Krav på avgasrening enl förordning (2001:1085)

epoxxy
6 september 2010 · 94 Inlägg

(Lägger denna tråd i allmänt då jag inte vet annars vart den ska ligga.)

Detta inlägg handlar om bilar av årsmodell 1976-1988 wink

Om vi nu tar och slår våra kloka huvuden ihop för att tolka denna förordning.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20011085.htm

Vad jag kan läsa mig till i 3§ så står det att fordonet skall "vara försett med utsläppsbegränsande anordningar som fungerar"
- Men det står inte att denna anordning måste vara en katalysator

Och om man läser 4§ så står det att fordonet skall uppfylla avgaskraven "för vissa äldre bilar enl. bilaga 2"
- Det står fortfarande inget om att det måste vara en katalysator som håller värdena i chack.

Sedan kollar man bilaga 2 som innefattar ett fordon som är av årsmodell 1976-1988 klassas som "Övriga äldre lätta bilar".
Där den klassen har sina egna avgas gränsvärden, fortfarande inget skrivet om att det måste sitta en katalysator på bilen, sålänge som värdena är under gränsvärdena.

Kan någon hjälpa mig att hitta det stycket som i klartext beskriver att "utsläppsbegränsande anordningar" måste vara en katalysator, och inte bara ett avgassystem t.ex. (som i slutänden ändå är inom gränsvärdena)

Jag tolkar texten som att fordon mellan 1976 och 1988 endast skall vara inom gränsvärdena men att det inte behöver vara en katalysator utan att det kan vara andra "utsläppsbegränsande anordningar" som ser till att värdena inom gränsvärdena.

Hoppas detta ger upphov till lite kommentarer wink

Senast redigerat av epoxxy (6 september 2010)

titum
6 september 2010 · 164 Inlägg

det är inget krav på katalysator då......

Men det finns en bildata skylt i motorrummet som har lite förkortningar så att man vet vilka utsläpps begränsade annordningar bilen har

har bilen te.x. koden 3CL på denna så betyder det att bilen hade 3 vägskatalysator från fabrik, och denna skall alltid vara monterad då du inte får försämra bilens avgasrening

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang