Vanliga fel på Saab 900/9-3, 9000 o 9-5 + mer info om bilarna

Saabare Avstängd
1 juli 2006 · 1 106 Inlägg

Saab 900:
Köpguiden 
"Saab 900 är bland det mest kör- och krocksäkra du kan välja. Men den är tung och klumpig och har en sikt som påminner om kolkällare. Medelgod kvalitet, och inte allt för höga kostnader. Irriterande småfel förekommer ganska ofta."
/Aftonbladet


Ska du köpa en begagnad 900 bör du se upp med i första hand följande:
Problem med avgasreningen hos förgasarbilarna, katalysatorbilarna däremot hör till marknadens pålitligaste.
Bromsar
Skadade skyddsbälgar för drivknutar
Stötdämpare
Spindelleder Läckande värmepaket
Växellådan, lyssna efter missljud vid körning på de högsta växlarna.
Vanligast vid miltal över 12.000.
I övrigt är Saab 900 en bil med bra totalekonomi, bra krocksäkerhet och enastående köregenskaper speciellt på vintern. Bilarna har också relativt bra motstånd mot rosten, se upp med dörrarnas nederdelar och skärmkanter. Är det en turbo du är ute efter bör den inte vara äldre än 88-års modell. Då infördes nämligen vattenkylning av turboaggregatet vilket medförde en driftsäkrare bil.

En bil är ju aldrig bättre än när de sista årsmodellerna kommer. Därför kan man utan att riskera alltför mycket utan problem slå till på en begagnad 900 från 90-talet.

Svaga punkter år för år: Enligt KoV:s bilunderhållsundersökning 1992
1978-83: Stötdämpare, fjädring, hjulupphängning
1984-86: Drivaxlar, bromsbelägg, strålkastarrengörare
1987-89: Bromsbelägg, bromsar övrigt
1990-91: Bränslesystem

Fel man bör söka efter på tidiga modeller av Saab 900(94-95)(ng):
Drivaxlar
Bromsproblem, rostiga skivor bak
Stolarnas fästning
Vibrationer i framvagnen
Lack som lossnar
Lister runt strålkastare och fönster som lossnar
De flesta av dessa fel är som sagt barnsjukdomar och bör inte förekomma på årsmodeller efter 96. Däremot är modellen förskonad från större fel på motor och växellåda.

De fel som finns på New 900 kan även uppstå på Classic 9-3. En gång såg jag en 9-3 med massor av rost vid nederkant av dörrar.
_________________________________________________________________________________
Saab 9000:
Fråga som ständigt dyker upp och jag tänkte det kunde vara idé att försöka sammanställa en liten lista som kan vara bra t.e.x vid ett begagnatköp.
Blir ju lite lurigt då felen/bristena skiljer sig något mellan årsmodellerna men jag gör ett försök:

Rost:
-Dörrarnas underkanter.
-Nederkant huv.
-Nederkant bagagelucka.
-Framrutramen.
-Skärmkanter.
-Runt taklucka.

Motor:
-Trasiga DI kasetter.
-Spucken drivrem (lättast att se om man tittar ovanifrån där den röda pilen pekar).



-Dåliga motorkuddar (främst övre).



-Läckande ventilkåpspackning.



-Läckande topplockspackning.
-Tickande tryckare.
-Slammrande balansaxelkedja.
-Laddar den som den skall?
-Lyser "check engine" lampan?


Värme/ventilation:
-Acc:n fungerar den:
Blir det varmt?
Blir det kallt?
Fungerar fläkten?
-Problem med imma?
-Hur låter fläktarna i bakdörrarna?
-Läckande värmepaket.

Chassi:
-Glapp styrväxel/inre knutar.
-Slappa bakre länkarmsbussningar (1).
-Erjade lagerstöd (2).




Bromsar
-Rostiga bakre skivor.
-Trasig ABS pump (Mark II)
-Lyser bromskontrollamporna?
-Rostiga bakre bromsrör.

Transmission:
-Slappt växellådslänkage.
-Oljud växellåda.
-Knackande/glappa drivknutar.
-Växlar som hoppar ur.

El.
-Tempereturmätaren lågt/högt/ojämt värde.
-Trasig belysning i knappar, reglarse, ACC och EDU.
-Ej fungerande lykttorkare.
-Ej fungerande farthållare (främst 91-92)
-Ej fungerande TCS.

Övrigt:
-Spolarvätska läcker ut (trasig backventil).



-Solskyddet på förarsidan, stannar ej i övre läget.
-Spruckna baklampglas.
-Sprucken reflexramp.
________________________________________________________________________________

Saab 9-5:
*Dålig vevhusentilation som kan förstöra motorn. Saab har lovat ersätta felet utan kostnad – men kolla noga detta innan köpet. 
*Problem med tänd-boxen. 
*Kolla om bilen är chips-trimmad. Det kan betyda hårdkörd. 
*Trasiga digaldisplayer
_________________________________________________________________________________

Motorer som finns i New 900:
*2,0i 130 hk
*2,3i 150hk
*2,5 V6 170 hk(är inte så vanlig på nyare new 900)
*2,0T 185 hk T5

Motorer som finns i Classic 9-3:
*2,0i 130 hk (98-00)
*2,3i 150 hk(Endast på 98:or)
*2,0t 154 hk T5 (99-00)
*2,0T 185 hk T5 (98-00)
*2,0T 200 hk T5 (99-00
*2,0t 150 hk T7 (00-02)
*2,0T 185 hk T7 (00-02)
*2,0T 205 hk T7 (00-02)
*2,3T 225 hk T7 (99-00, endast i Viggen modeller)
*2,2 TiD (98-02)

Motorer som finns i 9000:
*2,0i 130 hk
*2,3i 150 hk
*2,0t 150 hk T5
*2,3t 170 hk T5
*2,3T 200 hk T5
*2,3T 225 hk T5(Endast i Aero)
*3,0 V6 utan turbo ?hk

Motorer som finns i 9-5:
*2,0t 150 hk T7
*2,3t 170 hk T7(98-00)
*2,3t 185 hk (01-?)
*2,3T 230 hk (99-01
*2,3T 250 hk (02-05)
*3,0t V6 200 hk(99-01)
*Finns säkert fler motorer jag inte vet om.
_________________________________________________________________________________

T5=Röd DI-kasset
T7=Svart DI-kasset

Man ska dock akta sig för T7:or då den har kända motorfelet med vevhuset och DI-kasseten. V6 motorn med turbo har inte det felet. Man bör dock notera att 9000 3,0 V6 inte har turbo medan 9-5 3,0 V6 har turbo. Om man köper en T7 så bör man fråga om det är åtgärdat innan man köper bilen. Kan vara bra information till dem som vill köpa en begagnad Saab. Notera också att NG och OG är påhittat som av andra personer. Saab kallade aldrig sina modeller för NG och OG.

Gamla 900:Classic 900
Nya 900:New 900
Gamla 9-3:Classic 9-3
Nya 9-3: SS/SC

Fler kända fel hos Saab:
*Displayerna är känt hos Saab då pixlar/tecken försvinner från digitaldisplayerna
*AC:n bör kollas(Händer oftast på 900/9-3)
*Lacksläpp på bakluckan(9-5 men endast på 02:or. Stod så på STCS forumet)
*Rost i nederkant av dörrar och baklucka(händer oftast på new 900 på 94 och 95 årsmodeller, räknas som lack som släpper)
*Bakre fjädring på 9-5
_________________________________________________________________________________

Bultcirklar:
Classic 900(88-93):4/108
New 900:5/110
9000(85-98):4/108
Classic 9-3:5/110
9-5:5/110

De fälgar med 5/110 passar på New 900, 9-3, 9-5 samt Opel med 5/110
De fälgar med 4/108 passar på Classic 900, 9000 samt Volvo 850 4-bult
_________________________________________________________________________________

Ni kan oxå lägga till mer info om jag har glömt att skriva något.

Senast redigerat av Saabare (2 juli 2006)

Livet startar vid 220 km/h
Founder
2 juli 2006 · 1 414 Inlägg

Lite redigeringar:
- Det finns T5 motorer med svart DI-Kassett (tänd kasset)

Här är lite fler motorer till 9-5
- 185 hk 2,3t 01-06
- 260 hk 2,3T 06-
- 220 hk 2,3T 03-06
- 180 hk 2,0t Biopower T7 05-
- 210 hk 2,3t Biopower T7 07-
- 177 hk 3,0t Diesel V6 02-04
- 2.2 TiD Diesel 120 hk 98-05
- 1,9 T8 8 ventilers diesel 06- (silver T på emblemet)
- 1,9 T8 16 ventilers diesel 06- (rött T på emblemet)

På 9-3 gick 225 hk motorn fram till 2002 men då bara till USA. Viggen slutade säljas i Sverige 2000.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
2 juli 2006 · 1 414 Inlägg

Även vanligt fel på 900/9-3 är att bagageluckan tar emot stötfångaren, speciellt Viggen och skrapar upp lacken som sedan leder till rost på luckan...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Saabare Avstängd
2 juli 2006 · 1 106 Inlägg

Tack för att du har lagt till mer info. Lyfter lite.

Livet startar vid 220 km/h
Evildream Scania arbetare
2 juli 2006 · 364 Inlägg

Tempereturmätaren lågt/högt/ojämt värde.

Har själv detta fel på min 9000 cs.. har bytt termostat. Det blev iaf en lite bättre iaf.. Finns det någon givare man ska byta i kylaren? Och vart sitter den?..

Audiholic!
Hamilton
3 juli 2006 · 8 864 Inlägg

Evildream skrev:
Tempereturmätaren lågt/högt/ojämt värde.

Har själv detta fel på min 9000 cs.. har bytt termostat. Det blev iaf en lite bättre iaf.. Finns det någon givare man ska byta i kylaren? Och vart sitter den?..

Vanligt fel på 9000 du får nog byta instrumentet

Fotograf på tierpidag.se
Gizmojohan
3 juli 2006 · 3 295 Inlägg

bultcirklar saab 99/90/900 -87 4/114,3

Founder
3 juli 2006 · 1 414 Inlägg

Evildream skrev:
Tempereturmätaren lågt/högt/ojämt värde.

Har själv detta fel på min 9000 cs.. har bytt termostat. Det blev iaf en lite bättre iaf.. Finns det någon givare man ska byta i kylaren? Och vart sitter den?..

Jag hade provat att gå på sensorerna först,... oftast är det ett sensor fel snarare än ett mätarfel...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Saabare Avstängd
3 juli 2006 · 1 106 Inlägg

Slave_joe skrev:
bultcirklar saab 99/90/900 -87 4/114,3

Tack för infot. Alla är välkomna o rätta eller lägga till info.

Livet startar vid 220 km/h
Evildream Scania arbetare
3 juli 2006 · 364 Inlägg

Founder skrev:

Evildream skrev:
Tempereturmätaren lågt/högt/ojämt värde.

Har själv detta fel på min 9000 cs.. har bytt termostat. Det blev iaf en lite bättre iaf.. Finns det någon givare man ska byta i kylaren? Och vart sitter den?..

Jag hade provat att gå på sensorerna först,... oftast är det ett sensor fel snarare än ett mätarfel...

Vart sitter dom sensorerna?

Audiholic!
Saabare Avstängd
7 juli 2006 · 1 106 Inlägg

Lyfter

Livet startar vid 220 km/h
Founder
7 juli 2006 · 1 414 Inlägg

Evildream skrev:

Founder skrev:

Evildream skrev:
Tempereturmätaren lågt/högt/ojämt värde.

Har själv detta fel på min 9000 cs.. har bytt termostat. Det blev iaf en lite bättre iaf.. Finns det någon givare man ska byta i kylaren? Och vart sitter den?..

Jag hade provat att gå på sensorerna först,... oftast är det ett sensor fel snarare än ett mätarfel...

Vart sitter dom sensorerna?

Oljetemp sensorn sitter oftast efter oljefiltret eller i samband med det, vet inte precis vart det sitter på 9000...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Palicuse
2 januari 2007 · 1 129 Inlägg

När ja kollade på en del tester som gjorts på saab 900 och 9-3 så var det både mycke negativt och positivt om bilarna.

Jag tycker att det är lite konsitgt att saabarna har så bra rykte med tanke på det betyg dom har fått på visa tester.

Monza40
3 januari 2007 · 7 Inlägg

Hamilton skrev:

Evildream skrev:
Tempereturmätaren lågt/högt/ojämt värde.

Har själv detta fel på min 9000 cs.. har bytt termostat. Det blev iaf en lite bättre iaf.. Finns det någon givare man ska byta i kylaren? Och vart sitter den?..

Vanligt fel på 9000 du får nog byta instrumentet

Lösningen: http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html

BMW-M
21 mars 2010 · 70 Inlägg

tjenare.. jag har en saab 900 2.0t som misständer på vissa tempraturer..?? när motorn är på arbets temp så e allt braa men så fort den har kylt ner sig i typ 1tim å man startar den så börjar den å puttra å låta som en bubla motor i typ kanske 1min sen försvinner de..

är det tändkasseten el stiften som e fel??

tack för era svar

BMW 730d "Lyxkryssare" (2010)
Aerocombi Xenoholic
21 mars 2010 · 2 559 Inlägg

Prova att byta stiften, NGK BCPR7ES11 ska du ha wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
BMW-M
21 mars 2010 · 70 Inlägg

Aerocombi skrev:
Prova att byta stiften, NGK BCPR7ES11 ska du ha wink

okeyy tack de ska jag testa att göra wink

BMW 730d "Lyxkryssare" (2010)
BMW-M
23 mars 2010 · 70 Inlägg

Aerocombi skrev:
Prova att byta stiften, NGK BCPR7ES11 ska du ha wink

tjaa ja kolla upp stiften de satt i ngk BCPR6E11 stift i den :S de förklarar ju allt slog upp de på google de va fann jävla Honda stift till accord å sånt, jävla gubbe som ägde den innan mig gud vet hur han tänkte när han köpte dom hehehe

BMW 730d "Lyxkryssare" (2010)
Mangisen
23 mars 2010 · 1 034 Inlägg

Founder skrev:
Lite redigeringar:
- Det finns T5 motorer med svart DI-Kassett (tänd kasset)

Här är lite fler motorer till 9-5
- 185 hk 2,3t 01-06
- 260 hk 2,3T 06-
- 220 hk 2,3T 03-06
- 180 hk 2,0t Biopower T7 05-
- 210 hk 2,3t Biopower T7 07-
- 177 hk 3,0t Diesel V6 02-04
- 2.2 TiD Diesel 120 hk 98-05
- 1,9 T8 8 ventilers diesel 06- (silver T på emblemet)
- 1,9 T8 16 ventilers diesel 06- (rött T på emblemet)

På 9-3 gick 225 hk motorn fram till 2002 men då bara till USA. Viggen slutade säljas i Sverige 2000.

vad jag vet finns endast t5 motorn med röd tändkassett.. sitter de svart på är den utbytt

Mangisen
23 mars 2010 · 1 034 Inlägg

Palicuse skrev:
När ja kollade på en del tester som gjorts på saab 900 och 9-3 så var det både mycke negativt och positivt om bilarna.

Jag tycker att det är lite konsitgt att saabarna har så bra rykte med tanke på det betyg dom har fått på visa tester.

du får provköra en och bilda en egen uppfattning smile
På min saab i snart 5000 mils ägo är JAG iallafall mkt nöjd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang