Köpråd: Att gå över till tyskt?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 september 2010 · 5 650 Inlägg

Rquired skrev:

MrEricsson skrev:
Tjo hör igen nu värkar va  1 jävla liv om volvo delar haha kört Volvo i 4 och halvt år och deras delar är inte biliga om man ska ha original så nog om de!!!

Tycker början på 90 tals bmws verkar helt ok Fast då undrar ja då så vilken motor är man ska satsa på då? 6an eller v8an finns dock väldigt många 4 fyll i min prisklass med men känns inte som de skulle vara ett vettigt val
Man får gärna räkna med att de kommer hämsko klassen à-b / vinterbil tills man kommer upp sig lite i prisklasserna

Undviker du fyrcylindriga M40 är det fritt fram, fyrorna har en trevlig karaktär och låg förbrukning men några direkta lyckopiller är det inte. I en Bmw skall det vara sexa eller åtta, och vilken av dessa man väljer beror mer på vad man är ute efter och hur mycket man är beredd att betala.

Men en Bmw med sexcylindiga M50 eller nyare, i en E34 eller E36 spelar ingen större roll, är mitt tips. Bra konstruktioner med en skottsäker drivlina, den bästa kombinationen av Bmw-känsla och ekonomi. smile

Så med andra ord hittar
Man en skysst  525a somr nybes så har man inget och oroa sig över de närmsta året?
Visst alla bilar går sönder de kommer man ju inte Undan men tänkte i de stora hela
Brukar byta bil 1 gång om året

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Rquired Allmänt envis
18 september 2010 · 12 512 Inlägg

MrEricsson skrev:

Rquired skrev:

MrEricsson skrev:
Tjo hör igen nu värkar va  1 jävla liv om volvo delar haha kört Volvo i 4 och halvt år och deras delar är inte biliga om man ska ha original så nog om de!!!

Tycker början på 90 tals bmws verkar helt ok Fast då undrar ja då så vilken motor är man ska satsa på då? 6an eller v8an finns dock väldigt många 4 fyll i min prisklass med men känns inte som de skulle vara ett vettigt val
Man får gärna räkna med att de kommer hämsko klassen à-b / vinterbil tills man kommer upp sig lite i prisklasserna

Undviker du fyrcylindriga M40 är det fritt fram, fyrorna har en trevlig karaktär och låg förbrukning men några direkta lyckopiller är det inte. I en Bmw skall det vara sexa eller åtta, och vilken av dessa man väljer beror mer på vad man är ute efter och hur mycket man är beredd att betala.

Men en Bmw med sexcylindiga M50 eller nyare, i en E34 eller E36 spelar ingen större roll, är mitt tips. Bra konstruktioner med en skottsäker drivlina, den bästa kombinationen av Bmw-känsla och ekonomi. smile

Så med andra ord hittar
Man en skysst  525a somr nybes så har man inget och oroa sig över de närmsta året?
Visst alla bilar går sönder de kommer man ju inte Undan men tänkte i de stora hela
Brukar byta bil 1 gång om året

Nej en sådan som blivit vettigt behandlad bör inte orsaka mer problem än vad man kan förvänta sig av en begagnad bil. Den har ingen kamrem eller liknande heller, men ett tips är att läsa begagnatguiden på Autopower så vet du vad som kan ske åtminstone.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 september 2010 · 5 650 Inlägg

Rquired skrev:

MrEricsson skrev:

Rquired skrev:

Undviker du fyrcylindriga M40 är det fritt fram, fyrorna har en trevlig karaktär och låg förbrukning men några direkta lyckopiller är det inte. I en Bmw skall det vara sexa eller åtta, och vilken av dessa man väljer beror mer på vad man är ute efter och hur mycket man är beredd att betala.

Men en Bmw med sexcylindiga M50 eller nyare, i en E34 eller E36 spelar ingen större roll, är mitt tips. Bra konstruktioner med en skottsäker drivlina, den bästa kombinationen av Bmw-känsla och ekonomi. smile

Så med andra ord hittar
Man en skysst  525a somr nybes så har man inget och oroa sig över de närmsta året?
Visst alla bilar går sönder de kommer man ju inte Undan men tänkte i de stora hela
Brukar byta bil 1 gång om året

Nej en sådan som blivit vettigt behandlad bör inte orsaka mer problem än vad man kan förvänta sig av en
begagnad bil. Den har ingen kamrem eller liknande heller, men ett tips är att läsa begagnatguiden på
Autopower så vet du vad som kan ske åtminstone.

Mmmm ok ok ska kika där sen när jag får tillgång till en dator

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Beeenny
19 september 2010 · 982 Inlägg

byt till tyskt ångrar du dig gå tillbaka till volvo men de lär du inte göra

Frankisch
19 september 2010 · 43 Inlägg

Utan en massa smutskastning och skitsnack så kan jag bara rekommendera en Audi 100, enligt mitt tycke så är det evighetsmaskiner som jobbar på riktigt fint, kanske inte de snålaste av alla bilar men verkligen inte dyrast heller. Med en Haynes bok och tillgång till en skrot i närheten har jag lyckats laga de fel som har dykt upp både på min förra Audi 100 5cylindriga bensinare från 90 tror jag och även min nuvarande 2,5TDI från 94.

CarpeDiem German Engineering
19 september 2010 · 9 081 Inlägg

Tycker det är roligt att du går över till tyska bilar, det är grejer det wink Frågar du mig så ska du ha en Audi Coupé smile Audi 100 TQ funkar också wink

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Pavva
19 september 2010 · 1 215 Inlägg

eller så kollar TS runt lite på olika bilar och provkör och kollar sånt som köllas bör. sedan bestämmer sig TS själv vad han känner är en bra bil.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Rquired Allmänt envis
19 september 2010 · 12 512 Inlägg

Pavva skrev:
eller så kollar TS runt lite på olika bilar och provkör och kollar sånt som köllas bör. sedan bestämmer sig TS själv vad han känner är en bra bil.

Eller så har TS ingen ordentlig koll på marknaden och/eller inga referensramar och frågar därför på Garaget.org roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
19 september 2010 · 9 296 Inlägg

MrEricsson skrev:
Tjo hör igen nu värkar va  1 jävla liv om volvo delar haha kört Volvo i 4 och halvt år och deras delar är inte biliga om man ska ha original så nog om de!!!

Tycker början på 90 tals bmws verkar helt ok Fast då undrar ja då så vilken motor är man ska satsa på då? 6an eller v8an finns dock väldigt många 4 fyll i min prisklass med men känns inte som de skulle vara ett vettigt val
Man får gärna räkna med att de kommer hämsko klassen à-b / vinterbil tills man kommer upp sig lite i prisklasserna

Så länge du har ett riktigt slätt och fint garagegolv så du kan plana din topp när den kokar så är det fritt fram med BMW.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
19 september 2010 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:

MrEricsson skrev:
Tjo hör igen nu värkar va  1 jävla liv om volvo delar haha kört Volvo i 4 och halvt år och deras delar är inte biliga om man ska ha original så nog om de!!!

Tycker början på 90 tals bmws verkar helt ok Fast då undrar ja då så vilken motor är man ska satsa på då? 6an eller v8an finns dock väldigt många 4 fyll i min prisklass med men känns inte som de skulle vara ett vettigt val
Man får gärna räkna med att de kommer hämsko klassen à-b / vinterbil tills man kommer upp sig lite i prisklasserna

Så länge du har ett riktigt slätt och fint garagegolv så du kan plana din topp när den kokar så är det fritt fram med BMW.

Skall man nu gå på gamla fördomar om raka sexor kan TS köpa en Bmw med fyra eller åtta cylindrar istället, men då går han miste om en av marknadens mest driftsäkra motorer för att han lyssnade på en forumanvändare som brukar förespråka bilar från den brittiska bilindustrins välförtjänta förfall. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
19 september 2010 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:

caromania skrev:

MrEricsson skrev:
Tjo hör igen nu värkar va  1 jävla liv om volvo delar haha kört Volvo i 4 och halvt år och deras delar är inte biliga om man ska ha original så nog om de!!!

Tycker början på 90 tals bmws verkar helt ok Fast då undrar ja då så vilken motor är man ska satsa på då? 6an eller v8an finns dock väldigt många 4 fyll i min prisklass med men känns inte som de skulle vara ett vettigt val
Man får gärna räkna med att de kommer hämsko klassen à-b / vinterbil tills man kommer upp sig lite i prisklasserna

Så länge du har ett riktigt slätt och fint garagegolv så du kan plana din topp när den kokar så är det fritt fram med BMW.

Skall man nu gå på gamla fördomar om raka sexor kan TS köpa en Bmw med fyra eller åtta cylindrar istället, men då går han miste om en av marknadens mest driftsäkra motorer för att han lyssnade på en forumanvändare som brukar förespråka bilar från den brittiska bilindustrins välförtjänta förfall. smile

Haha, ja nu är du ute i tassemarkerna Rq.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Goffen Administratör
19 september 2010 · 2 974 Inlägg

Orkar inte redigera om hela tråden. Skärp till er nu alla vet ju att Audi är bäst! Kan ni inte hålla det på en mogen nivå kan det bli reprimander !

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Memme I'am AWESOME..
19 september 2010 · 2 783 Inlägg

Aldrig haft någon BMW eller Audi. Kör golf, :p.. Men som sagt, reservdelarna till tyska bilar kan kosta lite mer än vad japanskt kostar tongue.. Så tyskt/svenskt är dyrt.

Bmw eller Audi blir nästa bil, så jag trivs med tyskt. Fast man har haft/har lite problem

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
fredde85
19 september 2010 · 1 798 Inlägg

Memme skrev:
Aldrig haft någon BMW eller Audi. Kör golf, :p.. Men som sagt, reservdelarna till tyska bilar kan kosta lite mer än vad japanskt kostar tongue.. Så tyskt/svenskt är dyrt.

Bmw eller Audi blir nästa bil, så jag trivs med tyskt. Fast man har haft/har lite problem

Skulle nog inte vilja hålla med där har en Lexus eller toyota om man vill det o de är dyrare delar än till vad jag haft innan. Jag har ägt de mesta bilmärken

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Rquired Allmänt envis
19 september 2010 · 12 512 Inlägg

fredde85 skrev:

Memme skrev:
Aldrig haft någon BMW eller Audi. Kör golf, :p.. Men som sagt, reservdelarna till tyska bilar kan kosta lite mer än vad japanskt kostar tongue.. Så tyskt/svenskt är dyrt.

Bmw eller Audi blir nästa bil, så jag trivs med tyskt. Fast man har haft/har lite problem

Skulle nog inte vilja hålla med där har en Lexus eller toyota om man vill det o de är dyrare delar än till vad jag haft innan. Jag har ägt de mesta bilmärken

Precis, är det några som har dyra delar är det de japanska biltillverkarna. Sedan kan man argumentera i all evighet om hur detta skall vägas mot att japanska bilar på pappret håller bättre,

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
marcusgnaget
19 september 2010 · 161 Inlägg

Jag tycker du ska köpa dig en opel omega, har haft min i ca en månad nu å den funkar riktigt bra, lyxig med riktigt sköna stolar med! smile

Lexus GS300 (1998)
Memme I'am AWESOME..
19 september 2010 · 2 783 Inlägg

Rquired skrev:

fredde85 skrev:

Memme skrev:
Aldrig haft någon BMW eller Audi. Kör golf, :p.. Men som sagt, reservdelarna till tyska bilar kan kosta lite mer än vad japanskt kostar tongue.. Så tyskt/svenskt är dyrt.

Bmw eller Audi blir nästa bil, så jag trivs med tyskt. Fast man har haft/har lite problem

Skulle nog inte vilja hålla med där har en Lexus eller toyota om man vill det o de är dyrare delar än till vad jag haft innan. Jag har ägt de mesta bilmärken

Precis, är det några som har dyra delar är det de japanska biltillverkarna. Sedan kan man argumentera i all evighet om hur detta skall vägas mot att japanska bilar på pappret håller bättre,

wtf, tongue när jag hade min gamla Honda så den dyraste delen att köpa va en servopump som kosta 2200. Allt annat la under 1000 lappen tongue hahah.


TS :

Om du vill åka lyxigt, köp Audi / Merca .. Vill du busa, så kör på BMWn smile.. Lyxig bmw får du dock i 7serien. big_smile

Senast redigerat av Memme (19 september 2010)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 september 2010 · 10 427 Inlägg

Vill man ha billigare nya delar så bör man ju satsa på bilar som är massproducerade,
gärna med många delade komponenter (tex inom f.d VAG, Volkswagen Group).

Alternativt satsa på bilar som inte har lika high-tech hjulupphängningar wink
Men då får man offra något annat istället.

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 september 2010 · 10 427 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

fredriq skrev:
Läser allt som oftast påståenden som "det är GRYMT billiga delar till Volvo".

Gjorde en snabb jämförelse på några vanliga slitagedelar på Mekonomens hemsida, jämförde med samtida Audi eftersom det står mej närmast.

Audi 100 2,3E 1988-1991 100kW

Bromsskiva fram 472kr
Bromsbelägg fram 438kr
Styrled 367kr
Luftfilter 174kr
Oljefilter 77kr
Stötdämpare fram 1089kr
Hjullagersats fram 985kr
Fördelarlock 254kr
Rotor 92kr

Summa: 3948kr



Volvo 740 1989-1991 96kW

Bromsskiva fram 636kr
Bromsbelägg fram 339kr
Styrled 271kr
Luftfilter 205kr
Oljefilter 76kr
Stötdämpare fram 753kr
Hjullagersats fram 1273kr
Fördelarlock 345kr
Rotor 98kr

Summa: 3996kr
Så GRYMT mycket billigare var det inte till Volvo...

Tar man en kik på Meca idag så ser det lite annorlunda ut.
200kr kanske inte är så mycket att hänga upp sig på, men
man får iaf ett sprojlans nav med nya hjulskruvar på och ändå
spara 200kr med svensken wink

http://www.meca.se/

Volvo 740 2,3 116hk (88-92)

Bromsskivafram: 602,50
Bromsbelägg 348,75
Styrled 267,50
Luftfilter 197,50
Oljefilter 76,25
Stötdämpare fram (oljetrycks) 775
Hjullagersats fram (med hela navet): 1373,75
Fördelarlock 487,50
Rotor 112,50

4241,25


Meca Audi 100 2,0 116hk (88-90)

Bromsskiva fram 480
Brombelägg 628,75
Styrled 466,25
Luftfilter 180
Oljefilter 77,50
Stötdämpare fram (oljetrycks) 1080
Hjullagersats fram (utan nav/osv) 1026,25
Fördelarlock 383,75
Rotor 146,25

4468,75

Senast redigerat av steifan (19 september 2010)

Rquired Allmänt envis
19 september 2010 · 12 512 Inlägg

steifan skrev:

AcesHigh666 skrev:

fredriq skrev:
Läser allt som oftast påståenden som "det är GRYMT billiga delar till Volvo".

Gjorde en snabb jämförelse på några vanliga slitagedelar på Mekonomens hemsida, jämförde med samtida Audi eftersom det står mej närmast.

Audi 100 2,3E 1988-1991 100kW

Bromsskiva fram 472kr
Bromsbelägg fram 438kr
Styrled 367kr
Luftfilter 174kr
Oljefilter 77kr
Stötdämpare fram 1089kr
Hjullagersats fram 985kr
Fördelarlock 254kr
Rotor 92kr

Summa: 3948kr



Volvo 740 1989-1991 96kW

Bromsskiva fram 636kr
Bromsbelägg fram 339kr
Styrled 271kr
Luftfilter 205kr
Oljefilter 76kr
Stötdämpare fram 753kr
Hjullagersats fram 1273kr
Fördelarlock 345kr
Rotor 98kr

Summa: 3996kr
Så GRYMT mycket billigare var det inte till Volvo...

Tar man en kik på Meca idag så ser det lite annorlunda ut.
200kr kanske inte är så mycket att hänga upp sig på, men
man får iaf ett sprojlans nav med nya hjulskruvar på och ändå
spara 200kr med svensken wink

http://www.meca.se/

Volvo 740 2,3 116hk (88-92)

Bromsskivafram: 602,50
Bromsbelägg 348,75
Styrled 267,50
Luftfilter 197,50
Oljefilter 76,25
Stötdämpare fram (oljetrycks) 775
Hjullagersats fram (med hela navet): 1373,75
Fördelarlock 487,50
Rotor 112,50

4241,25


Meca Audi 100 2,0 116hk (88-90)

Bromsskiva fram 480
Brombelägg 628,75
Styrled 466,25
Luftfilter 180
Oljefilter 77,50
Stötdämpare fram (oljetrycks) 1080
Hjullagersats fram (utan nav/osv) 1026,25
Fördelarlock 383,75
Rotor 146,25

4468,75

Det går nog att hitta olika exempel överallt, men vi kan nog konstatera att de har samma nivå på reservdelspriserna. Skall man vara petig kan vi påpeka att det krävs inte många mil i Volvo innan bensinförbrukningen tagit igen skillnaden i ditt exempel. smile

Senast redigerat av Rquired (19 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang