Trubbel Tomgång v70 2,5T -99

Imalas
7 september 2010 · 88 Inlägg

Hejsan!


För ett tag sedan så gick Gas-spjället sönder på min v70
Jag har nu fått tag i ett nytt (fungerande enligt skroten) med samma nummer som det gammla och satt dit.

Nu idag när jag skulle starta igång bilen så startar den enbart om man kör med startgas
Och när den väl går igång så blöddrar den samt att det ej går att komma högre upp i varv än
1500/v ( Även om pedalen är i bott)

Om man försöker utan Start-gas så hoppar den igång för att gå upp till 1000/v för att sedan dampa ner och bilen dör.

Har kollat om den tar tjuvluft och det gör den inte.
och alla slangar sitter som dom ska.

vad kan felet vara?

Tomgångs motor?

All hjälp är välkommet!

ante123
9 september 2010 · 546 Inlägg

har du nå felkoder?

Beeenny
9 september 2010 · 982 Inlägg

låter som spjället ändå

volvo-racer
9 september 2010 · 724 Inlägg

Måste man inte "gifta" ihop den nya spjället med bilen genom datorn?

Mitsuhini
9 september 2010 · 337 Inlägg

du får tokigt fel blandning. dock vet jag inte någon bra lösning på detta, prova o nolla datorn.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Imalas
7 oktober 2010 · 88 Inlägg

Tackar för alla svar!

Nu är det så att bilen står ute på landet och för att nolla boxen så måste man in till
Rejmes vad jag har förstått via OBD,

Eller finns det något annat sett man kan nolla boxen?

En fråga till,

Bilen är ju en automat och min fråga är om jag törs boksera in den till verkstad för att läsa koder O.sv?

Mvh

JonasHalt
7 oktober 2010 · 699 Inlägg

Imalas skrev:
Tackar för alla svar!

Nu är det så att bilen står ute på landet och för att nolla boxen så måste man in till
Rejmes vad jag har förstått via OBD,

Eller finns det något annat sett man kan nolla boxen?

En fråga till,

Bilen är ju en automat och min fråga är om jag törs boksera in den till verkstad för att läsa koder O.sv?

Mvh

Om du kan ha igång bilen på tomgång så fungerar det att bogsera bilen till verstaden för att programera om spjället.. Annars är det släp som gäller..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Marlboroman
7 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Imalas skrev:
För ett tag sedan så gick Gas-spjället sönder på min v70
Jag har nu fått tag i ett nytt (fungerande enligt skroten) med samma nummer som det gammla och satt dit.

Tomgångs motor?

Kollat så att alla nummer stämmer på spjället och att det kommr från en likadan bil? Ska man chansa att byta spjäll så lär man hitta ett från en likadan bil helst om det är ett elektroniskt spjäll.

Har man det elektroniska spjället så finns det ingen tomtgångsmotor

Imalas skrev:
Bilen är ju en automat och min fråga är om jag törs boksera in den till verkstad för att läsa koder O.sv?

Beror på hur långt det är. Max 30 km/h i 20 km/h står det i boken om man har automat

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
spokenratt
7 oktober 2010 · 3 860 Inlägg

volvo-racer skrev:
Måste man inte "gifta" ihop den nya spjället med bilen genom datorn?

Ja, är det inte så, att du måste ha ny mjukvara för spjället? Polare bytte på sin s60 och han fick ha ny mjukvara...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Ford91
8 oktober 2010 · 74 Inlägg

prova att rengöra spjället och ibland så nollar sig bilar om man tar av minuspolen i några minuter då försvinner alla gammla felkoder som kan ligga och spöka.

Mitsuhini
9 oktober 2010 · 337 Inlägg

Marlboroman skrev:
Beror på hur långt det är. Max 30 km/h i 20 km/h står det i boken om man har automat

hehe hur går det till?

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Marlboroman
9 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Mitsuhini skrev:

Marlboroman skrev:
Beror på hur långt det är. Max 30 km/h i 20 km/h står det i boken om man har automat

hehe hur går det till?

Den som listar ut det kan riskfritt bogsera en bil med automatlåda wink Naturligtvis har jag skrivit fel och det korrekta är 30km i 20 km/h

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mitsuhini
10 oktober 2010 · 337 Inlägg

hehe det är inte lätt när det är svårt wink

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang