Köpa 240?! :o

sniegel
12 september 2010 · 17 Inlägg

Hej, då jag nu flyttat hemifrån och har ett heltidsjobb hade jag tänkt börja med något jag nu har råd med och är intresserad av, bilar.
Problemet är då att jag är väldigt okunnig vad gäller mecka och så men är mycket villig att lära mig.
Pratat med folk som som är lite mer insatta och påstår att jag ska börja med en 240 som tydligen skall vara mycket bra bilar om man vill lära sig, hade då planerat att köpa någon för ca 4-6k. 
Hade också tänkt mig att trimma den så som att sätta i tex turbo och annat som gör den lite vassare.
Vad är isåfall viktigast att byta så att inget annat pajar ?

Är rätt intresserad och teknisk av mig men just bilar kan jag inte mycket om.

Tror ni jag tagit vatten över huvudet att ge mig på något sånthär själv eller är det en bra idé?
Är förövrigt 20år och haft körkort i ca 2år.

Tack på förhand!

volvocrille
12 september 2010 · 287 Inlägg

Volvo 240 är en mycket bra bil och "lära sig skruva på" enkel konstruktion om nästan allt faller naturlig.
vill du ha 240 med turbo köp en turbo från början,om du inte är "så¨duktig" på att skruva så är turbo konvertering att ta sig vatten över huvudet.
Så vill du "trimma" ta bort en ljud dämpare så låter det iaf som den går bättre, billigt och bra.
så kör en reparationshandbok och sen är de bara och börja skruva.

lycka till!

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
Beeenny
12 september 2010 · 982 Inlägg

KLART DU SKA SKRUVA!! Skruvandet är nästan roligare än att åka..240 hmm .. visst enkla bilar men ändå är ju alla bilar uppbyggda på ungefär samma sätt.Hade jag varit du hade jag letat på en billig 940/945 turbo..bättre grund tkr jag själv

DirektorIsaksson
12 september 2010 · 191 Inlägg

Fan jag saknar min gammla 240 bara av att läsa denna tråden:P Köp dig en 240 kör med den i en vecka sen tar du några polare till hjälp och så får du tag i en 940 turbo motor o lastar in den i motorrummet o sen e det bara till att sprätta:D

Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
sniegel
12 september 2010 · 17 Inlägg

Tack tack för alla svaren! smile

#DirektorIsaksson

Om jag lastar i en sån motor i 240:n vad kan behövas bytas så inget pajar, typ nå drev elr liknande?

Dubs I got Dubs!
12 september 2010 · 2 423 Inlägg

sniegel skrev:
Tack tack för alla svaren! smile

#DirektorIsaksson

Om jag lastar i en sån motor i 240:n vad kan behövas bytas så inget pajar, typ nå drev elr liknande?

1031 bakaxel och ventilerade bromsar om du ska kunna regga med det.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
sniegel
12 september 2010 · 17 Inlägg

#Ahh okej, kollat upp detdär med bakaxlar lite. På blocket när dem säljs så står det ofta endast tex utväxling 3.31, samt om den är diffad eller inte. hmm

Antar att utväxlingen skall vara rätt hög om den ska hålla bra. Vad är orginal?
Och vad är skillnaden om den är diffad eller odiffad?

bmx
12 september 2010 · 7 100 Inlägg

du kanske inte skulle ha börjat med att turbokonventera först,utan köp en lite halvrisig 240 och fixa till den som du vill ha,sen kan du påbörja lite större saker.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 september 2010 · 10 427 Inlägg

Kan ju köpa en Volvo 940 med turbo för kanske 10 000.
T ex:
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_940 … =6&w=3

Skön kontrast wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
_DamnIt R1 driver!
12 september 2010 · 5 128 Inlägg

DirektorIsaksson skrev:
Fan jag saknar min gammla 240 bara av att läsa denna tråden:P Köp dig en 240 kör med den i en vecka sen tar du några polare till hjälp och så får du tag i en 940 turbo motor o lastar in den i motorrummet o sen e det bara till att sprätta:D

Känner faktiskt en som har en 240 med 940 turbo motor ute på blocket till försäljning tongue

Navkapsel
12 september 2010 · 4 637 Inlägg

Klart du ska ha 240, mkt trevligare än 7/940!

Beeenny
12 september 2010 · 982 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Klart du ska ha 240, mkt trevligare än 7/940!

går ju bättre på vägen oxå och bättre komfort hahaha

Slash Saabifierad
12 september 2010 · 2 026 Inlägg

Om du är sugen på att trimma borde du kolla upp bilar med förgasare big_smile På med en/ett par större och mixtra med munstyckena så ska du se att du kan få till att dom blir lite roligare cool På med sportluftfilter och hör hur förgasaren andas och få till ett sportigare ljud big_smile

Och ja jag går emot trenden på garaget att enbart rekommendera insprutning som det enda alternativ wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 september 2010 · 10 427 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Klart du ska ha 240, mkt trevligare än 7/940!

http://ui19.gamespot.com/594/what_2.png

beckstroem
13 september 2010 · 871 Inlägg

steifan skrev:

EmilHammarlund skrev:
Klart du ska ha 240, mkt trevligare än 7/940!

http://ui19.gamespot.com/594/what_2.png

Haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang