O-ringat vs 3-lager MLS Cometic packning

jonTe
13 september 2010 · 5 710 Inlägg

Tack för en bra förklaring Göran!

Vidare frågor:

Ovansidan på denna stålring förser man med en egg - "pyramid" - som skall äta sig in i toppen när man drar åt.

Hur blir det då när du lossar på toppen och vill dra åt igen....då har du ju ett dike som pyramiden lägger sig i = du får inte samma tryck i förbandet?

MVH Jonas
..............
Sharky
13 september 2010 · 10 287 Inlägg

Varför skall du lossa toppen? Är du nyfiken...tongue

Nåja, enligt uppgift så skall man klara typ tre gånger innan man måste ta ett slick på toppen.
Jag klarade två gånger i alla fall (fråga mig inte varför jag var tvungen att göra det två gånger)

Du kan fundera på hur noga det är att få alla fyra på exakt samma höjd hur och man löser det rent praktiskt (finns en enkel - pragmatisk - lösning)

/Göran

jonTe skrev:
Hur blir det då när du lossar på toppen och vill dra åt igen....då har du ju ett dike som pyramiden lägger sig i = du får inte samma tryck i förbandet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
marcusss
13 september 2010 · 44 Inlägg

vet inte om du missa mitt inlägg så här kommer det igen.

Ja det va min tanke.

Nej det har jag inte gjort. Har ingen som helst erfarenhet innan detta bygge. igentligen va det meningen att den skulle sitta på en 2.9 l v6 men nu har de blivit en volvo ist.

Hx40 med 17 avgashus är det. Kanske är alldelles åt pipsvängen fel?

Okej då behöver jag inge kosta på mig nån dyr topppacking..




Sharky skrev:
Skall du köra kolvarna från en sugis? Vill du ta av dom för att sänka kompet då
antar jag. I så fall skall man inte svarva av hela ytan utan man skall svarva en grop i mitten.

400Hkr kör man på orginal packning om man bygger vettigt.

HX40? Har du räknat på det? Vilken sort i så fall?

Torpis käkar pumpdiagram till frukost men jag har en känsla av att HX40 blir trött på en 400Hkr motor. (Du kommer att varva kanske max 6500 med effekttopp på typ 5800-6000).

Här har du lite siffror:

8blade hx35 = 52-54lb/min.
7blade hx35 = 58-60lb/min
8blade hx40 = 60-62lb/min
Super40 or hx40 pro = 68-71lb/min

HX35 med 52lb/min motsvarar 430Hkr vilket skulle bättre matcha ett 400Hkr bygge.

/Göran




marcusss skrev:
svarvade kolvar 1mm?
h-profil stakar
hemmabyggt grenrör
megasquirt
intercooler
mds tändsystem
Topplocksbultar 12:9
holset hx40
Hemma byggt insug

Kan tilläga att motorn är helrenoverad.

sedan tillkommer ju allt runt om som
bränslepumpar, spridare mm.

som det är nu så har jag en orginal 530 topp som skall bytas ut mot en preppad 531 alt 405..(har ingen än) hojta till om någon har en vettig..

vet inte hur högt det går att satsa med denna setup, 400?hk


Sharky skrev:
Det man egentligen vill veta är vilken effekt du bygger för / satsar på. Det är oändligt mycket lättare då att ge vettiga tips.

/Göran


Sharky
13 september 2010 · 10 287 Inlägg

Jag är inte riktigt rätt person att rekommendera aggregat men jag tycker (från pumpdiagram) att HX40 är väl stort för 400Hkr.

/Göran

marcusss skrev:
vet inte om du missa mitt inlägg så här kommer det igen.

Hx40 med 17 avgashus är det. Kanske är alldelles åt pipsvängen fel?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
grindborg1
13 september 2010 · 326 Inlägg

hx40 med avgashus 17 låter stort tongue du kommer få dålig spoolt up iaf smile

Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
torpis Forummoderator
13 september 2010 · 10 576 Inlägg

grindborg1 skrev:
hx40 med avgashus 17 låter stort tongue du kommer få dålig spoolt up iaf smile

samtidigt behöver det inte bli så illa som det låter om man bygger pulssplittat grenrör och använder avgasbandage.  Dock så hade ju en hx35 vevat igång tidigare än hx40 likförbannat wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
marcusss
13 september 2010 · 44 Inlägg

torpis skrev:

grindborg1 skrev:
hx40 med avgashus 17 låter stort tongue du kommer få dålig spoolt up iaf smile

samtidigt behöver det inte bli så illa som det låter om man bygger pulssplittat grenrör och använder avgasbandage.  Dock så hade ju en hx35 vevat igång tidigare än hx40 likförbannat wink

avgasbandage kommer inte på frågan för mig då det blir rostfritt.. men pulssplittat går ju ordna!! får prova och se annars får jag bara byta ur den helt enkelt..smile

BrajjAxx 040 RedLine
13 september 2010 · 1 219 Inlägg

Jag ska påbörja ett nästan liknande bygge, tråden har faktiskt hjälpt mig en hel del! smile

Jag ska antagligen köra på ms och min tb58 turbo och ladda 2 bar antagligen, satsar på kanske 350hk...
Ska försöka köra på original topppackning, men undrar om topplocksbultarna, ska jag köpa nya original eller några andra? Jag vet inte riktigt vad de finns för olika!

Kolla gärna längst ner i denna tråden och se om jag ska kompsänka mer, har planat den 1mm.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=188177

Tacksam för svar

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
torpis Forummoderator
13 september 2010 · 10 576 Inlägg

marcusss skrev:
avgasbandage kommer inte på frågan för mig

på bekostnad av responsen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
marcusss
13 september 2010 · 44 Inlägg

torpis skrev:

marcusss skrev:
avgasbandage kommer inte på frågan för mig

på bekostnad av responsen...

så det har en märkbar skillnad med avgasbandage??

Sharky
14 september 2010 · 10 287 Inlägg

Det får Torpis svara på då jag själv inte har provat. Teorin är dck helt klar att desto mera energi du kan överföra till turbinen i turbon - desto mera knuff sätter du på turbon.
Och energi kan vi (lite slarvigt) säga är direkt proportionell mot hur heta avgaserna är.
(Det som funderar en sväng ser helt plötsligt hur man kan "fuska" lite och kicka igång en turbo lite tidigare genom en aggressiv mappning med lite pill på tändlägena. Dock ökar slitaget och bränsleåtgången så det är måhända inget för gatan)

/Göran

marcusss skrev:
så det har en märkbar skillnad med avgasbandage??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
14 september 2010 · 10 576 Inlägg

marcusss skrev:

torpis skrev:

marcusss skrev:
avgasbandage kommer inte på frågan för mig

på bekostnad av responsen...

så det har en märkbar skillnad med avgasbandage??

Jag har inte själv testat bara med och utan isolerat grenrör, men varför inte göra så gott man kan när man ändå håller på?   tänk om du gör 5st småknep som tillsammans bidrar till att turbon vevarigång tidigare, eller att den kommer upp till 0.3bar tidigare så bilen känns starkare i stan.

Jag har ingen B230 utan kan bara referera till S40 där vi idag vever igång en 600hk turbo vid samma varvtal som den gamla 2871:an god för 420hk en bra dag snurrade igång.  Turboaggregaten kostar samma pengar så genvägen är inte att plöja ner 30papp på turbon utan genom isolerat grenrör, pulssplitt grövre downpipe etc.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sharky
14 september 2010 · 10 287 Inlägg

Hur har du ställt kammarna?
Det är ju lättare när man har separata kammar än när man som på 8V bara har en kam.
Jävla tjat om min motor, jag vet - men när Kenneth mappade min motor så fick jag tre olika kaminställningar att välja på med tre helt olika kurvor som resultat.

Dock håller jag med om principen - dvs "alla bäckar små".

/Göran


torpis skrev:
Jag har ingen B230 utan kan bara referera till S40 där vi idag vever igång en 600hk turbo vid samma varvtal som den gamla 2871:an god för 420hk en bra dag snurrade igång. c.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BrajjAxx 040 RedLine
14 september 2010 · 1 219 Inlägg

Vill inte verka jobbig, men någon som är sugen på att svara på mitt inlägg? sad

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Marlboroman
14 september 2010 · 8 234 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Vill inte verka jobbig, men någon som är sugen på att svara på mitt inlägg? sad

Om du menar toppbultarna så är det bara att köpa vanliga. Det är ju absolut inte fel med bättre bultar förstås, men på den nivån lär det inte vaar nåt krav.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
14 september 2010 · 10 576 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Vill inte verka jobbig, men någon som är sugen på att svara på mitt inlägg? sad

Om du läst hela tråden så borde du veta om att man inte siktar på 2 bar. tvärt om "jag hoppas klara mig på 1bar laddtryck, målet är 350hk" låter så mycket seriösare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
BrajjAxx 040 RedLine
14 september 2010 · 1 219 Inlägg

torpis skrev:

BrajjAxx skrev:
Vill inte verka jobbig, men någon som är sugen på att svara på mitt inlägg? sad

Om du läst hela tråden så borde du veta om att man inte siktar på 2 bar. tvärt om "jag hoppas klara mig på 1bar laddtryck, målet är 350hk" låter så mycket seriösare.

Okej, men jag vill ladda 2 bar, så får jag se var efekten landar. För jag tror inte turbon klarar mycket mer än 2 bar...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Marlboroman
14 september 2010 · 8 234 Inlägg

BrajjAxx skrev:

torpis skrev:

BrajjAxx skrev:
Vill inte verka jobbig, men någon som är sugen på att svara på mitt inlägg? sad

Om du läst hela tråden så borde du veta om att man inte siktar på 2 bar. tvärt om "jag hoppas klara mig på 1bar laddtryck, målet är 350hk" låter så mycket seriösare.

Okej, men jag vill ladda 2 bar, så får jag se var efekten landar. För jag tror inte turbon klarar mycket mer än 2 bar...

Så ett visst laddtryck är viktigare än effekten med andra ord? För det är ju fullt möjligt att den kan ge mer vid 1,5 än vid 2 bar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sharky
14 september 2010 · 10 287 Inlägg

Så även om den motor du bygger skulle ge mera effekt på 1.8 bar så vill du ladda 2.0 ändå?
Om jag skulle ha sagt till han som mappade min motor att "du ska göra så att jag laddar 2 bar" så skulle han ha trott att jag hade ett helt skruvpaket löst.

Det är helt baklänges håll att resonera ifrån. Visst kan man estimera ett laddtryck man kan tänkas hamna på men för lite mera avancerade byggen så kräver det bla en uppfattning och vad toppen flödar, vilka kammar man har etc och det kräver en del erfarenhet.

/Göran

BrajjAxx skrev:
Okej, men jag vill ladda 2 bar, så får jag se var efekten landar. För jag tror inte turbon klarar mycket mer än 2 bar...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BrajjAxx 040 RedLine
14 september 2010 · 1 219 Inlägg

Sharky skrev:
Så även om den motor du bygger skulle ge mera effekt på 1.8 bar så vill du ladda 2.0 ändå?
Om jag skulle ha sagt till han som mappade min motor att "du ska göra så att jag laddar 2 bar" så skulle han ha trott att jag hade ett helt skruvpaket löst.

Det är helt baklänges håll att resonera ifrån. Visst kan man estimera ett laddtryck man kan tänkas hamna på men för lite mera avancerade byggen så kräver det bla en uppfattning och vad toppen flödar, vilka kammar man har etc och det kräver en del erfarenhet.

/Göran

BrajjAxx skrev:
Okej, men jag vill ladda 2 bar, så får jag se var efekten landar. För jag tror inte turbon klarar mycket mer än 2 bar...

okej, får någ tänka om...

Men hur vet man hur mycket man ska kompsänka osv, det beror ju på hur mycket man ska ladda om jag fattat det rätt?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang