3786
Sök

Renault Scenic -97. Bytt batteri i nyckeln, hur kodar jag nyckeln?

692 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Jag har precis bytt batteriet i nyckeln och nu funkar inte nyckeln, lampan lyser på nyckeln men den fungerar inte mot bilen.

Renault Scenic 1,6 -97

Hur kodar jag nyckeln? Bilen går ej att köra nu pga startspärren.

Snabb hjälp tack!

Mvh

Marcus

2 924 Inlägg
30 augusti 2010
Jag har bytt batteri i en sån nyckel till samma bilmodell utan att behöva koda om dem så jag tror du har något annat problem?
Batteribyte i fjärrkontroller ska heller inte medföra omkodningar.

~ Life is short, have FUN! ~

692 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Okej vad knepigt.

Nyckeln fungerade innan jag bytte batteriet, men man fick nästintill trycka den mot rutan. Därför bytte jag batteriet i hopp om att den skulle fungera på längre avstånd.

Är du säker på att det inte kan krväas omkodning vid batteri byte?

2 924 Inlägg
30 augusti 2010
Smoke skrev:
Okej vad knepigt.

Nyckeln fungerade innan jag bytte batteriet, men man fick nästintill trycka den mot rutan. Därför bytte jag batteriet i hopp om att den skulle fungera på längre avstånd.

Är du säker på att det inte kan krväas omkodning vid batteri byte?

Det behövdes inte när jag gjorde det i alla fall och jag har gjort det 2ggr i 2 stycken orginal fjärrkontroller till samma Renault Scenic 1,6 16V -01 som är min mors bil.
Min förhoppning var oxå längre räckvidd men knappt någon skillnad efter batteribyte men man behövde inte trycka lika hårt.

3 259 Inlägg
30 augusti 2010
Man ska aldrig förvånas över vad en Renault kan göra med sig själv tex bara över en natt!

Vad händer när du stoppar i nyckeln i tändingslåset o vrider om? Lyser det nån symbol på instrumenten som liknar en nyckel?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

692 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Jag har nog löst problemet.

Fick ringa bilbolaget och fick en kod, så nu är startspärren borta men tyvärr fungerar inte nycklarna.
Sitter på jobbet nu så kan inte göra så mycket mer.

Men enligt uppgift så kan ev databoxen har hängt sig på steg 1 i installationen för startspärr samt kodning utav nyckel.

Men ska göra bilen strömlös då jag kommer hem igne och göra om alltihop och förhoppningsvis så fungerar det då:)

2 924 Inlägg
30 augusti 2010
Smoke skrev:

Fick ringa bilbolaget och fick en kod, så nu är startspärren borta men tyvärr fungerar inte nycklarna.

Men enligt uppgift så kan ev databoxen har hängt sig på steg 1 i installationen för startspärr samt kodning utav nyckel.

Men ska göra bilen strömlös då jag kommer hem igne och göra om alltihop och förhoppningsvis så fungerar det då:)

Menade bilbolaget på att en manuell omkodning behövdes vid batteribyte? roll

692 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
peegee skrev:
Smoke skrev:

Menade bilbolaget på att en manuell omkodning behövdes vid batteribyte? roll

Ska jag vara helt ärlig så fick jag inget rakt svar på det. Utan att det kunde förekomma men vanligtvis ska det inte behövas.

Men nu går det att köra bilen ivarjefall, startspärren är öppnad men centrallåset från nyckeln fungerar ej, fjärrlåset alltså.

Så förhoppningsvis funkar det om jag gör bieln strömlös och sen gör om hela kodningen.

692 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Blir till att lämna in bilen på bilbolaget imorgon, jag får bort startspärren men kan inte synka ihop nyckeln med bilen. Så om bilen står viss länge så åker startspärren i igen, och man får slå in 4 siffriga koden för att starta bilen

Sök