Laddtryck saab 9000 2,3t 96a

orde
29 september 2010 · 26 Inlägg

går det att få tillbaks så den går som förut på något sett bara för att testa?

BMW 525i (1992)
SaaB_Turbo
29 september 2010 · 336 Inlägg

I med elen och plocka bort slangen i mitten på ventil ( tror det var den ) så ska du se att den laddar som den gjorde innan, och det bevisar väl att ventil hade fastnat i fel läge.

SaaB_Turbo
29 september 2010 · 336 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:
I med elen och plocka bort slangen i mitten på ventil ( tror det var den ) så ska du se att den laddar som den gjorde innan, och det bevisar väl att ventil hade fastnat i fel läge.

Detta är dock inget du ska köra med hela tiden, då rasar det snart för dig.

Funkiee Saab älskare!
29 september 2010 · 4 597 Inlägg

testa o ryck, då kommer du ställa laddtrycket med gaspedalen vilket kommer resultera i att du rasar motorn.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Kamulen
29 september 2010 · 930 Inlägg

Ja jag kan ju säga såhär, att gör du fel så kommer du att märka det. Du kommer sitta som ett frimärke i framrutan när mapsensorn säger ifrån smile och förmodligen så tkr du att bilen går skit nu när den går som den ska, för att du hade förmodligen BSR programvara då har du svaret där just BSR.
Sen har du förmodligen en riktigt jävla ketchup-effekt när den går som folk och du upplever att den går slöare när du trampar..

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Funkiee Saab älskare!
29 september 2010 · 4 597 Inlägg

låt han testa och rasa motorn istället smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Kamulen
29 september 2010 · 930 Inlägg

Ja smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Von-Aron
30 september 2010 · 394 Inlägg

låter som magnetventilen har sagt upp sig. bara skaffa ny och kika på det, testa först att koppla ur den och så så den går på GLT = grundladdtryck om det är en ltt så ska den ladda 0,4 bar

det är onormalt att den laddade 1 bar till varvstopp innan, den ska dala med varvtalet för att inte fresta på sakerna för mycket.

vem fan är maptun?
Kamulen
1 oktober 2010 · 930 Inlägg

jonnielahti skrev:
bytt MV?!
den är slut om den har dessa symptom!

Nej den är inte slut. Jag har rasat 3 stycken denna sommar och ingen hade det symptomet.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Kamulen
1 oktober 2010 · 930 Inlägg

Hans bil laddar ju som den ska nu? En Saab 9000 ska inte ladda 1bar på 1an.
WG-armen måste ha hakat sig förr, eller så hade Mvn hakat sig.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
1 oktober 2010 · 839 Inlägg

Kamulen skrev:
Hans bil laddar ju som den ska nu? En Saab 9000 ska inte ladda 1bar på 1an.
WG-armen måste ha hakat sig förr, eller så hade Mvn hakat sig.

Kan ju vara så att programmet begär 1bar på ettan. Vet inte hur Bsr gör.

Förstår dock inte hur man kan vara så naiv och inte lyssna på vad folk säger (riktat till trådskaparen).
I 9 av 10 fall så sjunker laddtrycket pga att någonting inte stämmer i förbränningen. För att spara på maskineriet så sänks effekten i programmet.

Byt stift om det inte har gjorts på ett tag. Kika även på DI-kassetten (Den där stora röda plankan under huven....)
Annars kan jag väl delvis hålla med om att magnetventilen bråkar, det är ju inte ovanligt liksom.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Kamulen
1 oktober 2010 · 930 Inlägg

UhrJr skrev:

Kamulen skrev:
Hans bil laddar ju som den ska nu? En Saab 9000 ska inte ladda 1bar på 1an.
WG-armen måste ha hakat sig förr, eller så hade Mvn hakat sig.

Kan ju vara så att programmet begär 1bar på ettan. Vet inte hur Bsr gör.

Förstår dock inte hur man kan vara så naiv och inte lyssna på vad folk säger (riktat till trådskaparen).
I 9 av 10 fall så sjunker laddtrycket pga att någonting inte stämmer i förbränningen. För att spara på maskineriet så sänks effekten i programmet.

Byt stift om det inte har gjorts på ett tag. Kika även på DI-kassetten (Den där stora röda plankan under huven....)
Annars kan jag väl delvis hålla med om att magnetventilen bråkar, det är ju inte ovanligt liksom.

Min 9000 laddar 1bar på 1an när jag har min magnetventil som är trasig ikopplad smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
SaaB_Turbo
2 oktober 2010 · 336 Inlägg

Kamulen skrev:

jonnielahti skrev:
bytt MV?!
den är slut om den har dessa symptom!

Nej den är inte slut. Jag har rasat 3 stycken denna sommar och ingen hade det symptomet.

Bara för att just du inte fick samma symtom så betyder det inte att det inte finns andra. Mvn kan "låsa sig" i flera olika lägen. Grundladdtyck bara eller fullt ladd hela tiden, har varit med om båda när drivsteget var slut på min gamla 9000 Aero.

Kamulen
2 oktober 2010 · 930 Inlägg

Ja de är det problemet jag har med min bil. men skulle hans mv vara trasig så skulle den ju inte ladda som den gör

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
discokapten Kapten på disco!
2 oktober 2010 · 1 729 Inlägg

TS:

Eftersom du inte verkar vara supermekarkillen ifrån helvetet, varför tar du inte och lämnar in bilen innan du spikar sönder kolvarna? Det blir oftast billigare i längden.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
SaaB_Turbo
2 oktober 2010 · 336 Inlägg

Kamulen skrev:
Ja de är det problemet jag har med min bil. men skulle hans mv vara trasig så skulle den ju inte ladda som den gör

Nej, förmodligen så har du nu hoppat i rätt läge nu, vilket han ar svårt och förstå. Men det verkar ju ha löst sig eftersom han inte svarar.

Kamulen
2 oktober 2010 · 930 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:

Kamulen skrev:
Ja de är det problemet jag har med min bil. men skulle hans mv vara trasig så skulle den ju inte ladda som den gör

Nej, förmodligen så har du nu hoppat i rätt läge nu, vilket han ar svårt och förstå. Men det verkar ju ha löst sig eftersom han inte svarar.

Ja precis smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Funkiee Saab älskare!
2 oktober 2010 · 4 597 Inlägg

han kanske redan rasat motorn, eller så har han helt enklet lyssnat på oss..

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Kamulen
2 oktober 2010 · 930 Inlägg

Funkiee skrev:
han kanske redan rasat motorn, eller så har han helt enklet lyssnat på oss..

Verkar lurt:P

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang