Köpråd: Bmw 7Serie

degi
26 september 2010 · 27 Inlägg

Hej där!

Jag är sugen på en Bmw 728 e38.
Tror den är rätt snål. Åker bara 1mil tur och retur per dag.
Men jag vill ha en stor bil som är komfortabel (tycker även är mycket snygg), bra kvalitet.
Tänkte köpa en runt årsmodell 2000 som gått runt 10.000mil. Då jag vill kunna ha bilen några år.

Någon som ägt en sådan bil som är nöjd / missnöjd, är den slö med minsta motorn?
Lär vara lite dyr i drift?


Mvh Eddie

Rquired Allmänt envis
26 september 2010 · 12 512 Inlägg

728i är utan tvekan det vettigaste valet i 7-serie, E38 är grymt välbyggd så på den punkten riskerar du inget. 2.8L sexan är stark, med denna är E38 kanske ingen raket men som referens gör den 0-100 på 8.6s vilket knappast kan kallas för långsamt. Den dricker väl runt en liter per mil, och servicekostnaderna skall nog inte vara så farliga utan E38 hör till de billigaste modellerna i klassen att underhålla. Detta med V8, lilla sexan är snarare billigare.

Fast 7-serie är ett flaggskepp där lyx och teknik låg högre upp på listan än servicevänlighet och låga ägarkostnader, behöver inte bli svindyrt för den sakens skull men den här kategorin bil blir aldrig det billigaste eller vettigaste valet.

Men en 728i utan den allra värsta eller mest komplicerade utrustningen är nog det bästa sättet att uppleva en lyxbil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Noxxer
27 september 2010 · 1 482 Inlägg

Tycker dock 7serie utan V motor är EPIC fail.

BLT Service
Theracords Music Label
Hool
27 september 2010 · 1 067 Inlägg

Köp en med åtta..  740 är inte så jävla dyr att äga..   Det är 12an som kostar flis..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Noxxer
28 september 2010 · 1 482 Inlägg

Ändå som är dyrare med 8an är försäkringen och skatten+ att den kanske drar nån dec mer i soppa. Men motorkaraktären är värd varrenda öre.

BLT Service
Theracords Music Label
Germax
28 september 2010 · 12 086 Inlägg

Jag säger bara DYNGSLÖ!

Köper man en fet 7serie vill man ju inte yla omkring med en symaskinsmotor.

alain www.bimmerpower.org
28 september 2010 · 3 995 Inlägg

Jag är van om E38 och kan säga att det är ett mycket bra val, 728 är en tyng bil och du kommer att ångra dig att inte har valt en 740 som har en V8, många tycker att det är en dyr vagn att äga men så är det inte tycker jag.
Ta reda på skillnaden mellan 728 och 740, provkör dessa 2 modeller, skaffa dig lite mera kött på ben och agerar efter.
Jag håller på att skriva en stor E38 begagnad guide som inte är klart än men som kommer ut inom kort.

Här har du lite info att läsa om E38 modellen (inte begagnad guide)
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=364.0

Här kan du läsa lite av min egen erfarenhet med E38 750 V12
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=6.0

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
robertr1
17 december 2010 · 20 Inlägg

Jag kör min 735 mellan Borlänge och Stockholm på 0.9l, före Enköping innan man kommer ut på höghastigheterna låg den på 0.86l.
Och det var vanlig körning på ca 10-20km/h över gällande hastighet med några omkörningar :-)

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 december 2010 · 10 427 Inlägg

Delar E38 chassi och drivlinor (samma växellådor?) med E39 eller står det till på den fronten?

Klurat lite på E39 men finns ju en del 728 E38 i samma prisklasser,
vore trevligt med lite allmänna fördelar med att köpa en 728 E38
-99 istället för en motsvarande 528 E39 -99 (för ungefär samma peng).

Bättre lack/rostskydd hos E38 än E39 osv?

robertr1
17 december 2010 · 20 Inlägg

Som jag har förstått så delar 7 och 5 serien bromsar och flera andra delar, på så vis blir det större volymer tillverkade och priserna är överkomliga.
Men, eftersom 7 serien är tyngre så tar skivorna mera stryk.

MasterMicke MADMIKE
17 december 2010 · 152 Inlägg

735:an är en riktigt snål V8:a som går kanonfint, men saknar såklart pulvret som en 740 har. Tyckte däremot att min 750 gick snålare än 740 på långkörning (och mycket dyrare i stan). En 728:a har jag inte haft (däremot 528) men den torde fungera alldeles utmärkt för den som gillar utseendet och utrustning samt komforten som en E38:a har och inte är intresserad av att det varken låter som en V8:a eller rör på sig som en.

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm
BMW 330D "DieselMonstret" (2006)
BMW 520D LCI TOURING "Dagispulkan GTR" (2009)
Rquired Allmänt envis
17 december 2010 · 12 512 Inlägg

steifan skrev:
Delar E38 chassi och drivlinor (samma växellådor?) med E39 eller står det till på den fronten?

Klurat lite på E39 men finns ju en del 728 E38 i samma prisklasser,
vore trevligt med lite allmänna fördelar med att köpa en 728 E38
-99 istället för en motsvarande 528 E39 -99 (för ungefär samma peng).

Bättre lack/rostskydd hos E38 än E39 osv?

De delar mycket men inte allt, styrningen är tex. fortfarande en snäcka på E38. Fördelen med 728i är att du får en bil i en annan klass, 7-serie är och känns som en lyxbil medan E39 är mer en lyxig vardagsbil om du förstår hur jag menar.

Nackdelen är att även en måttligt utrustad E38 är en mer avancerad bil än E39 med fler potentiella felkällor samtidigt som delarna är dyrare, mycket i och med att det är dimensionerat för en tyngre bil.

Så mycket bekvämare och stadigare, men dyrare och (ännu) fler kilo att släpa runt på än en 5-serie vilket förstås gör sitt för prestanda, förbrukning, slitage och köregenskaper. Å andra sidan, skall man ändå ta en chans och köpa en begagnad bil kan man kanske lika gärna satsa på en 7-serie? Om inget annat så vet man hur det är att ha ägt en lyxbil i alla fall. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang