Köpråd volvo 940/945,740/745,240 som vinterbusa?

allenalle snickare
26 september 2010 · 612 Inlägg

Ja e på jakt efter en 940 gärna årsmodell 91-92 med gl/se paket. 
Eller ska ja häldre leta efter en 945a?

Eller ska ja leta efter en 740 16V ist?

Eller en 240? har hört att dom har bättre väghållning,stämmer de?

hälst vill ja ha manuel men hur funkar de med automat på vintern om man vill åka brett?

har mycke funderingar kring detta,men de börjar kännas lite stressigt nu eftersom jäger ska ställas av o så vidare.

skulle vara tacksam för svar om egna erfarenheter kring dom olika modellerna smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Dagge88
26 september 2010 · 629 Inlägg

Jag tycker faktiskt 240n känns bättre balanserad viktmässigt, men kan vara inbillning.
240n är ju lite smidigare och mindre oxå.

En som jag körde med på isen i vintras körde 240 med automat , man får ju gasa skitmycket för att få den att växla ner och det blir svårkontrollerade sladdar som måste göras i hyffsat hög fart.

Så jag skulle satsat på en 240 med manuell låda.

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Navkapsel
26 september 2010 · 4 637 Inlägg

240 är den enda jag sladdat med en del i snö (japp, med min fina och en bil lider inte av lite snölek) och 240 känns sportigare än 740/940. Den känns lite mindre stel i designen in/utvändigt än 740/940 vilket ger en helt annat körkänsla sommar som vinter. Dessutom snyggare.

Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2010)

allenalle snickare
26 september 2010 · 612 Inlägg

Dagge88 skrev:
Jag tycker faktiskt 240n känns bättre balanserad viktmässigt, men kan vara inbillning.
240n är ju lite smidigare och mindre oxå.

En som jag körde med på isen i vintras körde 240 med automat , man får ju gasa skitmycket för att få den att växla ner och det blir svårkontrollerade sladdar som måste göras i hyffsat hög fart.

Så jag skulle satsat på en 240 med manuell låda.

okej,va var de för årsmodell på den? för vad e bäst,förgasare  eller insprut? läste någonstans att de sitter smidda grejer i B23,skulle vara roligt o göra en snabb turbokonvertering då ja har org 940 turbo liggandes och ic i olika storlekar och dump ventil etc,har liksom allt för och göra om.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Dagge88
26 september 2010 · 629 Inlägg

Inte så stor koll på 240 faktiskt, men det var en med b21A årsmodell -77-79 kanske (den med automat alltså).

Det där med insprut eller förgasare är ju smaksak, men jag föredrar insprut, speciellt på vintern då förgasare har en tendens att mumsa mycket mer soppa då.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
allenalle snickare
26 september 2010 · 612 Inlägg

Dagge88 skrev:
Inte så stor koll på 240 faktiskt, men det var en med b21A årsmodell -77-79 kanske (den med automat alltså).

Det där med insprut eller förgasare är ju smaksak, men jag föredrar insprut, speciellt på vintern då förgasare har en tendens att mumsa mycket mer soppa då.

ja vill med ha insprut,känns både säkrare o bättre för plånboken på något vis.
dock så kollar man på blocket och de e riktiga tokpriser tycker ja,folk lägger ut obesiktat o skattat körförbud o så vidare för närmare 10 lax...

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
PetteRR
17 november 2010 · 151 Inlägg

sitter de insprutning på alla 940? eller är de bara vissa modeller?

Navkapsel
18 november 2010 · 4 637 Inlägg

PetteRR skrev:
sitter de insprutning på alla 940? eller är de bara vissa modeller?

alla såklart

Navkapsel
18 november 2010 · 4 637 Inlägg

Dagge88 skrev:
Jag tycker faktiskt 240n känns bättre balanserad viktmässigt, men kan vara inbillning.
240n är ju lite smidigare och mindre oxå.

En som jag körde med på isen i vintras körde 240 med automat , man får ju gasa skitmycket för att få den att växla ner och det blir svårkontrollerade sladdar som måste göras i hyffsat hög fart.

Så jag skulle satsat på en 240 med manuell låda.

240 är bättre balanserad. Inte lika lätt i baken = roligare och säkrare.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 november 2010 · 3 404 Inlägg

Håller med alla andra, 240 känns mycket smidigare än 7/940. Går att sladda med automat såklart men det är nog lättare med manuell låda.

Jag skulle satsat på en 245 med manuell låda och insprut

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 november 2010 · 3 404 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

TenZer skrev:
Håller med alla andra, 240 känns mycket smidigare än 7/940.

Jo, väldigt mycket smidigare faktiskt. Fattar inte varför alla ska ha 7/940...

Större bli=går att lasta mer big_smile

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
allenalle snickare
18 november 2010 · 612 Inlägg

de blev en 745a,dock blev de inge premiär tur första snön då de var lite fix på den men får se när de kommer snö igen,då ska de bli ut och åka (A) så får man se om man nöjer sig med den eller inte,om manska byta till sig en 240 annars big_smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 november 2010 · 10 427 Inlägg

Om du är lite intresserad av en Volvo med 16V-motorn så fanns även Volvo 940 som GLT årsmodellen 1991.
Inte så jättevanliga kanske, men de finns.

JonasK -.-
18 november 2010 · 383 Inlägg

Automat går utmärkt att sladda med, man måste inte alls skicka på fullt för att den ska växla ner, bara att lägga i vxl 2 med spaken och drifta på.
De flesta aut-lådor går ju styra mer eller mindre manuellt.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
joQue Game On!
18 november 2010 · 244 Inlägg

Om man ska sladda är ju manuell låda att föredra, sen går de ju typ lika bra att sladda med alla de modellerna som har tagits upp i tråden, själv har ja inte kört någon 240 men lite 740 och mest 940, tycker 940 är hur lättsladdad som helst och man kan lätt placera den vart man vill smile

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 november 2010 · 10 427 Inlägg

940 har ofta lite grövre krängningshämmare än 740 från början så de borde
vara lite enklare att "hantera" aktivt på vintern wink

allenalle snickare
18 november 2010 · 612 Inlägg

steifan skrev:
940 har ofta lite grövre krängningshämmare än 740 från början så de borde
vara lite enklare att "hantera" aktivt på vintern wink

sitter de inte grövre krängningshämnare på 700 serien än 900? ialla fall fram va ja har hört.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang