Varför har man hjulbultar istället för muttrar?

granadadr
1 oktober 2010 · 7 302 Inlägg

å släpar är lite jobbiga i bland,, man får som sagt använda handbromsen,, men inge kul

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Smajly
2 oktober 2010 · 3 059 Inlägg

Strunta i o rengöra centreringen på navet/skivan/fälgen när ni byter så snurrar inte fälgen.. Bara o banka på den så sitter den där.. I med bultarna o köra. smile smile



Nä, de va lite ironi.. Har bara bultar själv o jag kan inte se nån svårhet i att byta ett hjul.. Som sagt så är det nog teknik.. så e de med allt.. förr eller senare kommer man på ett sätt som funkar.

granadadr
2 oktober 2010 · 7 302 Inlägg

C-son skrev:
Men läser inte folk vad andra skriver? det handlade inte om att man inte KAN, utan vad som är LÄTTVINDIGAST.
Jag har bult på min merca, men nog fan är de lättare att hänga på fälgen på gängpinnarna och bara skruva på muttrarna än att hålla, styra, sätta under fot m.m som alla skrivit.. teknisk eller inte, med mutter behöver du inte kolla ett skit, häng på och skruva, med bult får du kolla så hålen är rätt mot varandra i nav och fälg (alla har inte en fantastisk styrpinne).. vad är LÄTTVINDIGAST då? tjata om teknik..

tur mina fordar har muttrar å pinnbultar smile

Smajly
2 oktober 2010 · 3 059 Inlägg

C-son skrev:
Men läser inte folk vad andra skriver? det handlade inte om att man inte KAN, utan vad som är LÄTTVINDIGAST.
Jag har bult på min merca, men nog fan är de lättare att hänga på fälgen på gängpinnarna och bara skruva på muttrarna än att hålla, styra, sätta under fot m.m som alla skrivit.. teknisk eller inte, med mutter behöver du inte kolla ett skit, häng på och skruva, med bult får du kolla så hålen är rätt mot varandra i nav och fälg (alla har inte en fantastisk styrpinne).. vad är LÄTTVINDIGAST då? tjata om teknik..

Ojdå, nyvaken?

För att svara på din fråga så tycker jag att Båda är lika LÄTTVINDIGA !!!

fredda_king Fotograf
6 oktober 2010 · 1 319 Inlägg

själv föredrar jag bultar då kan man köpa lite längre eller kortare bultar beroende på vad man har för fälgar på bilen fall borrhålen för bultarna är lite fel i djupet..

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
6 oktober 2010 · 3 929 Inlägg

Fredda_king sade nyss något som är ett väldigt stort pluss med riktiga bultar! smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
fredda_king Fotograf
6 oktober 2010 · 1 319 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Fredda_king sade nyss något som är ett väldigt stort pluss med riktiga bultar! smile

glömde till lägga man kan ha flytande bult också.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Evildan
6 oktober 2010 ·

Rspeter skrev:

Noxxer skrev:
Tycker inte hjulbultar är svårare än muttrar.. teknik wink

Precis. När man läser i denna tråd så verkar folk vara allmänt kassa på att göra ett simpelt fälgbyte.

Folk som inte fixar detta kan väl knappt klä på sig själva heller...

AHA, det förklarar alla halvnakna småbrudar på Gorg?big_smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Tror fortfarande att det nästan enbart beror på biltillverkarens produktion och inte så mycket annat.

J0ck3e
6 oktober 2010 · 247 Inlägg

steifan skrev:
Tror fortfarande att det nästan enbart beror på biltillverkarens produktion och inte så mycket annat.

Hahaha ge dig lol Tror faktiskt på det du säger. Låter vettigast cool

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
6 oktober 2010 · 3 929 Inlägg

steifan skrev:
Tror fortfarande att det nästan enbart beror på biltillverkarens produktion och inte så mycket annat.

Man kan ju undra vad mer dom har egentligen snålat med!
Airbags? big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
skjortan Down n`out
18 november 2010 · 514 Inlägg

om det nu är så svårt med hjulbult så är väll ändå bilar helt fel intresse? eller?

Down n`out
Jocke91
18 november 2010 · 138 Inlägg

skjortan skrev:
om det nu är så svårt med hjulbult så är väll ändå bilar helt fel intresse? eller?

Helt sant! lol Fattar inte vad det är som är så svårt med hjulbultar? Det är ju bara att hänga dit hjulet och hålla det mot navet med ena handen och skruva in en bult med andra....Har folket ingen motorik eller?tongue

SportPilot Ubåtsingenjör
18 november 2010 · 7 243 Inlägg

va jobbigt på min bil innan då killen som ägde bilen innan mig dragit av skruven som håller bromsskivan på plats ... va riktigt jobbigt att hitta hålen då i och med att skivan bara snurrade runt
men nu är detta fixat så det funkar kanon med bultar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
JonR
18 november 2010 · 3 259 Inlägg

Kan hålla med om att det är drygt när man jobbar med det som jag gör, är ju en hel del bilar som ska skiftas på under högsässong och det är en del enklare när det är pinnbultar, speciellt när det är tyngre hjul det handlar om, men vet inte om jag skulle haka upp mig på det om jag bytte hjul på en bil 2ggr om året! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Navkapsel
18 november 2010 · 4 637 Inlägg

Bara muttrar har jag ingen dålig erfarenhet av oavsett ålder på bil.

Men de där jävla bultarna gör en helslut även på typ nya bilar gör och så att man skadar sig när jävlarna ska loss. Och man har inget som håller fast däcket... Stenålder!

Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2010)

Jocke91
18 november 2010 · 138 Inlägg

Jobbar som bilmek och det är inget problem... Hjulet e ju bara att hänga dit så vilar det på navet för det mesta.

Vadå skada sig? Ser ingen skillnad mot att ha loss bult eller mutter?

Navkapsel
18 november 2010 · 4 637 Inlägg

Jocke91 skrev:
Jobbar som bilmek och det är inget problem... Hjulet e ju bara att hänga dit så vilar det på navet för det mesta.

Vadå skada sig? Ser ingen skillnad mot att ha loss bult eller mutter?

Hjulen betedde sig hur som helst när jag skulle lossa det och helt plötsligt ramlade det av utan förvarning. Ett jäkla passande att få dit dessutom.
Vi var två och fick använda ett rör! till fälgkorset. Den andre slog mig på fingrarna när jag hade händerna på röret.

Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2010)

JonR
18 november 2010 · 3 259 Inlägg

Jocke91 skrev:
Jobbar som bilmek och det är inget problem... Hjulet e ju bara att hänga dit så vilar det på navet för det mesta.

Vadå skada sig? Ser ingen skillnad mot att ha loss bult eller mutter?

Hur många hjul skruvar du av och på om dagen? Lär ju inte vara jättemånga direkt... Om du nu inte skiftar hjul på ditt jobb tex..

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
18 november 2010 · 3 259 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Bara muttrar har jag ingen dålig erfarenhet av oavsett ålder på bil.

Men de där jävla bultarna gör en helslut även på typ nya bilar gör och så att man skadar sig när jävlarna ska loss. Och man har inget som håller fast däcket... Stenålder!

Åker inte du 240? Då borde du ha dåliga erfarenheter av det om du har orginalmuttrarna kvar! big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang