"Japan" grenrör på 850/v70t5?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
15 september 2010 · 1 140 Inlägg

hejsan, jag har ett grenrör från en v70 2,4t. runt 03-06 nångång (B5244T3), med Japangrenrör, som jag förstått så är det inte samma som s60R grenröret, har inte art numret nu men det står japan på det iaf..
så min fråga är, passar det på 850t5/v70R -00? om inte vad är det som skilljer? förutom den stora skillnaden i flöde tongue

Tack på förhand.. Mvh

Christian S
15 september 2010 · 4 816 Inlägg

det passar

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
tal0n Mekaniker/Däckmontör
15 september 2010 · 1 140 Inlägg

najsnajs smile

Marlboroman
16 september 2010 · 8 233 Inlägg

Det står Japan på alla grenrör. Men 688 är det som kallas japangrenrör och 921 är det som sitter på 2,5T och S60/V70R.

Skillanden mellan 688 och 921? Det senare har en enklare konstruktion och är billigare att tillverka. Flödesmässigt ingen chockerande skillnad men 688 har vettigare design.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
16 september 2010 · 1 140 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det står Japan på alla grenrör. Men 688 är det som kallas japangrenrör och 921 är det som sitter på 2,5T och S60/V70R.

Skillanden mellan 688 och 921? Det senare har en enklare konstruktion och är billigare att tillverka. Flödesmässigt ingen chockerande skillnad men 688 har vettigare design.

okej tack för svar smile

jocke_gronberg
23 september 2010 · 4 586 Inlägg

Detta grenrör sitter på v70n samt S60 ser helt annorlunda ut än japangrenrör. Bättre eller sämre ?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/998343_hzzzh4.jpg

Senast redigerat av jocke_gronberg (23 september 2010)

peegee Forummoderator
23 september 2010 · 2 924 Inlägg

Hoppas de är billiga annars bör man låta bli gjutjärns-grenrör wink

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
jocke_gronberg
23 september 2010 · 4 586 Inlägg

peegee skrev:
Hoppas de är billiga annars bör man låta bli gjutjärns-grenrör wink

1000-2000 kr ligger dom på.

Marlboroman
23 september 2010 · 8 233 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Detta grenrör sitter på v70n samt S60 ser helt annorlunda ut än japangrenrör. Bättre eller sämre ?

Det är ju ett 2,5T / R grenrör (-921) och dem är ju bättre än original 850.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Julle74
23 september 2010 · 47 Inlägg

Tjenixen!!
Lånar tråden lite,
Du har inte fler tillsalu???wink
Jagar ett sånt elr japanrör..
Mvh Julle..

jocke_gronberg
24 september 2010 · 4 586 Inlägg

Julle74 skrev:
Tjenixen!!
Lånar tråden lite,
Du har inte fler tillsalu???wink
Jagar ett sånt elr japanrör..
Mvh Julle..

finns massor på laga.se

Julle74
24 september 2010 · 47 Inlägg

tjenixen!!!
tack så mkt,ska kolla där..
mvh Julle

volvo_grabb
15 maj 2012 · 1 028 Inlägg

Någon som haft problem att laddtrycket sjunker när Japan grenröret monteras? Mitt sjönk 4hg om inget annat hänt

Har inget å skriva ännu
patrik79
15 maj 2012 · 782 Inlägg

volvo_grabb skrev:
Någon som haft problem att laddtrycket sjunker när Japan grenröret monteras? Mitt sjönk 4hg om inget annat hänt

Går bilen bättre el sämre än innan bytet?

Marlboroman
15 maj 2012 · 8 233 Inlägg

volvo_grabb skrev:
Någon som haft problem att laddtrycket sjunker när Japan grenröret monteras? Mitt sjönk 4hg om inget annat hänt

Satt grenrörspackningarna åt fel håll? För om allt annat sitter som det ska och du inte bytt något annat så finns inte så mycket annat jag kan komam på som ska kunna ha hänt som ska stypa. Om du inte råkat åverka wastagetn eller slangarna till den / magnetventilen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
patrik79
15 maj 2012 · 782 Inlägg

volvo_grabb skrev:

patrik79 skrev:

volvo_grabb skrev:
Någon som haft problem att laddtrycket sjunker när Japan grenröret monteras? Mitt sjönk 4hg om inget annat hänt

Går bilen bättre el sämre än innan bytet?

Ja den laddar ju typ 0,5 bar mindre

Det betyder bara att trycket i insuget sjönk med 0,5bar antingen pga sjukt dåligt flöde ut från motorn förut eller att något är fel.

Grenröret gör inte att bilen ska gå sämre men kan tänka mig att du får bättre flöde genom motorn o sämre laddtryck på mätaren dock tvivlar jag på att du får 0,5 bar mindre tryck i insuget pga ett grenrör.

Går den sämre så är inte grenröret orsaken.

volvo_grabb
15 maj 2012 · 1 028 Inlägg

patrik79 skrev:

volvo_grabb skrev:

patrik79 skrev:

Går bilen bättre el sämre än innan bytet?

Ja den laddar ju typ 0,5 bar mindre

Det betyder bara att trycket i insuget sjönk med 0,5bar antingen pga sjukt dåligt flöde ut från motorn förut eller att något är fel.

Grenröret gör inte att bilen ska gå sämre men kan tänka mig att du får bättre flöde genom motorn o sämre laddtryck på mätaren dock tvivlar jag på att du får 0,5 bar mindre tryck i insuget pga ett grenrör.

Går den sämre så är inte grenröret orsaken.

Okej men ladda ett kg innan å nu laddar den 0,6 alltså går den sämre. Kan dr va att org grenröret flödar skit dåligt eller?

Har inget å skriva ännu
patrik79
15 maj 2012 · 782 Inlägg

volvo_grabb skrev:

patrik79 skrev:

volvo_grabb skrev:

Ja den laddar ju typ 0,5 bar mindre

Det betyder bara att trycket i insuget sjönk med 0,5bar antingen pga sjukt dåligt flöde ut från motorn förut eller att något är fel.

Grenröret gör inte att bilen ska gå sämre men kan tänka mig att du får bättre flöde genom motorn o sämre laddtryck på mätaren dock tvivlar jag på att du får 0,5 bar mindre tryck i insuget pga ett grenrör.

Går den sämre så är inte grenröret orsaken.

Okej men ladda ett kg innan å nu laddar den 0,6 alltså går den sämre. Kan dr va att org grenröret flödar skit dåligt eller?

Nepp det är något annat fel på din bil.
Hade originalgrenröret flödat skitdåligt, du hade ställt upp laddtrycket sjukt mycket o du byter till ett mycket bättre grenrör så kan trycket på din mätare sjunka fast bilen går bättre.

volvo_grabb
15 maj 2012 · 1 028 Inlägg

patrik79 skrev:

volvo_grabb skrev:

patrik79 skrev:

Det betyder bara att trycket i insuget sjönk med 0,5bar antingen pga sjukt dåligt flöde ut från motorn förut eller att något är fel.

Grenröret gör inte att bilen ska gå sämre men kan tänka mig att du får bättre flöde genom motorn o sämre laddtryck på mätaren dock tvivlar jag på att du får 0,5 bar mindre tryck i insuget pga ett grenrör.

Går den sämre så är inte grenröret orsaken.

Okej men ladda ett kg innan å nu laddar den 0,6 alltså går den sämre. Kan dr va att org grenröret flödar skit dåligt eller?

Nepp det är något annat fel på din bil.
Hade originalgrenröret flödat skitdåligt, du hade ställt upp laddtrycket sjukt mycket o du byter till ett mycket bättre grenrör så kan trycket på din mätare sjunka fast bilen går bättre.

Oki skumt som satan iaf. Med ett lägre laddtryck på mätaren så bör den gå smärre fast ett grenrör med bättre flöde

Har inget å skriva ännu
Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK" (1980)
Volvo V70 T5 "V70in" (2004)
Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang