tja! behöver nån som VET hur jag enklast får lite orra i min orginal 745 gl me b230f (lh-jetronic 2,4) helt jävla orginal me M-kam, 530-topp mm.. enda "trim" är fäll sporluftfilter o sista ljuddämparn ersatt av 3" rör!
vad kan jag göra för att få bortåt 140-160 häst? toppen.. vad kan jag göra åt den för en snabb effektökning?
Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
okej, vilken kam ska jag änvända mej av då? 2 ½" system ska på till vintern/våren.. katten ska plockas! men gör d nån markant skillnad egentligen? hört att dom går bättre o tar mindre soppa + skönare ljud?
Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
vet inte vad de ska va för kam. den låter mer med 2.5" men nån större skillnad gör de inte om man inte trimmar vidare den drar inte mindre soppa för man kastar på annat rör lätta foten från gasen så slipper du gräva fram soppa pengar
ja självklart! syfta på om den går bättre utan katt? har hört att dom går bättre, låtrer skönare o tar mindre soppa? fundrar främre rör från 230a/e motorn = slipper ju alla böjjar o skit vilket oxå innebär att jag slipper hålla på o bocka eller kötpa bockade räör för att slippa katt, kan jag ju ha rakt 2 ½" hela vägen me en dämpare längst bak? vx3kammen ska vara jävligt bra! sitter ju i b230fs/fb ihop med en 531-topp..
angående katten, och avgassystemet, katten stryper avgasflödet från bilen, tar man bort den så "andas" motorn bättre och på så sätt går den bättre men se upp så du inte kör raka rör utan någon dämpare, sugmotorer måste ha lite motstånd i avgassystemet annars går dom bara sämre men låter mer vad jag har kollat lite så skulle jag planat, portat toppen, bytt kam, extraktor-grenrör, ingen katt, andra spridare kanske sen säkert något mer, ska själv trimma upp min gamla 8v volvomotor så har läst på lite
satt och kollade lite på kgtriminig innan, får många ideér därifrån faktiskt ska lämna in min topp, till en kille som har alla maskiner som behövs för att plana, porta samt fräsa ut ventilerna så jag kan trycka dit större ventiler
kollat en del där jag med:) jag vill mest göra mindre ingrepp men porta o plana toppen 2mm blir det attgöra iaf sen blir det v-kam
Ska du plana så mycket så kan du förbereda dig på att eventuellt behöva köra med ställbart kamdrev och annan rem.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
kan plana ner till 2mm med originalrem. 2,5 mm så är det en kortare rem som gäller, typ ford pinto.. '
okay, men bättre drag med v-kam säger dem flesta?
Säger du det så..
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Njae, men jag har bara fått annan information, men det stämmer säkert det du säger..