som att sätta en plugg i röret på en moppen.
Dom stryps ju vanligvis med trottelstopp på förgasarhojar och det begränsar bara hur mycket trotteln kan åka upp.
Brickor i insuget har jag med provat och även det gav ren gång.
Nyare hojar med sprut finns ju ibland 25 Kw mappar till eller strypsatser som även där begränsar hur mycket spjället kan öppna vilket ger slö men ren gång.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang