Varför har man hjulbultar istället för muttrar?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 september 2010 · 2 973 Inlägg

C-son: Man har väl av o på hjulen ett par ggr om året, det sliter ju mer än ingenting även om man är försiktig, och många bäckar små...
Jag har sett mer än en bil med muttrar som inte velat på pga gängpaj. Givetvis kan gängorna paja på en bult med, men dom är ganska mycket enklare att byta ut.. Så, hjulmutter vs hjulbult = 1-1 dådå..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Funkiee Saab älskare!
29 september 2010 · 4 597 Inlägg

Polarens 940 har fått gängpajj på vb, på mitten, så där skadade hjulet gängan, kanske hjulmutter vs hjulbult = 1-1,5 dådå.. roll

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
twin_cam Smålänning
29 september 2010 · 7 877 Inlägg

Hur svårt är det att knacka ut en hjulbult och knacka dit en ny då?

Bult 15 kr, arbete 15 minuter...

Iaf till 740...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Dennan900GL Finntrollet
29 september 2010 · 640 Inlägg

hahah härlig tråd! smile

jag själv föredrar muttrar! smile

Jo vars.
wistfors Performance meck
29 september 2010 · 342 Inlägg

Elda skrev:
pinnbultarna på min 900a börjar bli liiiiiite dåliga i gängorna nu


Efter 26 år.

så nu ska jag byta dom, man tar av natev knapar te pinnbulten med stora släggan knackar in en ny och vipps e allt klart. har man otur när man drar av en bult får man aldrig ur skiten utan måste köpa nytt nav.

varför skulle man inte få ut den är det inte som på volvo att det är splins som sitter i navet? tog bort en sådan avdragen i helgen bara splinsen kvar i navet bara ta don och slå några gånger.


Mvh viktor

Volvo_Mannen Volvoskadad
29 september 2010 · 6 017 Inlägg

Hjulbultar är ungefär lika bra som VAG:s framvagnar

Jonas
Crille88
29 september 2010 · 1 353 Inlägg

LeafBox skrev:

-Michael skrev:
Hålla fast hjulet med ena handen och dra i en bult eller två lite lätt med den andra är väl inga konstigheter? hmm

Ibland är det en riktigt pina faktiskt!

Scenario:
Punktering
30- ute

Fram med fälgkorset, bort med bultarna, bort med däcket, So far so good! Men SEN...

Så lägger man upp reservhjulet imot navet, så glider den förbannade bromskivan åt sidan så hålen på navet försvinner, så måste man stå och försöka pilla tbx det. Självklart följer ju navet med skivan runt denhär gången, så det gjorde ju ingen skillnad... Rycker till litegrann istället!
Nära nog nu tänker man och försöker gänga in en bult. Fan! Tappade den, och självklart rullade den in under bilen.
Skit i den, ta en ny... Om jag bara kunde få in fingrarna i bulthålet i fälgen.... Attans för smalt, var la jag fälgkorset nurå?
På bagageluckan??? ÅÅÅÅÅÅHHHH.
Släpper ner fälgen, hämtar fälgkorset, upp med fälgen igen, så stoppar man bulten i fälgkorset och försöker sedan pilla in den... Nädu, skivan var inte riktigt bra ändå!
Försöker liksom försiktigt knacka på fälgen så att den vrider sej pyyyyttee lite. Självklart tar man i så man åker förbi istället...
Vid dethär laget sticker kärringen ut huvudet och frågar om man inte är klar snart och gnäller sedan över kylan..
Ja men gör det själv då! Och vipps så var man utan både mat och sex.

Nu har du dock äntligen fått i första hjulbulten! Ååh, snart över tänker du och sätter i dom andra 2... Och vart fan är den sista nurå? Du hade den ju här nyss? Nä men just ja fan, den rullade ju in under bilen!
Ställer dej på alla 4 i snön, kallt som fan är det!
Skannar och letar under bilen. Men ingen fälgbult? Less på läget så går du all-in och tar din arm och gör en lång svepande rörelse så långt du når under bilen. Närmsta du kommer hjulbult är en Loka-kork.
Tittar noga igen... Men du, där var den ju, halvt under/bakom däcket!
Du har nu förlorat all känsel i högerhanden och skakar som en obalanserad fälg.
Du lyckas dock få till hjulbulten till slut och hissar ner bilen på backen!
Tar i lite extra nu när bilen är på backen såklart!

Och då! 25minuter senare! Har man bytt 1 däck...

vet inte om alla andra missade att läsa detta eller om ni bara totalt saknar humor.
FÖR JAG DÖR AV SKRATT!!! kan inte sluta alltså, hahahah fyfan måste fråga "leafbox" är detta egen erfarenhet eller bara nåt du kom på?
hahahaah fyfan säger ja bara smile smile smile

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
wistfors Performance meck
29 september 2010 · 342 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Hjulbultar är ungefär lika bra som VAG:s framvagnar

så går det när man snålar och samarbetar med cloetta......

Mvh viktor

gemini78 Jägermeister
29 september 2010 · 909 Inlägg

Det finns ett väldigt enkelt och väl fungerande verktyg/hjälpmedel man kan använda om man tycker att det är jävligt att få hålen bakom fälgen på rätt plats eller tycker det är jobbigt att hålla uppe fälgen.

Hittade en sån här i min bagagelucka och den är till just för att få fälgen på plats, man skruvar i den i det översta hålet så den håller fälgen på plats medan man skruvar i bultarna.

Tydligen är det en mercedes originalpryl som finns eller har funnits i mercedes verktygssats som följer med bilen från fabrik.

http://www.eurotruck-importers.com/imag … 810074.jpg

Senast redigerat av gemini78 (29 september 2010)

En gång är ingen gång...
Crille88
29 september 2010 · 1 353 Inlägg

o precis som man pallar o skruva in en sån för att sedan skruva ut den igen? goddammit gott folk, man smäcker på hjulet, håller in de med ena handen o ena knät/foten beroende på om man står upp eller på knä/huk, med andra handen drar man in 1 eller 2 så håller sig däcket på plats sen tar man resten.

om detta är svårt, sök då jobb på den lokala däckverkstan, dom söker folk nu inför vintersäsongen, när man bytt däck på ett 10000-tals bilar så kan man de sen, och man inser även hur många de finns som inte heller kan de eftersom de lämnar in på verkstad, för att få de gjort. de e fan skandal, den långsamaste svensson, byter alla 4 på 1timme o då går de jävligt långsamt,
4minuter tar de att göra ett skifte med mutterknack o lift.. de ni gått folk, kom ihåg nästa gång man lämnar in o betalar 250kr för ett byte...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
LeafBox Lat Perfektionist
29 september 2010 · 6 359 Inlägg

C-son skrev:

Crille88 skrev:

LeafBox skrev:

Ibland är det en riktigt pina faktiskt!

Scenario:
Punktering
30- ute

Fram med fälgkorset, bort med bultarna, bort med däcket, So far so good! Men SEN...

Så lägger man upp reservhjulet imot navet, så glider den förbannade bromskivan åt sidan så hålen på navet försvinner, så måste man stå och försöka pilla tbx det. Självklart följer ju navet med skivan runt denhär gången, så det gjorde ju ingen skillnad... Rycker till litegrann istället!
Nära nog nu tänker man och försöker gänga in en bult. Fan! Tappade den, och självklart rullade den in under bilen.
Skit i den, ta en ny... Om jag bara kunde få in fingrarna i bulthålet i fälgen.... Attans för smalt, var la jag fälgkorset nurå?
På bagageluckan??? ÅÅÅÅÅÅHHHH.
Släpper ner fälgen, hämtar fälgkorset, upp med fälgen igen, så stoppar man bulten i fälgkorset och försöker sedan pilla in den... Nädu, skivan var inte riktigt bra ändå!
Försöker liksom försiktigt knacka på fälgen så att den vrider sej pyyyyttee lite. Självklart tar man i så man åker förbi istället...
Vid dethär laget sticker kärringen ut huvudet och frågar om man inte är klar snart och gnäller sedan över kylan..
Ja men gör det själv då! Och vipps så var man utan både mat och sex.

Nu har du dock äntligen fått i första hjulbulten! Ååh, snart över tänker du och sätter i dom andra 2... Och vart fan är den sista nurå? Du hade den ju här nyss? Nä men just ja fan, den rullade ju in under bilen!
Ställer dej på alla 4 i snön, kallt som fan är det!
Skannar och letar under bilen. Men ingen fälgbult? Less på läget så går du all-in och tar din arm och gör en lång svepande rörelse så långt du når under bilen. Närmsta du kommer hjulbult är en Loka-kork.
Tittar noga igen... Men du, där var den ju, halvt under/bakom däcket!
Du har nu förlorat all känsel i högerhanden och skakar som en obalanserad fälg.
Du lyckas dock få till hjulbulten till slut och hissar ner bilen på backen!
Tar i lite extra nu när bilen är på backen såklart!

Och då! 25minuter senare! Har man bytt 1 däck...

vet inte om alla andra missade att läsa detta eller om ni bara totalt saknar humor.
FÖR JAG DÖR AV SKRATT!!! kan inte sluta alltså, hahahah fyfan måste fråga "leafbox" är detta egen erfarenhet eller bara nåt du kom på?
hahahaah fyfan säger ja bara smile smile smile

Kul som fan, och de stämmer ta mig fan alltihopa haha

Njaa, lite åt det hållet. Har nu aldrig haft oturen att behöva göra det i 30-.
Men nog fan äre ett liknande scenario man hamnar i VARENDA gång man ska byta däck.
Och lite enerverande är de tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Crille88
29 september 2010 · 1 353 Inlägg

hahah a alltid e de nåt iaf wink
som när man skruvar under bilen o lämnat verktygen på motorn eller nån annanstans o man ska upp o hämta, å så är de klart fel man tar o upp igen osv..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Noxxer
30 september 2010 · 1 482 Inlägg

Tycker inte hjulbultar är svårare än muttrar.. teknik wink

BLT Service
Theracords Music Label
Rspeter Audi A5 quattro driver.
1 oktober 2010 · 2 203 Inlägg

Noxxer skrev:
Tycker inte hjulbultar är svårare än muttrar.. teknik wink

Precis. När man läser i denna tråd så verkar folk vara allmänt kassa på att göra ett simpelt fälgbyte.

Folk som inte fixar detta kan väl knappt klä på sig själva heller...

wistfors Performance meck
1 oktober 2010 · 342 Inlägg

Elda skrev:

wistfors skrev:

Elda skrev:
pinnbultarna på min 900a börjar bli liiiiiite dåliga i gängorna nu


Efter 26 år.

så nu ska jag byta dom, man tar av natev knapar te pinnbulten med stora släggan knackar in en ny och vipps e allt klart. har man otur när man drar av en bult får man aldrig ur skiten utan måste köpa nytt nav.

varför skulle man inte få ut den är det inte som på volvo att det är splins som sitter i navet? tog bort en sådan avdragen i helgen bara splinsen kvar i navet bara ta don och slå några gånger.


Mvh viktor

Tror du har missförstått mig, sa att _bultar_ är svårt att få ur, inte pinnbultar.

det hadde jag! var nog full eller nått för nu förstår jag hur du menar:D
ledsen för det.

Mvh viktor

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
1 oktober 2010 · 3 929 Inlägg

Men att hänga på fälgen på pinnen är ju omöjligt.
Iallafall på saab 9000!
För hänger man på den på pinnen börjar allt snurra runt (visst man kan dra i handbromsen) och sedan så börjar hjuler luta och ramlar av tongue

Mycket enklare att bara hänga på fälgen på gängor, ta det lugnt och plocka fram muttrarna och verktyg och sedan dra åt smile

Enda plusset jag fått fram är ju att gängorna kan förstöras när man hänger på hjulet och jag erkänner att jag inte gör det med kirurg precision direkt men inga trasiga gängor här inte! smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
sirmiro Double-Unicorn Rider
1 oktober 2010 · 2 486 Inlägg

Men eftersom alla är överens att det är lätt att byta allt, varför tar då inte bulthatarna och drar in pinnbult och kör med mutter? smile

Själv är jag på 'muttersidan' och föredrar det, dels för att det är snabbare att få däcket dit man vill, dels för att pinnbult + mutter generellt är starkare än en bult. smile

Funkiee Saab älskare!
1 oktober 2010 · 4 597 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Men att hänga på fälgen på pinnen är ju omöjligt.
Iallafall på saab 9000!
För hänger man på den på pinnen börjar allt snurra runt (visst man kan dra i handbromsen) och sedan så börjar hjuler luta och ramlar av tongue

Mycket enklare att bara hänga på fälgen på gängor, ta det lugnt och plocka fram muttrarna och verktyg och sedan dra åt smile

Enda plusset jag fått fram är ju att gängorna kan förstöras när man hänger på hjulet och jag erkänner att jag inte gör det med kirurg precision direkt men inga trasiga gängor här inte! smile

Kan du inte hänga på fälgen på 9000 då måste du ha svårt o sätta på ett hjul wink Är ju bara hänga på hjulet och in med pinnen i fälgen, sen har du en fot på gummit neråt mot marken, sen i med bult, hur svårt kan det vara? :o smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
te_wik Forummoderator
1 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Trodde inte att det var så många som hade detta problem :S Så svårt är det ju inte, bara en teknikfråga.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
darkwizard Fordonstekniker
1 oktober 2010 · 1 740 Inlägg

Tim, jag får jag tamifasen lära dig hur du sättar på hjulet på din Saab 9k.

Jag har inga problem med nåt av detta. Tycker båda sakerna går lika bra.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang