Min saab 900- vågar man gasa?

Johanness
2 oktober 2010 · 853 Inlägg

Hej!

Erhaver en Saab 900, 184hk, turbo, årsmod. 97, 24000 mil.

Min fråga är:

Hur mycket kan man egentligen gasa? Om man kör på ettan tex. mår den dåligt av att hoppa upp mellan 4-5 tusen varv,  eller mår den dåligt av det?

Sen undrar jag var man kan köpa sådan där board man har längsgående på framrutan.

Ej bilkunning.

Tack

Dubs I got Dubs!
2 oktober 2010 · 2 423 Inlägg

Nej, den mår inte dåligt av det.

En board/streamer kan du köpa på biltema om du vill ha solfilm. eller dekaltrim om du vill ha text

Senast redigerat av Dubs (2 oktober 2010)

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Johanness
2 oktober 2010 · 853 Inlägg

Dubs skrev:
Nej, den mår inte dåligt av det.

En board/streamer kan du köpa på biltema om du vill ha solfilm. eller dekaltrim om du vill ha text

Okej, tack så mycket.

Skall kika!

_DamnIt R1 driver!
2 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

Du kan gasa på ganska ordentligt med den! Tänk dock på att INTE stänga av bilen direkt efter att du plågat den, turbon trivs inte riktigt med det! smile

Johanness
2 oktober 2010 · 853 Inlägg

_DamnIt skrev:
Du kan gasa på ganska ordentligt med den! Tänk dock på att INTE stänga av bilen direkt efter att du plågat den, turbon trivs inte riktigt med det! smile

Okej, låter ju bra. Känner mig så dum mot den när jag pinar upp den runt de där varvtalen, men tydligen så gör inte det nått. Härligt! smile

_DamnIt R1 driver!
2 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

Johanness skrev:

_DamnIt skrev:
Du kan gasa på ganska ordentligt med den! Tänk dock på att INTE stänga av bilen direkt efter att du plågat den, turbon trivs inte riktigt med det! smile

Okej, låter ju bra. Känner mig så dum mot den när jag pinar upp den runt de där varvtalen, men tydligen så gör inte det nått. Härligt! smile

Min egen 900 turbo låg jag ofta på dom varvtalen, och när jag rallykörde så va det inget ovanligt att varvstoppet nästan slog i! smile

Johanness
2 oktober 2010 · 853 Inlägg

_DamnIt skrev:

Johanness skrev:

_DamnIt skrev:
Du kan gasa på ganska ordentligt med den! Tänk dock på att INTE stänga av bilen direkt efter att du plågat den, turbon trivs inte riktigt med det! smile

Okej, låter ju bra. Känner mig så dum mot den när jag pinar upp den runt de där varvtalen, men tydligen så gör inte det nått. Härligt! smile

Min egen 900 turbo låg jag ofta på dom varvtalen, och när jag rallykörde så va det inget ovanligt att varvstoppet nästan slog i! smile

Okej, haha.

Har du nått styling förslag till en mörkröd saab? Eller kanske något enkelt "trim" knep?

_DamnIt R1 driver!
2 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

Johanness skrev:

_DamnIt skrev:

Johanness skrev:

Okej, låter ju bra. Känner mig så dum mot den när jag pinar upp den runt de där varvtalen, men tydligen så gör inte det nått. Härligt! smile

Min egen 900 turbo låg jag ofta på dom varvtalen, och när jag rallykörde så va det inget ovanligt att varvstoppet nästan slog i! smile

Okej, haha.

Har du nått styling förslag till en mörkröd saab? Eller kanske något enkelt "trim" knep?

Det vettigaste du kan göra med den är följande:
- Sänka
- 17-18" fälgar
- Tona rutor
- Lacka grillen svart + näta den

Trimma, då får du lämna in och chippa den! Men vill du bara ha psykiska hästar, så smäll på ett öppet filter, låter lite roligare iaf!

Johanness
2 oktober 2010 · 853 Inlägg

_DamnIt skrev:

Johanness skrev:

_DamnIt skrev:

Min egen 900 turbo låg jag ofta på dom varvtalen, och när jag rallykörde så va det inget ovanligt att varvstoppet nästan slog i! smile

Okej, haha.

Har du nått styling förslag till en mörkröd saab? Eller kanske något enkelt "trim" knep?

Det vettigaste du kan göra med den är följande:
- Sänka
- 17-18" fälgar
- Tona rutor
- Lacka grillen svart + näta den

Trimma, då får du lämna in och chippa den! Men vill du bara ha psykiska hästar, så smäll på ett öppet filter, låter lite roligare iaf!

Okej, tona rutorna skall jag nog göra och det där med filtret lät najs. Blir la ett från biltema. smile

embe Ex-08'a
2 oktober 2010 · 113 Inlägg

e du sugen på lite mer effekt så rekomderar jag varmt ett nordicuhr chip smile,
har själv ett steg 3, brummar på ganska bra faktiskt. stylingen skulle jag tycka en 9-3og grill,viggen paket sänka de e snyggt och stilrent på en saab tycker jag persionligen smile

Saab 9000 Aero "T5.2 Special" (1993)
Johanness
2 oktober 2010 · 853 Inlägg

embe skrev:
e du sugen på lite mer effekt så rekomderar jag varmt ett nordicuhr chip smile,
har själv ett steg 3, brummar på ganska bra faktiskt. stylingen skulle jag tycka en 9-3og grill,viggen paket sänka de e snyggt och stilrent på en saab tycker jag persionligen smile

Okej!

Vad kostar det att chippa? Måste jag besiktiga den eller regga den efteråt?

Jag har noll koll på detta, jag fick mitt körkort för bara någon vecka sen och bilen köpte jag för 2 dagar sen.

2.0 liters motor, 184 hästar, turbo. Aldrig kört något liknande. <3

_DamnIt R1 driver!
2 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

Ska du ha en vettig chippning, så går det lös från MINST 5k (dom billigaste), men annars ligger det vanligast runt 7000kr.

Och det är inte så lätt att regga den med trim, då det är väldigt lite som får göras, så bara till att köra, har svårt att tro att besikningen reagerar över en liten diskret chippning smile

KHRacing
2 oktober 2010 ·

_DamnIt skrev:
Ska du ha en vettig chippning, så går det lös från MINST 5k (dom billigaste), men annars ligger det vanligast runt 7000kr.

Och det är inte så lätt att regga den med trim, då det är väldigt lite som får göras, så bara till att köra, har svårt att tro att besikningen reagerar över en liten diskret chippning smile

Finns fungerande chip för under 2k.

Torbo
2 oktober 2010 · 64 Inlägg

Varvstoppet finns ju där för en anledning. Allt innan dess gör inget för motorn big_smile

(Men varva inte så mycket med kall motor, icke bra.)

Rille0
2 oktober 2010 · 2 021 Inlägg

KHRacing skrev:

_DamnIt skrev:
Ska du ha en vettig chippning, så går det lös från MINST 5k (dom billigaste), men annars ligger det vanligast runt 7000kr.

Och det är inte så lätt att regga den med trim, då det är väldigt lite som får göras, så bara till att köra, har svårt att tro att besikningen reagerar över en liten diskret chippning smile

Finns fungerande chip för under 2k.

inte till en nyare saab, såvida du inte pratar om folk som gör det hemma i garaget.
man "chippar" förövrigt inte en saab tillverkad efter -94, men programerar om styrboxen.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Rille0
2 oktober 2010 · 2 021 Inlägg

jonnielahti skrev:
släng originalgrillen åt hel*ete och sätt dit en från en 9-3a smile

Alternativt att lacka kromet på originalgrillen i typ mörkgrått eller svart, men inget jävla biltema nät bara, ser tattigt ut när folk gör egna nätgrillar.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Johanness
3 oktober 2010 · 853 Inlägg

Rille0 skrev:

jonnielahti skrev:
släng originalgrillen åt hel*ete och sätt dit en från en 9-3a smile

Alternativt att lacka kromet på originalgrillen i typ mörkgrått eller svart, men inget jävla biltema nät bara, ser tattigt ut när folk gör egna nätgrillar.

Ni pratar om någon 9-3a front, passar den som spiken eller måste jag göra lite egna modifieringar?

_DamnIt R1 driver!
3 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

Rille0 skrev:

KHRacing skrev:

_DamnIt skrev:
Ska du ha en vettig chippning, så går det lös från MINST 5k (dom billigaste), men annars ligger det vanligast runt 7000kr.

Och det är inte så lätt att regga den med trim, då det är väldigt lite som får göras, så bara till att köra, har svårt att tro att besikningen reagerar över en liten diskret chippning smile

Finns fungerande chip för under 2k.

inte till en nyare saab, såvida du inte pratar om folk som gör det hemma i garaget.
man "chippar" förövrigt inte en saab tillverkad efter -94, men programerar om styrboxen.

Men säg en person som inte vet vad man menar om man säger chippa!

Kamulen
3 oktober 2010 · 930 Inlägg

Man måste väl inte regga om bilen om man chippar bilen, och nej det finns ingen chans i världen att besiktningen märker det.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
KHRacing
3 oktober 2010 ·

Kamulen skrev:
Man måste väl inte regga om bilen om man chippar bilen, och nej det finns ingen chans i världen att besiktningen märker det.

Beror helt o hållet på vad det är för chip ju.

ex: 80hk´s chippet till Audi S2....

eller ett chip som bara ger massa laddtryck o inte är inställt för blandningen så att Co-värdet skjuter i höjden... sånt som man som förare ofta ej fattar/märker/bryr sig om.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang