Varför har man hjulbultar istället för muttrar?

Navkapsel
18 november 2010 · 4 637 Inlägg

JonR skrev:

EmilHammarlund skrev:
Bara muttrar har jag ingen dålig erfarenhet av oavsett ålder på bil.

Men de där jävla bultarna gör en helslut även på typ nya bilar gör och så att man skadar sig när jävlarna ska loss. Och man har inget som håller fast däcket... Stenålder!

Åker inte du 240? Då borde du ha dåliga erfarenheter av det om du har orginalmuttrarna kvar! big_smile

Muttrarna går att få loss även om de är slitna. Har dock köpt nya innan det blev försent.
Och så kan jag tillägga att jag bytt däck på fler bilar än min.

Erfarenheten av bultar har jag fått på jobbet, inget jag tycker om att byta.

Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2010)

JonR
18 november 2010 · 3 259 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

JonR skrev:

EmilHammarlund skrev:
Bara muttrar har jag ingen dålig erfarenhet av oavsett ålder på bil.

Men de där jävla bultarna gör en helslut även på typ nya bilar gör och så att man skadar sig när jävlarna ska loss. Och man har inget som håller fast däcket... Stenålder!

Åker inte du 240? Då borde du ha dåliga erfarenheter av det om du har orginalmuttrarna kvar! big_smile

Muttrarna går att få loss även om de är slitna. Har dock köpt nya.
Och så kan jag tillägga att jag bytt däck på fler bilar än min.

Erfarenheten av bultar har jag fått på jobbet, inget jag tycker om att byta.

Jo sen är det ju större chans att rädda en stukad gänga på en pinnbult än på ett bulthål! Men jag håller med dig(för ovanlighetens skull! big_smile) pinnbultar är bättre och enklare i alla lägen, inget snack om det!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Navkapsel
18 november 2010 · 4 637 Inlägg

JonR skrev:

EmilHammarlund skrev:

JonR skrev:

Åker inte du 240? Då borde du ha dåliga erfarenheter av det om du har orginalmuttrarna kvar! big_smile

Muttrarna går att få loss även om de är slitna. Har dock köpt nya.
Och så kan jag tillägga att jag bytt däck på fler bilar än min.

Erfarenheten av bultar har jag fått på jobbet, inget jag tycker om att byta.

Jo sen är det ju större chans att rädda en stukad gänga på en pinnbult än på ett bulthål! Men jag håller med dig(för ovanlighetens skull! big_smile) pinnbultar är bättre och enklare i alla lägen, inget snack om det!

Mvh/Jon

Du brukar väl hålla med mig? wink

twin_cam Smålänning
18 november 2010 · 7 877 Inlägg

Jag ser som sagt inte problemet smile

Eftersom det är dyrare med pinnbult och alla jagar kostnader så är det naturligt att det blir bultar. MEn har man gjort det några gånger brukar det inte vara problem. Värre när det är för stort centrumhål, då kan det vara lite besvärligt ibland smile

Men det är ju lite enklare med pinnbult kanske. Beroende på bil också. Pinnbult är helt klart bättre i längden då dom är utbytbara utan att behöva byta hela navet.

Vill nu ha en ny bil med pinnbultar så får ni köpa nått asiatiskt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Alex-s Bakhjulskrafs
20 november 2010 · 1 479 Inlägg

Evildan skrev:
För att biltillverkarna har avtal med plåstertillverkarna så dom med (vad jag kan läsa ovan) totalt bristande motorik och känsla för tekniska ting måste köpa plåster när dom inte klarar av att byta hjul...
Är kapitalt fel val av hobby om detta är ett problem.

för att byta hjul måste man väl inte vara motorintresserad. måste man göra det spelar det ingen roll vad intresset är.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Evildan
20 november 2010 ·

mk2_power skrev:

Evildan skrev:
För att biltillverkarna har avtal med plåstertillverkarna så dom med (vad jag kan läsa ovan) totalt bristande motorik och känsla för tekniska ting måste köpa plåster när dom inte klarar av att byta hjul...
Är kapitalt fel val av hobby om detta är ett problem.

för att byta hjul måste man väl inte vara motorintresserad. måste man göra det spelar det ingen roll vad intresset är.

Har inte i min text påstått att man måste vara motorintresserad för att byta hjul, däremot anser jag att om det är ett problem så har man valt fel hobby, hur är det med läsförståelsen?
Vidare utgår jag ifrån att samtliga medlemmar på detta forum är motorintresserade förutom då ett gäng "garagetbimbos" som bara är här för att få uppmärksamhet från testosteronstinna småpojkar.

ZonaX Svetsare
20 november 2010 · 3 150 Inlägg

Hahahaha. Är detta dagens I-landsproblem eller?  xD

Visst kan det vara skönt med muttrar så man kan hänga på hjulet utan hinder, men själv gillar jag nog ändå bultar mer. Bara hänga hjulet på navringen så sitter den där medans du tar upp bultarna.

Brukar sitta på huk/knä, ena foten bakåt och andra framåt under däcket, sen kan man lyfta lite där om man behöver snurra hjulet så hålen passar. Brukar även trycka in foten lite där under däcket så att det inte kasar av.

Senast redigerat av ZonaX (20 november 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Andromeda Rumpmas
20 november 2010 · 3 860 Inlägg

Varför har man hjulmuttrar istället för hjulbultar!?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Volvo_Mannen Volvoskadad
20 november 2010 · 6 017 Inlägg

Fyfan för lösa bultar, jävla meck är de! Den som säger att man kan hänga hjulet på navet ljuger, de tog dubbelt så lång tid att skifta hjul på Benzen jämfört med 740n

Jonas
twin_cam Smålänning
20 november 2010 · 7 877 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Fyfan för lösa bultar, jävla meck är de! Den som säger att man kan hänga hjulet på navet ljuger, de tog dubbelt så lång tid att skifta hjul på Benzen jämfört med 740n

Tog 3 minuter mindre att skifta hjul på en Saab 9-3 än på en 240 häromdagen.

Beror på helt andra saker än fästelemetet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
LeafBox Lat Perfektionist
20 november 2010 · 6 359 Inlägg

Hänga fälgar på navet låter jävligt riskabelt. Om det ramlar ner och studsar in i bilen brevid/utrustning/osv?

Även om det skulle gå skulle jag aldrig göra det...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Knugcab
20 november 2010 · 5 111 Inlägg

En fördel med hjulbultar är ju dock att om man byter till fälgar med tjockare gods alt. behöver spacea ut fälgen så är det ju bara att köpa längre bultar och skruva in...inget behov att ta ur nav eller drivaxlar för ett byte. tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
ZonaX Svetsare
20 november 2010 · 3 150 Inlägg

LeafBox skrev:
Hänga fälgar på navet låter jävligt riskabelt. Om det ramlar ner och studsar in i bilen brevid/utrustning/osv?

Även om det skulle gå skulle jag aldrig göra det...

Nu snackade ju jag om att byta med domkraft iofs.  Dvs. hjulet ca 10cm över marken.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
LeafBox Lat Perfektionist
20 november 2010 · 6 359 Inlägg

ZonaX skrev:

LeafBox skrev:
Hänga fälgar på navet låter jävligt riskabelt. Om det ramlar ner och studsar in i bilen brevid/utrustning/osv?

Även om det skulle gå skulle jag aldrig göra det...

Nu snackade ju jag om att byta med domkraft iofs.  Dvs. hjulet ca 10cm över marken.

Ja då kanske det inte gör så mkt om fälgen trillar ner roll
jag tänkte direkt på en lyft. Arbetsskada kanske? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
ZonaX Svetsare
20 november 2010 · 3 150 Inlägg

LeafBox skrev:

ZonaX skrev:

LeafBox skrev:
Hänga fälgar på navet låter jävligt riskabelt. Om det ramlar ner och studsar in i bilen brevid/utrustning/osv?

Även om det skulle gå skulle jag aldrig göra det...

Nu snackade ju jag om att byta med domkraft iofs.  Dvs. hjulet ca 10cm över marken.

Ja då kanske det inte gör så mkt om fälgen trillar ner roll
jag tänkte direkt på en lyft. Arbetsskada kanske? tongue

Haha, ja på lyft hade jag nog inte vågat hänga hjulet på kanten  tongue   Kan bli jobbigt om det får för sig att kasa  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
JonR
20 november 2010 · 3 259 Inlägg

Evildan skrev:

mk2_power skrev:

Evildan skrev:
För att biltillverkarna har avtal med plåstertillverkarna så dom med (vad jag kan läsa ovan) totalt bristande motorik och känsla för tekniska ting måste köpa plåster när dom inte klarar av att byta hjul...
Är kapitalt fel val av hobby om detta är ett problem.

för att byta hjul måste man väl inte vara motorintresserad. måste man göra det spelar det ingen roll vad intresset är.

Har inte i min text påstått att man måste vara motorintresserad för att byta hjul, däremot anser jag att om det är ett problem så har man valt fel hobby, hur är det med läsförståelsen?
Vidare utgår jag ifrån att samtliga medlemmar på detta forum är motorintresserade förutom då ett gäng "garagetbimbos" som bara är här för att få uppmärksamhet från testosteronstinna småpojkar.

Eller sånna som måste ta ut sin aggression på helt random människor utan större anledning för att dom inte törs käfta tillbaka med kärringen....

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
ZonaX Svetsare
20 november 2010 · 3 150 Inlägg

JonR skrev:

Evildan skrev:

mk2_power skrev:

för att byta hjul måste man väl inte vara motorintresserad. måste man göra det spelar det ingen roll vad intresset är.

Har inte i min text påstått att man måste vara motorintresserad för att byta hjul, däremot anser jag att om det är ett problem så har man valt fel hobby, hur är det med läsförståelsen?
Vidare utgår jag ifrån att samtliga medlemmar på detta forum är motorintresserade förutom då ett gäng "garagetbimbos" som bara är här för att få uppmärksamhet från testosteronstinna småpojkar.

Eller sånna som måste ta ut sin aggression på helt random människor utan större anledning för att dom inte törs käfta tillbaka med kärringen....

Hahaha   lol

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Newguy
20 november 2010 · 98 Inlägg

Elda skrev:
pinnbultarna på min 900a börjar bli liiiiiite dåliga i gängorna nu


Efter 26 år.

så nu ska jag byta dom, man tar av natev knapar te pinnbulten med stora släggan knackar in en ny och vipps e allt klart. har man otur när man drar av en bult får man aldrig ur skiten utan måste köpa nytt nav.

Vänta vänta vänta...... Så du menar att pinnbultarna.. De 4 eller 5.. Som man fäster fälgen på.. o sen skruvar dit me mutter.. att dom pinnbultarna bara är dit pressade? yikes

Senast redigerat av Newguy (20 november 2010)

Volvo_Mannen Volvoskadad
20 november 2010 · 6 017 Inlägg

Newguy skrev:

Elda skrev:
pinnbultarna på min 900a börjar bli liiiiiite dåliga i gängorna nu


Efter 26 år.

så nu ska jag byta dom, man tar av natev knapar te pinnbulten med stora släggan knackar in en ny och vipps e allt klart. har man otur när man drar av en bult får man aldrig ur skiten utan måste köpa nytt nav.

Vänta vänta vänta...... Så du menar att pinnbultarna.. De 4 eller 5.. Som man fäster fälgen på.. o sen skruvar dit me mutter.. att dom pinnbultarna bara är dit pressade? yikes

Ja, hur annars?

Jonas
henke_99 Offroad Racing
20 november 2010 · 3 122 Inlägg

Newguy skrev:

Elda skrev:
pinnbultarna på min 900a börjar bli liiiiiite dåliga i gängorna nu


Efter 26 år.

så nu ska jag byta dom, man tar av natev knapar te pinnbulten med stora släggan knackar in en ny och vipps e allt klart. har man otur när man drar av en bult får man aldrig ur skiten utan måste köpa nytt nav.

Vänta vänta vänta...... Så du menar att pinnbultarna.. De 4 eller 5.. Som man fäster fälgen på.. o sen skruvar dit me mutter.. att dom pinnbultarna bara är dit pressade? yikes

Från baksidan ja... dom ser ut ungefär som en vanlig skruv fast med splines närmast skallen för att förhindra att dom snurrar runt när man drar åt muttern.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang