Drivknutsbyte Audi 80 -90- ingående beskrvning

M_Dahl
19 september 2010 · 5 Inlägg

Hej!
Yttre drivknut höger fram har gett sig såpass mycket att jag saknar drivning, axeln snurrar fritt där inne, och när jag pillar undan damasken rinner stora kulor ut.
Detta är inget jag har gjort tidigare, men vad jag läst mig till innan så borde det inte vara omöjligt för en hoppymek att fixa till.

Jag vore evigt tacksam den/de som steg för steg tar sig tid att dela med sig av sina erfarenheter av de här audi-arbetet. Från det jag fått av hjulet tills axeln är urslagen och nya knuten är på plats - hoppas det inte är för mycket begärt(!?)

Tänkte samtidigt fråga om någon handlat delar från skruvat.se - hittade nämligen en drivknutssats där som var billigare än biltemas, plus att denna har fri frakt.

Tacksam för alla svar!

//Dahl

Senast redigerat av M_Dahl (20 september 2010)

baltis
19 september 2010 · 1 948 Inlägg

Antar att du aldrig bytt en drivaxel? Mitt tips är att du köper dig en mek.handbok till din bilmodell, får du både rätt beskrivning samt bilder.

M_Dahl
20 september 2010 · 5 Inlägg

baltis skrev:
Antar att du aldrig bytt en drivaxel? Mitt tips är att du köper dig en mek.handbok till din bilmodell, får du både rätt beskrivning samt bilder.

-Du antar helt rätt, egentligen bara sysslat med hjullagerbyte och enklare el och motormek.
-Min ekonomi går på "spar"-låga inför en kommande resa, innan vilken jag måste flytta på bilen. Skulle helst "få ner" en sådan bok från ngn torrent, men har inte hittat ngt vettigt.

Undrar mest vad jag behöver få loss vid "navet" - demontera broms med skriva?

fredde_petermann
20 september 2010 · 233 Inlägg

gissar att det ser ungefär likadant ut som på en audi 100 c4  isf börja med att släppa centrum bulten till drivknuten  sen släpper du bulten som låser länkarmen sedan trycker du länkarmen ur sitt läge på fjäderbenet du bör nu kunna vrida ut fjäderbenet för att sedan dra ut drivknuten ur fjäder benet  för att få bort själva knuten så ta en mini slägga och slå hårt som bara fan på baksidan av knuten men du måste hålla emot drivaxeln så den inte åker ur läge knuten sitter på en slags låsring på drivaxeln  du kan även behöva lossa styrstaget

Senast redigerat av fredde_petermann (20 september 2010)

Audi frälst
te_wik Forummoderator
20 september 2010 · 12 813 Inlägg

fredde_petermann skrev:
gissar att det ser ungefär likadant ut som på en audi 100 c4  isf börja med att släppa centrum bulten till drivknuten  sen släpper du bulten som låser länkarmen sedan trycker du länkarmen ur sitt läge på fjäderbenet du bör nu kunna vrida ut fjäderbenet för att sedan dra ut drivknuten ur fjäder benet  för att få bort själva knuten så ta en mini slägga och slå hårt som bara fan på baksidan av knuten men du måste hålla emot drivaxeln så den inte åker ur läge knuten sitter på en slags låsring på drivaxeln  du kan även behöva lossa styrstaget

Enklare är det ju att släppa hela axeln så slipper man bråka med spindelleden. Dessutom enklare att jobba med gamla och nya knuten om man har hela axeln på arbetsbänken och i skruvstäd.

Sen är det inte mkt likt en C4, ser mer ut som i en Golf II.



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (20 september 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
baltis
20 september 2010 · 1 948 Inlägg

googla "haynes audi 80 download"

KenHu
7 augusti 2012 · 1 Inlägg

Har man en helgängad centrumbult kan man, efter att fjäderbenet lossats, skruva in den i drivknuten för att lossa knuten från axeln. Läste det någonstans och det gick alldeles utmärkt på min A6:a.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang