Varför har man hjulbultar istället för muttrar?

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 september 2010 · 3 929 Inlägg

Hallå!

Förstår verkligen inte vitsen med hjulbutar (alltså skruvar, bultar etc) för att få fast hjulet istället för att det redan sitter gänga på hjulaxeln som man sedan hänger hjulet på och skruvar fast med muttrar.
Blir lika galen varje gång jag ska ta av/på hjulen på min Saab när det är skruvar och inte muttrar så man får sitta i någon alien ställning med ena foten på hjulet för att hålla det mot hjulaxeln, andra foten under för att styra den rätt så den inte börjar svänga runt på styrpinne och sedan ett fälgkors i ena handen och bulten i andra!

Jag ser verkligen inte fördelarna med detta.
Och urvalet på fälgar blir väl svårare? Eller jobbigare iallafall för man måste ju borra hål i fälgen för styrpinnen! Fast fälgar kanske kommer med färdiga hål ...

Nej, det är vad jag tycker.
Kanske finns fördel men jag ser det inte ...

Köra av bultar blir ju enkelt att byta, kanske svåra att få ur dock.
Men får man gängpajj är det jobbigt.

Men det är inte svårt att byta gängade pinnen på bilar med muttrar. Bara banka ur gamla och banka dit nya.

Men iallafall, vad är fördelarna? Några måste det ju finnas ...

MVH, Tim.

Senast redigerat av Thunderbird88 (29 september 2010)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 september 2010 · 10 427 Inlägg

Förslagsvis så slipper man pressa i hjulbultarna i produktionen och sparar
in den operationen (och maskinen för det). Lean production vettu wink

Dvs med separata hjulbultar/skruvar så sparar man en operation jämfört
med att använda bara muttrar.

Senast redigerat av steifan (29 september 2010)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
-Michael :-)
29 september 2010 · 367 Inlägg

Hålla fast hjulet med ena handen och dra i en bult eller två lite lätt med den andra är väl inga konstigheter? hmm

LeafBox Lat Perfektionist
29 september 2010 · 6 359 Inlägg

-Michael skrev:
Hålla fast hjulet med ena handen och dra i en bult eller två lite lätt med den andra är väl inga konstigheter? hmm

Ibland är det en riktigt pina faktiskt!

Scenario:
Punktering
30- ute

Fram med fälgkorset, bort med bultarna, bort med däcket, So far so good! Men SEN...

Så lägger man upp reservhjulet imot navet, så glider den förbannade bromskivan åt sidan så hålen på navet försvinner, så måste man stå och försöka pilla tbx det. Självklart följer ju navet med skivan runt denhär gången, så det gjorde ju ingen skillnad... Rycker till litegrann istället!
Nära nog nu tänker man och försöker gänga in en bult. Fan! Tappade den, och självklart rullade den in under bilen.
Skit i den, ta en ny... Om jag bara kunde få in fingrarna i bulthålet i fälgen.... Attans för smalt, var la jag fälgkorset nurå?
På bagageluckan??? ÅÅÅÅÅÅHHHH.
Släpper ner fälgen, hämtar fälgkorset, upp med fälgen igen, så stoppar man bulten i fälgkorset och försöker sedan pilla in den... Nädu, skivan var inte riktigt bra ändå!
Försöker liksom försiktigt knacka på fälgen så att den vrider sej pyyyyttee lite. Självklart tar man i så man åker förbi istället...
Vid dethär laget sticker kärringen ut huvudet och frågar om man inte är klar snart och gnäller sedan över kylan..
Ja men gör det själv då! Och vipps så var man utan både mat och sex.

Nu har du dock äntligen fått i första hjulbulten! Ååh, snart över tänker du och sätter i dom andra 2... Och vart fan är den sista nurå? Du hade den ju här nyss? Nä men just ja fan, den rullade ju in under bilen!
Ställer dej på alla 4 i snön, kallt som fan är det!
Skannar och letar under bilen. Men ingen fälgbult? Less på läget så går du all-in och tar din arm och gör en lång svepande rörelse så långt du når under bilen. Närmsta du kommer hjulbult är en Loka-kork.
Tittar noga igen... Men du, där var den ju, halvt under/bakom däcket!
Du har nu förlorat all känsel i högerhanden och skakar som en obalanserad fälg.
Du lyckas dock få till hjulbulten till slut och hissar ner bilen på backen!
Tar i lite extra nu när bilen är på backen såklart!

Och då! 25minuter senare! Har man bytt 1 däck...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
gamlingen
29 september 2010 · 5 198 Inlägg

LeafBox skrev:

-Michael skrev:
Hålla fast hjulet med ena handen och dra i en bult eller två lite lätt med den andra är väl inga konstigheter? hmm

Ibland är det en riktigt pina faktiskt!

Scenario:
Punktering
30- ute

Fram med fälgkorset, bort med bultarna, bort med däcket, So far so good! Men SEN...

Så lägger man upp reservhjulet imot navet, så glider den förbannade bromskivan åt sidan så hålen på navet försvinner, så måste man stå och försöka pilla tbx det. Självklart följer ju navet med skivan runt denhär gången, så det gjorde ju ingen skillnad... Rycker till litegrann istället!
Nära nog nu tänker man och försöker gänga in en bult. Fan! Tappade den, och självklart rullade den in under bilen.
Skit i den, ta en ny... Om jag bara kunde få in fingrarna i bulthålet i fälgen.... Attans för smalt, var la jag fälgkorset nurå?
På bagageluckan??? ÅÅÅÅÅÅHHHH.
Släpper ner fälgen, hämtar fälgkorset, upp med fälgen igen, så stoppar man bulten i fälgkorset och försöker sedan pilla in den... Nädu, skivan var inte riktigt bra ändå!
Försöker liksom försiktigt knacka på fälgen så att den vrider sej pyyyyttee lite. Självklart tar man i så man åker förbi istället...
Vid dethär laget sticker kärringen ut huvudet och frågar om man inte är klar snart och gnäller sedan över kylan..
Ja men gör det själv då! Och vipps så var man utan både mat och sex.

Nu har du dock äntligen fått i första hjulbulten! Ååh, snart över tänker du och sätter i dom andra 2... Och vart fan är den sista nurå? Du hade den ju här nyss? Nä men just ja fan, den rullade ju in under bilen!
Ställer dej på alla 4 i snön, kallt som fan är det!
Skannar och letar under bilen. Men ingen fälgbult? Less på läget så går du all-in och tar din arm och gör en lång svepande rörelse så långt du når under bilen. Närmsta du kommer hjulbult är en Loka-kork.
Tittar noga igen... Men du, där var den ju, halvt under/bakom däcket!
Du har nu förlorat all känsel i högerhanden och skakar som en obalanserad fälg.
Du lyckas dock få till hjulbulten till slut och hissar ner bilen på backen!
Tar i lite extra nu när bilen är på backen såklart!

Och då! 25minuter senare! Har man bytt 1 däck...

Du glömde att reserven även va tom på luft.för man hade använd den till luftnings apparaten när man luftade bromsar sist.

LeafBox Lat Perfektionist
29 september 2010 · 6 359 Inlägg

gamlingen skrev:

LeafBox skrev:

-Michael skrev:
Hålla fast hjulet med ena handen och dra i en bult eller två lite lätt med den andra är väl inga konstigheter? hmm

Ibland är det en riktigt pina faktiskt!

Scenario:
Punktering
30- ute

Fram med fälgkorset, bort med bultarna, bort med däcket, So far so good! Men SEN...

Så lägger man upp reservhjulet imot navet, så glider den förbannade bromskivan åt sidan så hålen på navet försvinner, så måste man stå och försöka pilla tbx det. Självklart följer ju navet med skivan runt denhär gången, så det gjorde ju ingen skillnad... Rycker till litegrann istället!
Nära nog nu tänker man och försöker gänga in en bult. Fan! Tappade den, och självklart rullade den in under bilen.
Skit i den, ta en ny... Om jag bara kunde få in fingrarna i bulthålet i fälgen.... Attans för smalt, var la jag fälgkorset nurå?
På bagageluckan??? ÅÅÅÅÅÅHHHH.
Släpper ner fälgen, hämtar fälgkorset, upp med fälgen igen, så stoppar man bulten i fälgkorset och försöker sedan pilla in den... Nädu, skivan var inte riktigt bra ändå!
Försöker liksom försiktigt knacka på fälgen så att den vrider sej pyyyyttee lite. Självklart tar man i så man åker förbi istället...
Vid dethär laget sticker kärringen ut huvudet och frågar om man inte är klar snart och gnäller sedan över kylan..
Ja men gör det själv då! Och vipps så var man utan både mat och sex.

Nu har du dock äntligen fått i första hjulbulten! Ååh, snart över tänker du och sätter i dom andra 2... Och vart fan är den sista nurå? Du hade den ju här nyss? Nä men just ja fan, den rullade ju in under bilen!
Ställer dej på alla 4 i snön, kallt som fan är det!
Skannar och letar under bilen. Men ingen fälgbult? Less på läget så går du all-in och tar din arm och gör en lång svepande rörelse så långt du når under bilen. Närmsta du kommer hjulbult är en Loka-kork.
Tittar noga igen... Men du, där var den ju, halvt under/bakom däcket!
Du har nu förlorat all känsel i högerhanden och skakar som en obalanserad fälg.
Du lyckas dock få till hjulbulten till slut och hissar ner bilen på backen!
Tar i lite extra nu när bilen är på backen såklart!

Och då! 25minuter senare! Har man bytt 1 däck...

Du glömde att reserven även va tom på luft.för man hade använd den till luftnings apparaten när man luftade bromsar sist.

Haha, jaa, det skulle inte vara helt omöjligt!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
discokapten Kapten på disco!
29 september 2010 · 1 729 Inlägg

Fan, saknar ni motorik totalt eller?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 september 2010 · 10 427 Inlägg

http://rob.nu/wp-content/uploads/2009/09/facepalm2.jpg
wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Mattsson_91 Självlärd
29 september 2010 · 3 083 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Hallå!

Förstår verkligen inte vitsen med hjulbutar (alltså skruvar, bultar etc) för att få fast hjulet istället för att det redan sitter gänga på hjulaxeln som man sedan hänger hjulet på och skruvar fast med muttrar.
Blir lika galen varje gång jag ska ta av/på hjulen på min Saab när det är skruvar och inte muttrar så man får sitta i någon alien ställning med ena foten på hjulet för att hålla det mot hjulaxeln, andra foten under för att styra den rätt så den inte börjar svänga runt på styrpinne och sedan ett fälgkors i ena handen och bulten i andra!

Jag ser verkligen inte fördelarna med detta.
Och urvalet på fälgar blir väl svårare? Eller jobbigare iallafall för man måste ju borra hål i fälgen för styrpinnen! Fast fälgar kanske kommer med färdiga hål ...

Nej, det är vad jag tycker.
Kanske finns fördel men jag ser det inte ...

Köra av bultar blir ju enkelt att byta, kanske svåra att få ur dock.
Men får man gängpajj är det jobbigt.

Men det är inte svårt att byta gängade pinnen på bilar med muttrar. Bara banka ur gamla och banka dit nya.

Men iallafall, vad är fördelarna? Några måste det ju finnas ...

MVH, Tim.

Den där förebannades styrpinnen är ju det första man plockar bort. Åtminstonde på en 740 så man kan köra me 240 fälgar.. Nåja tillbaks till ämnet igen. Jag håller med dig. Hjulbultar är en idiotisk uppfinning faktiskt. Min audi har likadant. och man blir så lycklig när skiten snurrar så hålen försvinner också.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
frostyman
29 september 2010 · 120 Inlägg

Det ska sitta en torxskruv som håller bromsskivan mot navet och omöjliggöra att skivan vrider sig så som den gjorde för dig. Om bara den som bytte skivor sist gjort jobbet ordentligt så hade du kanske inte behövt frysa så om fingrarna.

Vidare så har jag aldrig haft några större problem med däckbyte och tycker inte att det är nån stor skillnad på mutter och bult egentligen.

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
LeafBox Lat Perfektionist
29 september 2010 · 6 359 Inlägg

frostyman skrev:
Det ska sitta en torxskruv som håller bromsskivan mot navet och omöjliggöra att skivan vrider sig så som den gjorde för dig. Om bara den som bytte skivor sist gjort jobbet ordentligt så hade du kanske inte behövt frysa så om fingrarna.

Vidare så har jag aldrig haft några större problem med däckbyte och tycker inte att det är nån stor skillnad på mutter och bult egentligen.

den skruven sitter inte på alla bilar smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 september 2010 · 2 973 Inlägg

Fördelen med bultar är ju att man INTE hänger fälgen på gängorna och skadar dessa.. Visst, det går ju att lösa, men sällan man har prylar till det när man ska byta hjul på bilen.. Jag föredrar bult!

Edit: Dessutom går det oftast alldeles utmärkt att hänga fälgen på navet och bara hålla med en hand på däcket, och i med en bult. Simplare blir det knappt?

Senast redigerat av matteeee (29 september 2010)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Funkiee Saab älskare!
29 september 2010 · 4 597 Inlägg

Bult är svårare att ta sönder jämte mot där man hänger på fälgen som matteeee var inne på. Samt för er som har snurrande skivor så är det väl en skit bil om den inte har den lilla torx skruven från fabrik..

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
twin_cam Smålänning
29 september 2010 · 7 877 Inlägg

Funkiee skrev:
Bult är svårare att ta sönder jämte mot där man hänger på fälgen som matteeee var inne på. Samt för er som har snurrande skivor så är det väl en skit bil om den inte har den lilla torx skruven från fabrik..

Många, många audi och vw har skivor med tio (!) bulthål i av någon anledning och ingen sån låsning. MEn det är ju skitbilar tongue

JAg har aldrig haft problem ens i många minusgrader när ja körde Saab att byta hjul... Tycker det va bra med styrpinnen, för så satte man den rakt upp så hängde hjulet på den och navet smile

MEn det är ju något enklare med hjulmuttrar... Det håller jag med om.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
LeafBox Lat Perfektionist
29 september 2010 · 6 359 Inlägg

Haha, bilar som inte har cigg-uttag i baksätet är oxå bara skit. Och bilar som inte kan fälla ner ryggstödet bak! Fyfan vilken skit det är asså roll

Prioriteringar är viktiga, själv tycker jag inte att en torxskruv på bromsskivan är den avgörande faktorn i ett bilköp...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Funkiee Saab älskare!
29 september 2010 · 4 597 Inlägg

LeafBox skrev:
Haha, bilar som inte har cigg-uttag i baksätet är oxå bara skit. Och bilar som inte kan fälla ner ryggstödet bak! Fyfan vilken skit det är asså roll

Prioriteringar är viktiga, själv tycker jag inte att en torxskruv på bromsskivan är den avgörande faktorn i ett bilköp...

lol Det är väl en riktigt dålig konstruktion dåra wink kan ingengörerna inte tänka längre än näsan räcker så får ju köparna lida, men det är klart, man köper en bil för man gillar den eller så, inte för om den har en torx skruv till skivan eller inte lol

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 september 2010 · 10 427 Inlägg

Tror fortfarande på att det är produktionstekniken som ligger bakom, "Design for Assembly". cool

wistfors Performance meck
29 september 2010 · 342 Inlägg

gängstång och svets löser ditt problem!

Mvh viktor

Garic
29 september 2010 · 539 Inlägg

och hur ska man göra om en hjulbult går av, om man skulle haft dem på hjulaxeln? hmm

Funkiee Saab älskare!
29 september 2010 · 4 597 Inlägg

Garic skrev:
och hur ska man göra om en hjulbult går av, om man skulle haft dem på hjulaxeln? hmm

Utveckla, jag förstår inte, kan va för jag är rätt så trött med tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang