Laddtryck saab 9000 2,3t 96a

orde
21 september 2010 · 26 Inlägg

tjena, bilen har alltid laddat 1bar på alla växlar sen helt plötsligt så laddar den bara 0,5bar på 1an men på dom andra växlarna laddar den 1bar som vanligt, konstigt tycker jag växlarna ska väl inte ha med växlarna att göra?

BMW 525i (1992)
jonTe
22 september 2010 · 5 710 Inlägg

Jodå...man kan laddtrycksbegränsa på växlarna om man vill.
Nu kommer jag inte ihåg om 1:an har begränsning redan original men det framgår ju inte heller av din frågeställning om den är original eller om du har annan programvara.

MVH Jonas
..............
orde
22 september 2010 · 26 Inlägg

bilen är chippad men den har ju alltid laddat 1bar på 1an också, ställer man laddtrycket manuelt eller elektriskt?

BMW 525i (1992)
Kamulen
23 september 2010 · 930 Inlägg

Saab ska vara momentspärrade på 1an och 2an. När jag hade en fungerande magnetventil så laddade jag 0.8 på 1an och 1.1 - 1.2 på 2an sen 1.4 på alla andra växlar

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
orde
23 september 2010 · 26 Inlägg

ok. men vad kan ha hänt på min bil då?

BMW 525i (1992)
Kamulen
23 september 2010 · 930 Inlägg

TKr det låter som att du har en normal ladd, men vet inte, du kanske har en pysventil installerad?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
orde
23 september 2010 · 26 Inlägg

den laddar ju bara hälften så mycket som förut

BMW 525i (1992)
Kamulen
23 september 2010 · 930 Inlägg

på 1an ja? saab är fortfarande momentspärrade på 1an och ska vara det på 2an med för att spara växellådan.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
orde
23 september 2010 · 26 Inlägg

ok men vad kan ha gått sönder eftersom den bra laddar 0,5 på 1an nu då? hur ställer man laddtrycket?

BMW 525i (1992)
Kamulen
23 september 2010 · 930 Inlägg

Det är inget som har gått sönder, och du ska inte mixtra med laddtryck på en saab, gör du fel så kan du lämna bilen på skroten.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
orde
23 september 2010 · 26 Inlägg

något lär väl ha hänt om den helt plötsligt laddar hälften så mycket eller hur? vet du hur man ställer laddet?

BMW 525i (1992)
Kamulen
23 september 2010 · 930 Inlägg

Det är som det ska fortfarande tongue Men ska du ställa laddtrycket så måste du ha en pysventil eller så skruvar du på wgklockan men det är verkligen inget att rekomendera.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
orde
23 september 2010 · 26 Inlägg

det är som det ska om den vorde orginal ja men min har alltid laddat 1bar och nu laddar den bara 0,5 så då är nog inte allt som det ska wink

BMW 525i (1992)
Kamulen
23 september 2010 · 930 Inlägg

Men den laddar 0.5 bar på 1an bara? om det är så, så är det som det ska, när jag hade en magnetventil som funkade som den ska så laddade min 0.8 för att sen sjunka till 0.6 ungeför sen på 2an så laddade den 1.1 för att sjunka till 0.8 och på 3 4 och 5 så laddade den 1.4 för att sen sjunka till ca 1bar. Så jag tkr att din bil går som den ska på 1an för den är som sagt begränsad på 1an och ska vara det på 2an med för att lådan inte ska rasa.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
orde
23 september 2010 · 26 Inlägg

den har ju alltid laddat 1bar på 1an och helt plötsligt laddar den 0,5 då är det väl klart som fan något har hänt eller hur?

BMW 525i (1992)
Kamulen
23 september 2010 · 930 Inlägg

Alltså laddar den inte över 0.5? på 1an? eller laddar den över 0.5 och sen sjunker? Filma på laddmätaren och ladda upp.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
orde
23 september 2010 · 26 Inlägg

den laddar alldrig över 0,5 på 1n förut gick den upp på 1bar och stannade där tills man växlade

BMW 525i (1992)
Kamulen
23 september 2010 · 930 Inlägg

hmm jadu då låter det konstigare man det låter inte heller bra att den laddpeakar på 1bar och stannar där heller. iaf inte på 1an. testa att koppla ur magnetventilen
och sen adaptera den.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
orde
23 september 2010 · 26 Inlägg

vad är magnetventilen??

BMW 525i (1992)
Kamulen
23 september 2010 · 930 Inlägg

Det är mojängen som sitter med tre slangar och en kontakt i ett fäste på kylaren.
Det är den som styr laddtrycket. Jag själv har ingen förtillfället för att min box med själva programvaran har brända slutsteg och alla magnetventiler jag sätter dit har brinner upp i princip. Så jag använder en pysventil så har enbart 1bar i laddpeak atm.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang