Toyota supra Mkiv -95 N/A, är det en dum affär?

wallingstam
1 september 2010 · 474 Inlägg

Tjenare! smile
Går i planerna att sälja bimmern till hösten nu och åka i något gammalt skrot över vintern och ha en pärla stå i garaget när det börjar bli vår igen..

Har kollat runt mellan M3, S4 och nu senaste bilen som har slagit sig fast på hjärnan, supra!

Har hittat en väldigt fräsch! Det är targa, vänsterstyrd, manuell och har inte gått mer än 12k mil MEN det är en N/A och  inte f*n vill man ju åka supra med 230 häst?!

Så då undrar jag lite om man kan turbokonvertera dessa på ett smidigt sätt? Antar att om man gör det så får man problem vid besiktningen varje år, kanske inte är så kul....

Men det är inte helt vanligt med just vänsterstyrt, targa och manuell vilket gör denna bilen intressant för mig..

Tacksam för svar på hur jag ska resonera smile

Sköt om er!!

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Zorz Touch by U
1 september 2010 · 910 Inlägg

Lättare att köpa en Supra färdig med Turbo smile och högerstyrt är lättare än vad man kan tro. Man vänjer sig väldigt fort smile

Jag röstar iaf i första hand på S4 sen så får Supran min andra röst smile

Lycka till i köpandet smile

Touch by U Graphics - Give your car a Touch by U | Dekaler och grafik till din bil
Audi S2 Coupé "TM Racing" (1991)
Audi GT Coupé "Orginal Renovering" (1985)
Nitrometanskada Gött mos
1 september 2010 · 1 096 Inlägg

Jag förstår helt och klart ditt resonemang wink

Du får ju bara öka effekten med 10% och vridmomentet med 20%. Någon annan lösning kan jag inte se.

Hur viktigt är att supran du köper är turbomodellen? Är det viktigt och du inte vill spara/spendera till en targa, vänsterstyrd, manuell OCH turbo (du vet nog lika väl som jag vad prisskillnaden är) så kanske du kan "nöja" dig med en turbo utan targa eller en högerstyrd.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
wallingstam
1 september 2010 · 474 Inlägg

Grejen är den att det är ju en ren sommarbil så targa är fan ett krav om jag ska börja lägga ner pengar på bilen! Höger eller vänsterstyrt kanske inte är det viktigaste, men manuellt vill man ju iaf ha! Men jag vore glad om jag hade vänsterstyrt och nu har jag en på g för bra pris DOCK utan turbo vilken känns lite b... Är väldigt kluven! En vänsterstyrd, targa, manuell med turbo får man betala 3 ggr så mycket för!

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Clintan66
1 september 2010 · 2 011 Inlägg

Hade nog väntat om det är utan Turbo. Tror du kommer tröttna och skall du börja lägga pengar, så tror jag det slutar med att det kostar mer än vad det smakade.

Hade nog försökt finna ett annat exemplar.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
vonU
1 september 2010 · 93 Inlägg

Varför är targa så viktigt? smile
M3'an och S4'an har juh inte targa wink

När jag letade supra (dock tt) så hade jag uk/euro-spec som krav samt AC och manuell.
Det vart en UK för mig, vilket jag inte ångrar en sekund. Dom där extraslantarna man får betala för en vänsterstyrd tycker jag inte att det är värt.

Inget fel på NA-supran om man tänker ha den som sommarbil och bara köra lugnt med, men börjar man gasa och köra bana så kommer man ångra sig snabbt.

wallingstam
1 september 2010 · 474 Inlägg

En supra ska i mina ögon helt enkelt vara targa, är väl lite filmskadad och ni förstår säkert vilken film jag syftar på smile + att vetten är targa och det finns inget skönare en solig sommardag!

Men en N/A är alltså ingen idé om man vill börja kräma ur lite effekt?
Tror det blir så att man får leta bra länge för att hitta en targa, manuell och turbo som någon snäll person kan släppa för runt 150-160tkr!

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
vonU
1 september 2010 · 93 Inlägg

Visst går det väl att hänga på en turbo på NA motorn, men då hamnar du i ungefär samma pris som en med turbo redan skulle jag tro. Sen får du hänga av turbon varje år när du ska till besiktningen.

Tycker du borde hålla i dina 160tkr, lägga till några kronor till under vintern och sen köpa en som har alla dina krav under nästa vår istället.

Nitrometanskada Gött mos
1 september 2010 · 1 096 Inlägg

wallingstam skrev:
En supra ska i mina ögon helt enkelt vara targa, är väl lite filmskadad och ni förstår säkert vilken film jag syftar på smile + att vetten är targa och det finns inget skönare en solig sommardag!

Men en N/A är alltså ingen idé om man vill börja kräma ur lite effekt?
Tror det blir så att man får leta bra länge för att hitta en targa, manuell och turbo som någon snäll person kan släppa för runt 150-160tkr!

Ja det lär det göra smile men den som väntar på något gott den väntar alltid förlänge !

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
1 september 2010 · 1 418 Inlägg

Jag tror att många här e lite för insnöade på turbo. Visst, dom går bättre med turbon men en N/A kan nog vara bra underhållande dom oxå. Och vill du sen ha mer effekt kan du ju alltid slänga på en liten kompressor smile

Sen om jag hade haft en Supra och en Corvette å ska ut å 'leka' lite så hade iaf jag tagit ut Corvetten ist, De lär nog kosta mer än de smakar för att få en Supra att kunna konkurera med en Corvette C6a både prestanda och chassimässigt.

Supran kan du ju ist ha mer till vardags då den faktiskt har ett baksäte och ett bagage till skillnad mot Corvetten.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Mercedes 300CE "Angel of Mercy" (1988)
Chevrolet Camaro "Hokka Racing" (1998)
Cadillac CTS Sport Luxury "Stealth" (2004)
vonU
1 september 2010 · 93 Inlägg

_night_stalker_ skrev:
Jag tror att många här e lite för insnöade på turbo. Visst, dom går bättre med turbon men en N/A kan nog vara bra underhållande dom oxå. Och vill du sen ha mer effekt kan du ju alltid slänga på en liten kompressor smile

Sen om jag hade haft en Supra och en Corvette å ska ut å 'leka' lite så hade iaf jag tagit ut Corvetten ist, De lär nog kosta mer än de smakar för att få en Supra att kunna konkurera med en Corvette C6a både prestanda och chassimässigt.

Supran kan du ju ist ha mer till vardags då den faktiskt har ett baksäte och ett bagage till skillnad mot Corvetten.

Jag är kanske en av dom som du tycker är insnöad på turbo, men med tanke på att han har en vette så skulle en N/A supra kännas som en gammal volvo 240 när han ska ut med den.
Mycket vill ha mer, då blir det snabbt att han vill kräma ur mer effekt, och då är det juh nästan turbo som gäller (iochmed att det finns MÄNGDER med beggade supradelar, inte minst orginalaggregat om man vill göra det enkelt för sig).

Förresten, har du provsuttit baksätet i en supra? tongue Ingen av mina vänner vill åka mer än nödvändigt i baksätet smile

Clintan66
1 september 2010 · 2 011 Inlägg

vonU skrev:
Visst går det väl att hänga på en turbo på NA motorn, men då hamnar du i ungefär samma pris som en med turbo redan skulle jag tro. Sen får du hänga av turbon varje år när du ska till besiktningen.

Tycker du borde hålla i dina 160tkr, lägga till några kronor till under vintern och sen köpa en som har alla dina krav under nästa vår istället.

Håller med här. Vänta lite. Kommer säkert fler exemplar nu under kommande vinter som skall sälja.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
1 september 2010 · 1 418 Inlägg

vonU skrev:

_night_stalker_ skrev:
Jag tror att många här e lite för insnöade på turbo. Visst, dom går bättre med turbon men en N/A kan nog vara bra underhållande dom oxå. Och vill du sen ha mer effekt kan du ju alltid slänga på en liten kompressor smile

Sen om jag hade haft en Supra och en Corvette å ska ut å 'leka' lite så hade iaf jag tagit ut Corvetten ist, De lär nog kosta mer än de smakar för att få en Supra att kunna konkurera med en Corvette C6a både prestanda och chassimässigt.

Supran kan du ju ist ha mer till vardags då den faktiskt har ett baksäte och ett bagage till skillnad mot Corvetten.

Jag är kanske en av dom som du tycker är insnöad på turbo, men med tanke på att han har en vette så skulle en N/A supra kännas som en gammal volvo 240 när han ska ut med den.
Mycket vill ha mer, då blir det snabbt att han vill kräma ur mer effekt, och då är det juh nästan turbo som gäller (iochmed att det finns MÄNGDER med beggade supradelar, inte minst orginalaggregat om man vill göra det enkelt för sig).

Förresten, har du provsuttit baksätet i en supra? tongue Ingen av mina vänner vill åka mer än nödvändigt i baksätet smile

Ja, har suttit bak i en supra smile Ha du testat baksätet i en sån camaro som jag har? smile De är tom mindre plats bak i en sån smile Tur att man själv är ägare till bilen med litet baksäte så man slipper sitta bak i den, antar att du tycker lika tongue

Förstår precis hur du menar. Anledningen till att jag nämnde kompressor va att de är ju mindre jobb att montera en sån än en turbo och kan nog va enklare att dölja en sån oxå smile
De jag menade med ''insnöade på turbo'' är att många på den här sidan verkar anse att en turbo motor är överlägsen alla andra motorer.

-------------------


Kostar dom verkligen 3ggr så mkt som en sån här N/A? Då måste de väl nästan bli billigare att trimma en N/A till samma effekt som en org med turbo har? Lr är jag ute på grusvägen å vinglar?

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Rinnegan Malleus Malificarum
1 september 2010 · 2 401 Inlägg

_night_stalker_ skrev:
Ja, har suttit bak i en supra smile Ha du testat baksätet i en sån camaro som jag har? smile De är tom mindre plats bak i en sån smile Tur att man själv är ägare till bilen med litet baksäte så man slipper sitta bak i den, antar att du tycker lika tongue

Förstår precis hur du menar. Anledningen till att jag nämnde kompressor va att de är ju mindre jobb att montera en sån än en turbo och kan nog va enklare att dölja en sån oxå smile
De jag menade med ''insnöade på turbo'' är att många på den här sidan verkar anse att en turbo motor är överlägsen alla andra motorer.

-------------------


Kostar dom verkligen 3ggr så mkt som en sån här N/A? Då måste de väl nästan bli billigare att trimma en N/A till samma effekt som en org med turbo har? Lr är jag ute på grusvägen å vinglar?

En Euro-spec i bra skick med TT, 6 växlad låda och targa går för 350k+ varenda dag i veckan.

Dock så blir det dyrare i längden att sätta på turbo på en N/A, bara för att hinka lös det eller rent utav byta motor varje år innan besiktningen. Så givetvis så går det ju, men det blir en jävla massa jobb för att kunna köra en bil ett visst par månader per år.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
1 september 2010 · 1 418 Inlägg

Rinnegan skrev:

_night_stalker_ skrev:
Ja, har suttit bak i en supra smile Ha du testat baksätet i en sån camaro som jag har? smile De är tom mindre plats bak i en sån smile Tur att man själv är ägare till bilen med litet baksäte så man slipper sitta bak i den, antar att du tycker lika tongue

Förstår precis hur du menar. Anledningen till att jag nämnde kompressor va att de är ju mindre jobb att montera en sån än en turbo och kan nog va enklare att dölja en sån oxå smile
De jag menade med ''insnöade på turbo'' är att många på den här sidan verkar anse att en turbo motor är överlägsen alla andra motorer.

-------------------


Kostar dom verkligen 3ggr så mkt som en sån här N/A? Då måste de väl nästan bli billigare att trimma en N/A till samma effekt som en org med turbo har? Lr är jag ute på grusvägen å vinglar?

En Euro-spec i bra skick med TT, 6 växlad låda och targa går för 350k+ varenda dag i veckan.

Dock så blir det dyrare i längden att sätta på turbo på en N/A, bara för att hinka lös det eller rent utav byta motor varje år innan besiktningen. Så givetvis så går det ju, men det blir en jävla massa jobb för att kunna köra en bil ett visst par månader per år.

Okej, så dyra ändå.. Fast iofs, de e ju enpopulär bil med skaplig prestanda org så de är rätt förståligt ändå smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Rinnegan Malleus Malificarum
1 september 2010 · 2 401 Inlägg

_night_stalker_ skrev:
Okej, så dyra ändå.. Fast iofs, de e ju enpopulär bil med skaplig prestanda org så de är rätt förståligt ändå smile

Det är ju mest trimningspotentialen som lockar unga köpare, samt att Supran har haft sin roll i en del bil-filmer gör ju den inte mindre attraktiv.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Aerodynamik ...
1 september 2010 · 7 120 Inlägg

Rinnegan skrev:

_night_stalker_ skrev:
Okej, så dyra ändå.. Fast iofs, de e ju enpopulär bil med skaplig prestanda org så de är rätt förståligt ändå smile

Det är ju mest trimningspotentialen som lockar unga köpare, samt att Supran har haft sin roll i en del bil-filmer gör ju den inte mindre attraktiv.

Ja, precis. För hur många turbo Supror rullar det egentligen som inte har BPU iaf? tongue
Eclipse, Rx-7, S2000 m.m. har inte fått samma genombrott som Supra trots medverkan i samma filmer. Tror helt enkelt att folk tycker Supran är snyggare och 'stabilare'. smile

Rinnegan Malleus Malificarum
1 september 2010 · 2 401 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Ja, precis. För hur många turbo Supror rullar det egentligen som inte har BPU iaf? tongue
Eclipse, Rx-7, S2000 m.m. har inte fått samma genombrott som Supra trots medverkan i samma filmer. Tror helt enkelt att folk tycker Supran är snyggare och 'stabilare'. smile

Tycker själv att Supran är helt klart väldigt snygg, och ger nästan en modern muskelbils känsla, fast du vet.. utan att vara en muskelbil.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Nitrometanskada Gött mos
1 september 2010 · 1 096 Inlägg

Rinnegan" skrev:
En Euro-spec i bra skick med TT, 6 växlad låda och targa går för 350k+ varenda dag i veckan.

Dock så blir det dyrare i längden att sätta på turbo på en N/A, bara för att hinka lös det eller rent utav byta motor varje år innan besiktningen. Så givetvis så går det ju, men det blir en jävla massa jobb för att kunna köra en bil ett visst par månader per år.

350k... Då menar du rättså rejält påkostad va?

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Rinnegan Malleus Malificarum
1 september 2010 · 2 401 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
350k... Då menar du rättså rejält påkostad va?

Nejdå. I snitt så har de Suprorna jag har kollat på legat på cirka 350k. Har sett ett bra antal original Supror som har legat på desto mer. De flesta av dem var dock BPU trim, men det kostar inte ett antal hundra tusen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang